Peugeot 308 drugiej generacji to ciekawy stylistycznie samochód. Zanim wprowadzono ten model do sprzedaży, inżynierowie Peugeota zakasali rękawy i wzięli się do roboty – po staremu przeprowadzono szereg testów drogowych (podobno auta przejechały 2,5 mln km), zadbano również o nowoczesne rozwiązania techniczne. Czy po 10 latach od debiutu rynkowego warto szukać używanego Peugeota 308?
Peugeot 308 II miał lśnić w klasie kompakt! Czy tak się stało? Technika wygląda ciekawie: lekkie („308-ka” schudła aż o 140 kg!), ale bezpieczne nadwozie korzysta z wysokowytrzymałej stali, aluminium i materiałów kompozytowych.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8
Najważniejsze, że w Peugeocie 308 II nie ma kłopotów z rdzą, ale czy to się będzie opłacało naprawiać zgodnie z technologią producenta? To już inna sprawa, jednak dzięki niskiej masie (własna od 1075 kg) nawet bazowe silniki Peugeota 308 radzą sobie, choć 82-konny benzyniak praktycznie nie występuje na rynku – i nie ma czego żałować, bo mocniejsze nie palą więcej, a są znacznie bardziej dynamiczne. Kultura pracy zdradza, że to tylko 3 cylindry, ale naprawdę dobra dynamika wersji 130 KM (przy rozsądnym spalaniu 5-8 l/100 km) może to wynagrodzić.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8
Niestety w przypadku Peugeota 308, miłośnicy benzyniaków muszą wybierać mniejsze zło, jako że ani silniki serii Prince (czyli 1.6), ani PureTechy (1.2) do wzorowych nie należą. Uszkodzenie rozrządu i zużycie oleju to główne usterki w silnikach montowanych w Peugeocie 308 (w silniku 1.2 PureTech mokry pasek się łuszczy, zatykając kanały olejowe), które mogą prowadzić do drogiego remontu.
W Peugeocie 308 konieczność wymiany silnika przytrafia się również w dieslu 1.5 – jeśli zerwie się łańcuszek łączący wałki rozrządu. Poza tym nie można liczyć na tańsze części z Forda (czy używane jednostki), bo diesle 1.5 są tu zupełnie inne.
W przypadku Peugeota 308 bezpiecznym wyborem wydają się diesle 1.6 i 2.0, oczywiście, jeśli ma się na uwadze rozsądny przebieg (powyżej 200-250 tys. km może szwankować osprzęt). Drobne usterki (np. układu chłodzenia) wybaczycie, gdy zobaczycie często symboliczne spalanie (nawet poniżej 5 l/100 km).
W dieslach trzeba pamiętać o uzupełnianiu dodatku do filtrów DPF (potrzebny komputer diagnostyczny). Najchętniej kupowano Peugeoty 308 z silnikami o mocy około 130 KM – benzyniaka 1.2, diesla 1.6, a później 1.5. Ich parametry możecie porównać w tabeli poniżej. Ponad połowa ogłoszeń dotyczy aut w wersji kombi. To dobry wybór np. dla rodzin, auto ma wydłużony rozstaw osi i bardziej praktyczny (ogromny!) bagażnik z płaską podłogą.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8
Peugeot 308 - popularne silniki
1.2 PT
1.5 BlueHDi
1.6 BlueHDi
Silnik – typ, liczba zaworów
t.benz. R3/12
t.diesel R4/16
t.diesel R4/8
Układ rozrządu
DOHC
DOHC
OHC
Rodzaj napędu rozrządu
pasek
pasek
pasek
Pojemność skokowa (cm3)
1199
1499
1560
Moc maks. (kW/KM/obr./min)
96/130/5500
96/130/3750
88/120/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
230/1750
300/1750
300/1750-2000
Prędkość maksymalna (km/h)*
207
204
196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)*
9,6
9,8
9,7
Spalanie (l/100 km)**
5,8/3,9/4,6
śr. 4,6 (WLTP)
3,5/2,9/3,1
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Peugeot 308 - typowe usterki
Peugeot 308 usterki karoserii - brak problemów z korozją
Peugeot 308 usterki elektryki - usterki wspomagania kierownicy, problemy z układem automatycznego hamowania, zawieszające się multimedia, awarie cewek
Peugeot 308 usterki układu napędowego - zarówno w 1.2 (pasek), jak i 1.6 (łańcuch) rozrząd może zużyć się przedwcześnie. Podobny problem (z łańcuszkiem łączącym wałki) ma 1.5 HDi. W benzyniakach możliwe podwyższone zużycie oleju. Usterki 6-biegowej skrzyni (hałas), wypadanie biegów
Peugeot 308 usterki zawieszenia - czasem nieco szybciej niż przeciętnie zużywają się łożyska kół
Peugeot 308 dobrze jeździ, jest ciekawy technicznie i oszczędny. To naprawdę interesujące auto kompaktowe, jako kombi – obszerne i funkcjonalne. Problemy? Oczywiście, mogą być – z benzyniakami (1.2 lepszy, choć także nieidealny), zajechane diesle lub powypadkowa przeszłość. Mogą też być drobne usterki elektroniki. Ale Peugeot 308 jest modelem, który warto wziąć pod uwagę podczas poszukiwań praktycznego, w miarę bezproblemowego rodzinnego kombi.