- Toyota bZ4X - od lutego tego roku powinna być lepsza
- Toyota bZ4X - wnętrze
- Toyota bZ4X - ładowanie
- Toyota bZ4X - przeszkadzały nam jedynie drobnostki
- Toyota bZ4X — dane techniczne
- Toyota bZ4X — koszty i gwarancja
- Toyota bZ4X — wyniki pomiarów testowych
- Toyota bZ4X — ceny i wyposażenie
- Toyota bZ4X — naszym zdaniem
Koncepcja lekko uterenowionego crossovera z napędem 4x4 wśród aut elektrycznych staje się coraz bardziej popularna. Nabywcy mniej liczą pieniądze, co pozwala ukryć wyższe koszty baterii. W projekt Toyoty zaangażowana była pionierka napędu wszystkich kół – firma Subaru. Toyota o tajemniczej nazwie "bZ4X" to elektryczny SUV, który nie jest szczególnie wysoki (prześwit Toyoty bZ4X to tylko 17,7 cm), ma opcjonalny napęd na wszystkie koła i potrafi pokonywać złe drogi. Pozwala na przejeżdżanie przeszkód wodnych o głębokości do 50 cm – nieźle. Niemal identyczny pojazd z oferty Subaru nazywa się Solterra.
Toyota bZ4X - od lutego tego roku powinna być lepsza
Poza tym dane techniczne ujawniają mocne (pompa ciepła jest standardem, więc ogrzewanie nie obciąża mocno cennego źródła zasilania) i nieco słabsze strony (jednofazowa ładowarka pokładowa o mocy 6,6 kW, która wydaje się nie nadążać za duchem czasu). Ale mamy bardzo dobre wieści – już od lutego do samochodu trafiają wydajniejsze, 3-fazowe ładowarki o mocy 11 kW. Przy okazji Toyota powiadomiła nas, że model przeszedł zmianę oprogramowania ("Retrofit" – określenie producenta), która inaczej kalkuluje zużycie prądu z włączoną klimatyzacją, zdecydowanie lepiej szacując zasięg.
Toyota bZ4X - wnętrze
Siadając na fotelu kierowcy, w Toyocie bZ4X znajdujemy się w "półwysokiej" pozycji siedzącej – czyli bardziej jak w crossoverze niż SUV-ie. Układ deski rozdzielczej nad kierownicą ma zastąpić wyświetlacz head-up. Niestety, zestaw wskaźników z prędkościomierzem i słabo czytelnym wskaźnikiem zasięgu nie będzie zasłonięty przez kierownicę, tylko wtedy, gdy kierowca siedzi wysoko, a kierownica jest opuszczona najbardziej w dół. Wysokie osoby nie zawsze znajdą wygodną pozycję siedzącą. Ulepszeniem byłaby z pewnością kierownica typu samolotowego steer-by-wire, która jest spłaszczona na górze i na dole.
Tył Toyoty bZ4X oferuje dużo przestrzeni nad głową nawet dla wysokich osób, ale za cenę zbyt niskich siedzeń – poczuliśmy się trochę jak na wieczorku dla rodziców w przedszkolu. Ponadto trudno jest wsunąć stopy pod przednie siedzenia. Ogólnie rzecz biorąc, elektryk, który jest nieco większy, ale bardziej płaski niż RAV4, daje wrażenie przestronności dzięki smukłym słupkom dachowym i dużej ilości miejsca z tyłu na kolana.
Testowana przez nas Toyota bZ4X z napędem na wszystkie koła na czas wycieczek w teren oferuje tak zwany przycisk X-mode (z trybem jazdy po błocie i śniegu), a także tempomat terenowy Grip Control, którym można precyzyjnie dostroić prędkość w zakresie od 2 do 10 km/h za pomocą przełącznika – prowadzący może wtedy skupić się na manewrowaniu kierownicą. Taki tempomat daje prawdziwe poczucie spełnienia nawet kierowcom niedoświadczonym w offroadowej jeździe.
W normalnym ustawieniu kanapy przestrzeń bagażowa ma 452 l. W fabrycznej specyfikacji nie podano maksymalnej pojemności. Oszacowaliśmy ją na około 1600 l – pochylony tył zbiera żniwo. Brakuje również wycieraczki. Pomimo genialnej aerodynamiki w pewnym momencie tylna szyba się brudzi.
Toyota bZ4X - ładowanie
Jeśli chodzi o zachowanie auta podczas ładowania: krzywa gwałtownie spada po osiągnięciu 80 proc. Przy 3 stopniach poniżej zera, ale z rozgrzanym akumulatorem, Toyota bZ4X potrzebowała 2 godz. i 22 min w szybkiej ładowarce 150 kW, aby przejść od 39 do 100 proc. naładowania. Przy czym ostatnie 20 proc. pochłonęło pełną godzinę. Oznacza to, że prawie żaden kierowca nie wykorzysta w pełni 240-kilometrowego zasięgu uzyskanego w czasie testu, a prawie każdy zakończy ładowanie przy 80 proc. Pozostały zasięg wystarczy na dojazdy do pracy, ale nie na długie dystanse. Warto też zaznaczyć, że zasięg 240 km uzyskaliśmy na naszej trasie pomiarowej, traktując auto tak, jak spalinowe. A elektryk uczy szacunku do zużycia energii.
