W jego ramach DTNA będzie uczestniczyć w co najmniej w siedmiu modułach programu o łącznej wartości 32,9 mln dolarów (ok. 23 mln euro). Zakładają one przyznanie kilku głównym operatorom flotowym w USA środków na nabycie i eksploatację 638 samochodów hybrydowych oraz wykorzystujących paliwa alternatywne.

Program "Czyste miasta" stanowi część uchwalonego w lutym tego roku w USA programu stymulowania koniunktury ARRA (American Recovery and Reinvestment Act). Jej celem jest nakłonienie właścicieli przedsiębiorstw transportowych do przestawienia flot na pojazdy z czystymi i energooszczędnymi silnikami wysokoprężnymi oraz na samochody z alternatywnymi technologami napędu. Program zakłada również stworzenie nowych miejsc pracy, stymulację amerykańskiej gospodarki i zmniejszenie jej uzależnienia od importowanej ropy naftowej.

W ramach programu "Czyste miasta" Departament Energetyki stawia do dyspozycji dotacje o łącznej wartości prawie 100 mln dolarów, z czego około 84 mln są przeznaczone na zakup samochodów i około 14 mln na rozwój infrastruktury, umożliwiającej wykorzystywanie alternatywnych źródeł energii. W efekcie program ten jest jednym z największych projektów rozwijania napędu hybrydowego i napędów alternatywnych w pojazdach ciężarowych.

DTNA wykorzysta środki rozwojowe DOE do produkcji i sprzedaży ponad 600 pojazdów z alternatywnymi napędami. Będą to samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe Freightliner Business Class M2e 106 z hybrydowym napędem elektrycznym oraz Freightliner Business Class M2 112 z napędem na gaz ziemny w wersjach CNG (Compressed Natural Gas - naturalny gaz sprężony) i LNG (Liquid Natural Gas - naturalny gaz skroplony). W programie znalazły się ponadto podwozia dostawcze typu walk-in z napędem hybrydowo-elektrycznym, hybrydowo-hydraulicznym oraz z napędem na gaz ziemny, produkowane przez Freightliner Chassis Corporation (FCCC).

Hybrydowe samochody produkowane przez DTNA zapewniają oszczędność energii i tym samym korzyści wymierne finansowo. Stosowane w napędzie hybrydowo-elektrycznym akumulatory litowo-jonowe są w stanie magazynować około 25 proc. energii powstającej przy hamowaniu. W przypadku akumulatora wykorzystywanego w napędzie hybrydowo-hydraulicznym wskaźnik odzyskiwania energii hamowania wynosi aż do 70 procent. Uzyskiwana w trakcie hamowania energia jest następnie wykorzystywana przy ruszaniu. Efektem jest niższe spalanie, mniejsze zużycie elementów układu hamulcowego oraz niski poziom emisji hałasu.

DTNA już od wielu lat stawia na innowacyjne technologie, zapewniające korzyści zarówno klientom, jak i środowisku naturalnemu. Działania te stanowią część podjętej przez koncern Daimler AG globalnej inicjatywy "Tworzymy transport przyszłości" (Shaping Future Transportation). W jej ramach przedsiębiorstwo pracuje nad stałym ograniczaniem emisji szkodliwych związków i dwutlenku węgla oraz zmniejszaniem zużycia paliwa przez pojazdy użytkowe.

Spółka DTNA z siedzibą w Portland w stanie Oregon jest czołowym producentem średniociężkich i ciężkich samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej i częścią koncernu Daimler AG - największego producenta pojazdów ciężarowych na świecie.