Przełomowe czasy to wielkie słowa, ale w przypadku Kii z pewnością odpowiednie. W pełni elektryczna Kia EV6 GT to sportowa strzała, która toruje drogę Stingerowi GT z silnikiem V6 do azylu dla klasycznych aut z motorem spalinowym.
Ale czy taki skok mocy wystarczy, aby rozpalić w kierowcy prawdziwy ogień? Czy Kia EV6 GT o mocy do 585 KM może przekonać do siebie społeczność entuzjastów driftu i szybkiej jazdy? Elektryk z pewnością opanował obie dyscypliny wyśmienicie. Z czasem od zera do setki wynoszącym 3,5 s jest obecnie najdynamiczniejszym modelem wśród aut koncernu Hyundai Motor Group. Nie jest też tak, że elektryczny bolid jedynie przyspiesza w rekordowym czasie. Jest też naprawdę szybki. Cyfrowy prędkościomierz na dwóch płynnie połączonych ekranach (mierzących 31,2 cm) może pokazać prędkość 260 km/h.
Tak, przyspieszając w ten sposób, kierowcy niektórych spalinowych Audi, BMW lub Mercedesów mogą być zaskoczeni. Kia EV6 GT niczym elektryczna rakieta odpala i na pełnej mocy mija aut a klasy premium, które często mają ograniczniki do 250 km/h. Ale uwaga, nawet z akumulatorem litowo-jonowo-polimerowym o pojemności 77,4 kWh moc i zasięg nie są nieograniczone. Kia dla swego pakietu mocy obiecuje 424 km. Nasze pomiary wykazały zasięg 293 km. Z doświadczenia autora wynika, że wartość ta jest trudna do osiągnięcia, jeśli od czasu do czasu korzysta się z osiągów GT. Bądźmy jednak uczciwi – w spalinowych potworach V8 po dodaniu gazu w baku też tworzy się wir, a wskaźnik pokazuje np. 40 l/100 km.
W Kii EV6 GT poganiamy elektrony do pracy z przyjemnością, bo to po prostu niesamowita frajda. Niestety, trzeba się wtedy pogodzić z tym, że wyprzedzone wcześniej auto z silnikiem spalinowym znów przemknie obok nas, gdy GT będzie podłączone do prądu. W odpowiedniej stacji ładowania i jeśli bateria została wstępnie przygotowana, na uzupełnienie jej stanu z 10 do 80 proc. potrzebujemy zaledwie 18 minut. Tak mówi teoria. W praktyce proces ładowania w stacji o mocy 300 kW zakończył się w 34 minuty, ale to też dobry wynik i zasługa napięcia 800 V. Jeśli auto nie jest wstępnie przygotowane, moc ładowania spada do 70 kW i proces trwa nieco poniżej 50 minut.
W ruchu miejskim i w trybie stop&go dzięki 300 kW z rekuperacji mocy możemy zyskać kilka dodatkowych kilometrów. Ilość odzyskiwanej energii reguluje się w czterech stopniach za pomocą łopatek przy kierownicy. Maksymalną moc uzyskuje się w tak zwanym trybie one-pedal-drive, znanym też jako "napęd jednym pedałem", który spowalnia auto aż do zatrzymania.
Wróćmy jednak do czynników rozrywkowych, takich jak funkcja driftu. Aktywuje się ją przez... dezaktywację ESP, naciśnięcie żółtego przycisku "GT" na kierownicy i jednoczesne pociągnięcie obu łopatek rekuperacji przez kilka sekund. Wyświetlacz pokaże uruchomienie trybu driftu. Jeśli mamy wystarczająco dużo miejsca – byle nie na wilgotnej drodze – możemy po prostu pozwolić kręcić się tylnym kołom. Po odrobinie ćwiczeń da się malować dymne kręgi na asfalcie, pamiętając jedynie o niemałej cenie 21-calowych opon.
W Kii EV6 GT ulepszono układ kierowniczy – jest to zauważalne, ale reakcje nadal nie są doskonałe. Ogólnie rzecz biorąc, prowadzenie samochodu o wysokiej mocy jest jednak znacznie bardziej stabilne niż w przypadku jego słabszych kolegów. Zauważalne są wzmocnione punkty mocowania zawieszenia kół oraz amortyzatorów. Zwłaszcza na szybkich zakrętach i różnych nawierzchniach Kie EV6 GT jest znacznie bardziej stabilna niż Kia EV6 bez dodatków GT.
Zgodnie ze swoją nazwą Kia EV6 GT naturalnie chce być również doskonałym długodystansowcem. Jeśli chodzi o dystans, sprawa jest już przesądzona. Ale jak czują się pasażerowie? Gdy mowa o poczuciu przestrzeni, podróżujący w drugim rzędzie mają jej pod dostatkiem. Zawieszenie w dużej mierze trzyma pasażerów z dala od przykrych sytuacji na drodze. Bardzo dobrze wyprofilowane sportowe fotele kierowcy i pasażera z przodu czasami podczas długich podróży psują jednak całą zabawę. Podparcie ud przechyla kolana kierowcy do poduszek pod kątem, który na dłuższą metę jest nieprzyjemny.
