Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP uważany jest obecnie za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania. Wpływa on na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła. Firma Bosch wyprodukowała już ponad 15 milionów systemów ESP, z czego blisko 4 miliony w 2004 roku.

Nad poprawą stabilności pojazdu podczas pełnego hamowania konstruktorzy Boscha zaczęli myśleć już w 1983 roku. Projekt, oparty na optymalizacji funkcji ABS, został dopracowany w kolejnych latach i ostatecznie zgłoszony do patentu w roku 1987. W 1991 roku Bosch podjął współpracę z koncernem Daimler Chrysler, gdzie prowadzono prace nad podobnym rozwiązaniem. W roku 1992 stworzono wspólną firmę projektową, a w 2,5 roku później produkt był gotowy do produkcji seryjnej. System ESP wszedł do produkcji w marcu 1995 roku. W latach kolejnych Bosch pracował nad optymalizacją konstrukcji systemu, i tak w 1998 roku wprowadzono do produkcji ESP generacji 5.7, a w 2002 - generację 8. W porównaniu do pierwotnej konstrukcji, ciężar systemu zmniejszył się o blisko 60% (do 2,3 kg), co pozwoliło na obniżenie zużycia paliwa.

Oprócz "stabilizatora pojazdu", który zapobiega poślizgowi, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu). W 1999 roku ESP zostało wzbogacone o kolejne parametry poprawiające warunki i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja "Hill Descent Control" utrzymuje stałą prędkość jazdy przy zjeżdżaniu ze stromych wzniesień, "Roll Over Mitigation" zmniejsza ryzyko wywrotki pojazdu, "Trailer Sway Control" zmniejsza kołysanie ciężkich przyczep do samochodów osobowych, "Load Adaptive Control" rozpoznaje rzeczywisty ciężar lekkich pojazdów użytkowych i odpowiednio dostosowuje działanie systemu ESP, "Hill Hold" pomaga przy ruszaniu pod górę, zaś "Traffic Jam Assist" inicjuje łagodne hamowanie, kiedy kierowca pojazdu z automatyczną skrzynią biegów zdejmie nogę z gazu.

W najbliższych latach system ESP zostanie wzbogacony o kolejne rozwiązania. Główny nacisk zostanie położony przede wszystkim na sieciowe połączenie ESP z systemami bezpieczeństwa biernego oraz inteligentnymi systemami wspomagającymi kierowcę.

Udziały samochodów wyposażonych w ESP w ogólnej liczbie nowych pojazdów znacznie się między sobą różnią w zależności od kraju. Według wstępnych obliczeń, w 2004 roku w Niemczech ponad 60% wszystkich nowych pojazdów wyposażonych było w ESP, we Francji blisko 40%. W całej Europie udział ten wyniósł około 36%. W USA, gdzie wartość ta wyniosła nieco ponad 10%, planuje się jej znaczny wzrost w najbliższych latach. Trzy największe amerykańskie koncerny samochodowe: General Motors, Ford i Chrysler zapowiedziały już, że najpóźniej do 2006 roku większość samochodów typu SUV będzie seryjnie wyposażona w ESP.

Odsetek aut wyposażanych w ESP zależy również od ich klasy. Dużo częściej w ESP są wyposażane samochody klasy średniej lub klasy kompakt. W autach małych system ESP wciąż jest oferowany jako wyposażenie opcjonalne. Nawet w Niemczech, gdzie udział samochodów z ESP jest bardzo wysoki, w roku ubiegłym w segmencie aut małych zarejestrowano zaledwie 16% nowych pojazdów wyposażonych w ten aktywny system bezpieczeństwa.

Wiele badań naukowych potwierdziło, że dzięki ESP można zredukować nawet o 50% liczbę kolizji, których przyczyną jest utrata panowania nad pojazdem, nie spowodowana bezpośrednio przez innych uczestników ruchu.