Toyota bZ4X - przeszkadzały nam jedynie drobnostki
Reszta naszych uwag to już raczej drobnostki. Na przykład system rozpoznawania zmęczenia często zgłasza bez żadnego powodu: "wykryto nieuwagę kierowcy". Ale zamontowany "palec upominający" można wyłączyć. Toyota oferuje wskazówki dotyczące trasy do najbliższych stacji ładowania tylko wtedy, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski. Niestety, niektóre informacje w systemie nawigacji są trudne do odczytania.
Elektryczny crossover ma ograniczone zastosowanie jako pojazd holowniczy – 750 kg masy przyczepy z hamulcami wystarcza tylko na holowanie niewielkiej przyczepy z odpadami zielonymi, bo porządna, np. kempingowa, to ciężar powyżej 1 t.
Po naładowaniu akumulatora Toyota zachwyca nienagannym prowadzeniem, odpowiednio zaprogramowanym ESP i precyzyjnie reagującym zawieszeniem – nawet na długotrwałych poprzecznych koleinach czy bruku. Wówczas bZ4X jest naprawdę przyjemnym samochodem, dającym sporo przyjemności z jazdy.
Toyota bZ4X — dane techniczne
Toyota bZ4X | |
---|---|
Silniki | elektryczne, synchroniczne |
Umieszczenie | po jednym silniku na oś |
Moc systemowa (szczytowa) | 160 kW (218 KM) |
Moc ciągła | 160 KM |
Maks. moment obrotowy | 336 Nm |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Skrzynia biegów | jednostop. przekł. redukcyjna |
Napęd | 4x4 |
Hamulce z przodu i z tyłu | tarczowe wentylowane |
Opony w aucie testowym | 235/50 R 20 V |
Model opon w aucie testowym | Dunlop SP Sport Maxx 060 |
Rozmiar felg | 7,5 x 20" |
Zasięg* | 461 km |
Zużycie prądu* | 16,2 kWh |
Akumulator | litowo-jonowy |
Poj. akumulatora brutto/netto | 71,4/64 kWh |
Moc ładowania AC/DC | 6,6 (obecnie 11)/150 kW |
Czas ładowania (DC) | 30 minut (0-80 proc.) |
Gniazdo do ładowania | z przodu po lewej |
Hałas na zewnątrz | 64 dB(A) |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 750/750 kg |
Pionowe obciążenie haka | 75 kg |
Pojemność bagażnika | 452 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4690/1860-2180**/1650 mm |
Rozstaw osi | 2850 mm |
Prześwit/głębokość brodzenia | 177/500 mm |
Kąt natarcia/zejścia | 18/25 stopni |
*średnio według normy WLTP; **szerokość z lusterkami
Toyota bZ4X — koszty i gwarancja
Norma emisji spalin | pojazd elektryczny |
Ubezpieczenie PZU Warszawa | 5736 zł (1,92 proc.) |
Przeglądy | 15 tys. km/rok |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Możliwość rozszerzenia | do 10 lat/185 tys. km |
Gwarancja na baterię | 8 lat lub 160 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Toyota bZ4X — wyniki pomiarów testowych
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 11,3 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 18,2 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | - |
Elastyczność 60-100 km/h | 3,7 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 4,9 s |
Masa własna/ładowność | 2044/506 kg |
Rozkład masy przód/tył | 54/46% |
Średnica zawracania w lewo/prawo | 11,8/11,9 m |
Wysokość fotela | 685 mm |
Droga ham. ze 100 km/h zimne | 36,1 m |
Droga ham. ze 100 km/h gorące | 35,6 m |
Hałas wewnątrz przy 50 km/h | 55 dB(A) |
Hałas wewnątrz przy 100 km/h | 65 dB(A) |
Hałas wewnątrz przy 130 km/h | 69 dB(A) |
Testowe zużycie (oszczędna jazda) | 26,5 kWh/100 km |
Testowe zużycie prądu. Trasa pomiarowa o długości 155 km, odbiegająca od cyklu WLTP | 31,38 kWh/100 km (+74%) |
Testowe zużycie (sportowa jazda) | 37,2 kWh/100 km |
Emisja CO2 (lokalnie) | 0 g/km |
Zasięg (testowe zużycie) | 240 km |
Toyota bZ4X — ceny i wyposażenie
Model | Toyota bZ4X 4x4 |
Cena wersji bazowej (Prestige) | 271 900 zł |
Wersja testowa (Executive) | +27 000 zł* |
Tempomat adaptacyjny | S |
Czujniki park. (p i t) i kamera z tyłu | S |
Tapicerka ze skóry syntetycznej | S |
Dostęp bezkluczykowy | S |
Nawigacja z trybem offline | S |
Podgrzewane i wentyl. fotele | S |
Klimatyzacja aut. dwustrefowa | S |
Pompa ciepła | S |
Reflektory LED | S |
Alufelgi | S (20") |
Lakier metaliz./perłowy/specjalny | S |
*wyposażenie poniżej w wersji testowej
Toyota bZ4X — naszym zdaniem
Świetne prowadzenie, ciekawy design, dobre wyposażenie, wspaniała ogólna koncepcja – nie brakuje komplementów, które z czystym sumieniem posyłamy do bZ4X. Jeśli nowa ładowarka Toyoty dobrze spełni swoją funkcję, będzie to naprawdę atrakcyjny samochód!