Poza tym na pokładzie jest oczywiście wszystko, co sprawia, że elektryk nadaje się do długich podróży: asystent utrzymania pasa ruchu i kierowania, prowadzenie w korkach, ostrzeganie przed kolizją i asystent martwego pola oraz wyświetlacz head-up w standardzie. System nawigacji wskazuje oczywiście stacje ładowania na trasie, których z pewnością będziemy potrzebować. Szkoda tylko, że głos wypowiada wskazówki w piskliwy, metaliczny sposób, jak robot, tak jak miało to miejsce 20 lat temu. Zupełnie nie pasuje do nowoczesnej, intuicyjnej reszty elementów sterujących w Kii EV6 GT.
Ostatecznie jednak nie możemy powstrzymać się od ponownego porównania Stingera GT i Kii EV6 GT. A dotyczy to ceny. Ten pierwszy kosztuje od 259 900 zł. Za szybką jak błyskawica elektryczną Kię EV6 GT Koreańczycy żądają 399 900 zł. Przy rozliczaniu zakupu, jeśli mamy kartę dużej rodziny, to odejmiemy 27 000 zł. Ale wtedy lepiej rozejrzeć się cię za vanem. Wyjątkowa przyjemność jazdy Kią EV6 GT pozostaje bardzo droga – pomimo przełomowych czasów.
Kia EV6 GT — dane techniczne
Silniki | elektryczne, synchroniczne |
Pojemność akumulatora netto | 77,4 kWh |
Moc szczytowa | 430 kW (585 KM) |
Maks. moment obrotowy | 740 Nm |
Prędkość maksymalna | 260 km/h |
Skrzynia biegów | jednostopniowa przekł. redukcyjna |
Napęd | 4x4 |
Hamulce z przodu i z tyłu | tarczowe |
Model opon w aucie testowym | Michelin Pilot Sport 4 S |
Opony w aucie testowym | 255/40 ZR 21 102 Y |
Rozmiar felg | 8,5 x 21" |
Zasięg* | 424 km |
Zużycie prądu* | 20,6 kWh |
Czas ładowania (DC) | około 18 min 10-80 proc. |
Moc ładowania AC/DC | 11/350 kW |
Gniazdo do ładowania | z tyłu po prawej |
Hałas na zewnątrz | 66 dB(A) |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1800/750 kg |
Pionowe obciążenie haka | 100 kg |
Pojemność bagażnika | 20 (frunk) + 480-1260 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4695/1890/1545 mm |
Rozstaw osi | 2900 mm |
Prześwit | 155 mm |
Kia EV6 GT — koszty i gwarancja
Norma emisji spalin | pojazd elektryczny |
Ubezpieczenie PZU Warszawa | 6390 zł (1,6 proc.) |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km |
Możliwość rozszerzenia | brak |
Gwarancja na baterię | 7 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Kia EV6 GT — wyniki pomiarów
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 5,7 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 8,4 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 13,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 1,7 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 2,1 s |
Masa własna/ładowność | 2168/442 kg |
Rozkład masy przód/tył | 48/52 proc. |
Średnica zawracania w lewo/prawo | 12,4/12,2 m |
Wysokość fotela | 625 mm |
Droga ham. ze 100 km/h zimne | 36,7 m |
Droga ham. ze 100 km/h gorące | 35,9 m |
Hałas wewnątrz przy 50 km/h | 55 dB(A) |
Hałas wewnątrz przy 100 km/h | 63 dB(A) |
Hałas wewnątrz przy 130 km/h | 68 dB(A) |
Testowe zużycie (oszczędna jazda) | 21,5 kWh/100 km |
Testowe zużycie prądu. Trasa pomiarowa o długości 155 km, odbiegająca od cyklu WLTP | 30,3 kWh/100 km (+47 proc.) |
Testowe zużycie (sportowa jazda) | 34,2 kWh/100 km |
Emisja CO2 (lokalnie) | 0 g/km |
Zasięg (testowe zużycie) | 293 km |
Kia EV6 GT — ceny i wyposażenie
Model | Kia EV6 GT |
Cena podstawowa | 399 900 zł |
Aktywny tempomat | S |
Czujniki park. (p i t), kamera 360o | S |
Nawigacja | S (ekran 12,3") |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Dostęp bezkluczykowy | S |
Asystent jazdy na autostradzie | S |
Cyfrowe zegary | S (ekran 12,3") |
System zdalnego parkowania | S |
Szyberdach panoramiczny | 6 000 zł |
Ładowarka indukcyjna 15 W | S |
Alufelgi | S (21") |
Fotele kubełkowe, zamszowe | S |
Podgrzewane fotele/kanapa | S/S |
Lakier metalizowany/specjalny | S/7000 zł |
Kia EV6 GT — nasza opinia
Kia EV6 GT jest taka, jaka chce być – to prawdziwa rakieta elektryczna z dużym potencjałem radości z jazdy. Niestety, wyhamowują ją spadający wyraźnie zasięg oraz dość wysoka cena.