Największym odbiorcą pozostały Niemcy. Udział tego rynku w całym zeszłym roku wyniósł 30,61% całości eksportu branży. Dynamika eksportu do Niemiec wzrosła do 105,58%. Drugim rynkiem pozostają niezmiennie Włochy (18,6%). Dynamika w tym przypadku była niższa niż w 2008 r. (94,72%). Trzecim rynkiem zbytu pozostała Francja, do której trafiło 7,34% całego eksportu branży. Dynamika wzrosła do 111,51%. Eksport do Wielkiej Brytanii (czwarta pozycja) stanowił 6,99% całości, a dynamika wyniosła 89,30%.

Pierwszą piątkę zamykają Czechy, do których trafiło 5,74% eksportu branży (dynamika 109,92%).

Ponownie od kilku miesięcy o wynikach branży decydują trzy grupy produktów. Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych, części i akcesoriów oraz silników wysokoprężnych w 2009 r. stanowił 85,04% całości (o 55,15% więcej niż rok wcześniej).

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych osiągnął wartość 6,72 mld EUR. W ostatecznym całorocznym zestawieniu wielkość eksportu tej grupy była o 1,26% wyższa niż rok wcześniej. Udział samochodów w całości eksportu branży wyniósł 43,40% (o 6,92% więcej niż w 2008 roku).

Na rynki unijne trafiło niespełna 94% eksportowanych aut. Eksport do krajów UE w 2009 r. był wyższy niż rok wcześniej (dynamika 106,87%). Największym odbiorcą, tak jak w 2008 roku, były Włochy. Na ten rynek trafiło 33,11% całości; dynamika była o 1,47% większa niż rok wcześniej.

Pomimo zakończonego we wrześniu systemu dopłat eksport do Niemiec (druga lokata, 26,68%) w 2009 r. osiągnął wysoką dynamikę wzrostu wynoszącą 178,13%. Także w przypadku Francji, która w porównaniu do 2008 r. awansowała z czwartej na trzecią pozycję, zanotowano wzrost wartości eksportu. W ubiegłym roku eksport nad Sekwanę (8,21% całości) wzrósł o 11,59%.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych w 2009 r. tylko w dwóch przypadkach zanotowano wzrost eksportu: autobusy (103,82%) i podwozia z silnikami (303,07%). Natomiast największe spadki dotknęły pojazdy specjalne (dynamika 17,49%) i nadwozia (16,56%).

Natomiast w przypadku Wielkiej Brytanii (spadek z trzeciego na czwarte miejsce, 7,39% całości) zanotowano spadek; eksport na rynek brytyjski charakteryzował się 93,64% dynamiką.

Pierwszą piątkę największych rynków zbytu zamyka Hiszpania z 3,30-proc. udziałem i dynamiką na poziomie 107,39%. Na pierwszą piątkę przypadło 78,7% całości eksportu tej grupy.

Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 4,70 mld EUR, o 15,82% mniej niż przed rokiem. Na tę grupę przypadło 29,94% całości eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do 2008 r. udział części spadł o 0,33%.

Na rynki Unii Europejskiej trafiło 90,1% wartości eksportowanych części i komponentów. Największym rynkiem pozostały Niemcy (38,87% i dynamika 88,98%). W porównaniu do 2008 r. z czwartej pozycji na drugą awansował rynek francuski (8,84%; dynamika 116,00%).

Eksport do kolejnych odbiorców był niższy niż przed rokiem: Czechy (8,28% i dynamika 99,49%) oraz Włochy (7,43% i dynamika 86,18%). Piątą pozycję zajął rynek hiszpański (7,12%), który w 2008 r. charakteryzował się 109,21% dynamiką.

Na pierwszą piątkę największych krajów zbytu przypadło 70,5% całości eksportu tej grupy.

Eksport trzeciej najważniejszej grupy produktowej (silniki wysokoprężne) wyniósł niespełna 1,84 mld EUR, co dało dynamikę na poziomie 75,87%. Udział silników wysokoprężnych w całości eksportu spadł w ciągu 12 miesięcy o 1,43% do 11,71%.

Niespełna 87,9% wyprodukowanych silników wysokoprężnych znalazło odbiorców na terenie Unii Europejskiej.

W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych w 2009 r. tylko w dwóch przypadkach zanotowano wzrost eksportu: autobusy (103,82%) i podwozia z silnikami (303,07%). Natomiast największe spadki dotknęły pojazdy specjalne (dynamika 17,49%) i nadwozia (16,56%).