To głównie zasługa relatywnie wysokiej dynamiki eksportu części i akcesoriów. W maju eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł ponad 1,7 mld euro. To drugi wynik w pierwszych pięciu miesiącach 2010 r.

W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku w maju nastąpił wzrost o 7,85 proc. Warto podkreślić, że miesiąc wcześniej zanotowano blisko 2 proc. spadek. Na UE przypadło 89,10 proc. całości eksportu branży. Zarówno w przypadku rynków UE jak i pozaunijnych zanotowano rosnącą dynamikę, która wyniosła odpowiednio: 107,28 proc. i 112,76 proc.

W maju w pierwszej dziesiątce utrzymały się spadki na dwóch głównych rynkach zbytu, ale były one mniejsze niż miesiąc wcześniej. Na rynek niemiecki, na który w maju przypadło ponad 29 proc. całości branży, eksport spadł o 2,46 proc. W przypadku Włoch (2. pozycja), zanotowano 20,42 proc. spadek (15,06 proc. całości). Główną przyczyną takiego stanu jest znaczący spadek w eksporcie samochodów osobowych i towarowo-osobowych.

Spadek, choć nie tak wielki (dynamika 94,50 proc.) dotknął także największego odbiorcę jakim są Niemcy (30,61 proc. całości). W dalszym ciągu natomiast rosnącą dynamikę eksportu zachowano w przypadku Francji (3. pozycja), Hiszpanii (4. pozycja) i Wielkiej Brytanii (5. pozycja), która wyniosła odpowiednio: 112,33 proc., 156,52 proc. i 118,09 proc.).

W maju na trzy najważniejsze grupy: samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz części i akcesoria a także silniki wysokoprężne, przypadło 82,84 proc. całego eksportu branży, o 1,72 proc. więcej niż przed rokiem. Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 579,03 mln euro. Podobnie jak w kwietniu eksport tego typu pojazdów spadła (-6,89 proc.). Dynamika eksportu do krajów UE wyniosła 88,49 proc.

W przypadków rynków pozaunijnych nastąpiło podwojenie eksportu (dynamika 211,81 proc.). W maju tego typu pojazdy stanowiły 39,32 proc. całości sektora, o 6,21 proc. mniej niż rok wcześniej. Podobnie jak w marcu i kwietniu, na dwóch głównych rynkach utrzymane zostały tendencje spadkowe. Są one jednak nieznacznie mniejsze. Eksport na rynek włoski (26,55 proc. całości) charakteryzował się dynamiką na poziomie 71,11 proc. Większy spadek dotknął rynek niemiecki (23,48 proc.), gdzie eksport charakteryzował się 66 proc. dynamiką. Na kolejnych rynkach zbytu odnotowano wzrosty np. we Francji (3. pozycja) - dynamika 109,18 proc. (9,82 proc. całości) czy Wielkiej Brytanii (4. miejsce) - dynamika 107,08 proc. (6,13 proc.).

Eksport części i akcesoriów kolejny miesiąc miał tendencję wzrostową. W maju jego wartość wyniosła 472,03 mln euro, o 18,90 proc. więcej niż rok wcześniej. Na tę grupę przypadło 32,05 proc. eksportu sektora motoryzacyjnego (+2,98 proc.). Do krajów UE trafiło 90,70 proc. wartości części i akcesoriów (dynamika 119,40 proc.). Wśród 10. najważniejszych rynków zbytu w dziewięciu przypadkach nastąpiły wzrosty. Największym odbiorcą komponentów pozostają Niemcy, na które przypadło 39,54 proc. eksportu części i komponentów (dynamika 122,84 proc.).

Wysoką dynamiką charakteryzował się również eksport do Francji (2. pozycja) - 133,70 proc. Na ten rynek przypadło 9,55 proc. całości części i akcesoriów. Jedyny spadek dotyczy Włoch (4. pozycja). Na rynek włoski trafiło, pod względem wartości, o 2,86 proc. mniej tego typu komponentów niż rok wcześniej. Eksport silników wysokoprężnych wzrósł o 24,15 proc. i wyniósł 169,01 mln euro. W maju br. jednostki napędowe tego typu stanowiły 11,48 proc. całości sektora, o 1,51 proc. więcej niż rok wcześniej. W pozostałych siedmiu grupach produktów motoryzacyjnych, spadek zanotowano w dwóch grupach ale w porównaniu do wcześniejszych miesięcy były to tylko kilkupunktowe spadki: nadwozia (dynamika 98,52 proc.) i silniki spalinowe (dynamika 94,79 proc.).