- Lexus NX dostępny jest na rynku w swojej już drugiej odsłonie
- Japoński SUV w topowym wariancie jest hybrydą plug-in o mocy systemowej 309 KM
- W trybu elektrycznym może poruszać się z prędkością do 135 km/h
- Na rynku rywalizuje z takimi modelami, jak: Audi Q5, BMW X3 czy Mercedes GLC
- Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.
Lexus NX to najchętniej kupowany model japońskiej marki w Europie, nic więc dziwnego, że w drugą odsłonę tego SUV-a konstruktorzy włożyli mnóstwo pracy. I choć na pierwszy rzut oka przypomina on poprzednika, to – jak zapewnia Lexus – aż 95 proc. części jest nowych. Nowością jest też hybrydowy napęd plug-in, który w ogóle debiutuje w Lexusie.
Nowy NX został zbudowany na platformie TNGA-K, co oznacza, że dzieli sporo rozwiązań z Toyotą RAV4. Mamy tu na myśli zwłaszcza układ hybrydowy, który składa się z czterocylindrowego, 2,5-litrowego silnika benzynowego, dwóch silników elektrycznych – przedni ma 182 KM, tylny 54 KM – przekładni planetarnej e-CVT oraz litowo-jonowego akumulatora o pojemności 18,1 kWh (brutto). Dla porównania konkurencyjne audi Q5 plug-in ma baterię 17,9 kWh, a Mercedes GLC – 13,5 kWh. Moc systemowa w Lexusie to imponujące 309 KM (Audi ma 299, Mercedes 320 KM), które wystarczają, by NX 450h+ pokazał zadziorny, choć nie drapieżny charakter. Oznacza to szybkie reakcje na gaz i bardzo dobrą elastyczność, ale wykorzystywanie pełnego potencjału napędu wiąże się, niestety, z koniecznością akceptacji charakterystycznego stylu współpracy bezstopniowej skrzyni z benzynowym silnikiem, czyli wysokich obrotów i dużego hałasu we wnętrzu. To właśnie zniechęca do ostrzejszego stylu jazdy, na szczęście łagodniejsze obchodzenie się z pedałem gazu nie jest wymagającym poświęceń kompromisem i cały układ bardzo płynnie pracuje. Co ważne, w trybie elektrycznym można poruszać się z prędkością do 135 km/h – zwinnie, dynamicznie i cicho także poza terenem zabudowanym, choć trzeba się wówczas liczyć z dużym spadkiem zasięgu.
Lexus 450h+ – Komfortowy i zwinny
Podczas testu bez wspomagania benzyniakiem przejechaliśmy przyzwoite 56 km, po czym włączył się tryb hybrydowy. Nawet po rozładowaniu baterii można jednak liczyć na wsparcie silników elektrycznych, a na trasie w razie potrzeby uzupełnić także zapas energii, korzystając z ładowania zapewnianego przez silnik benzynowy i rekuperację. Spalanie testowe w trybie hybrydowym sięgnęło aż 8,5 l/100 km, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia z 309-konnym autem wyposażonym w duży i ciężki akumulator trakcyjny. Oczywiście, na co dzień przy poruszaniu się tylko w mieście i korzystaniu z ładowarek da się jeździć bezemisyjnie i bez używania silnika spalinowego, ale z poczuciem swobody, jakiego nie dostarczy żaden elektryk (całkowity zasięg to blisko 700 km).
Sama jazda, bez względu na wybrany tryb, daje dużo przyjemności. Lexus zadbał o komfortowe nastawy zawieszenia i świetną kalibrację układu kierowniczego z dobrą informacją zwrotną. NX popisuje się też wzorową trakcją i stabilnością na zakrętach. Także nierówności tłumione są z wdziękiem bez tzw. dobijania. Zastrzeżenie mieliśmy do skuteczności hamulców – zatrzymanie z prędkości 100 km/h wymagało przejechania ponad 37 m, co może nie jest złym wynikiem, ale rywale w segmencie potrafią to robić lepiej.
Lexus 450h+ – Jakość premium
Na plus japońskiego SUV-a należy za to zaliczyć poziom wykończenia i wyposażenia. Już poprzednik pod tym względem zapewniał dobry standard, a nowa generacja podnosi jeszcze poprzeczkę. Wnętrze jest eleganckie, bardziej wyrafinowane i nowocześniejsze. Wyeliminowano też nielubiany touchpad do obsługi multimediów i poprawiono ergonomię. 14-calowy ekran płynnie i szybko reaguje na dotyk, a system można obsługiwać także głosowo lub programowanymi fizycznymi przyciskami na kierownicy, które reagują na dotyk. Są też: bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, cyfrowe zegary, duży wyświetlacz head-up oraz elektromechaniczne klamki drzwi, które po przyzwyczajeniu można polubić.
Lexus 450h+ – Naszym zdaniem
Przyznam, że już pierwsza generacja NX-a bardzo mi się podobała, a druga tylko umacnia tę sympatię. Inżynierowie Lexusa pozbawili ją niemal wszystkich wad poprzednika i dodali jeszcze więcej luksusowego charakteru. Zarówno pod względem komfortu jazdy, stylu, jak i wyposażenia w najnowsze rozwiązania techniczne. Napęd hybrydowy popisuje się świetną wydajnością i potrafi dać sporo przyjemności z jazdy, przez co czyni NX-a realną alternatywą dla niemieckiej konkurencji, do której zbliżył się bardzo mocno także poziomem cen. Ale to w końcu klasa premium.
Ocena: 5-
Lexus 450h+ – Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,5 s |
0-100/0-130 km/h | 6,3/9,8 s |
0-160/0-200 km/h | 15,0/29,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,9 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1987/553 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,0/12,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne/gorące | 37,2/37,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130/160 km/h | 66/72 dB (A) |
Zużycie test. (60% hybr./40% elektr.) | 5,1 + 10,7 kWh na 100 km |
Zużycie test. po rozładowaniu baterii | 8,5 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 640 + 56 km (elektr.) |
Lexus 450h+ – Dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + 2 elektryczne |
Ustawienie silnika benz. | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 2487 cm3 |
Moc maks. silników benz./elektr. | 185/182 (p.) + 54 (t.) KM |
Łączna moc systemu hybrydowego | 309 KM |
Maks. mom. silników benz./elektr. | 227/270 (p.) +121 (t.) Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. e-CVT/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 6,3 s; 200 km/h, 135 km/h* |
Zużycie wg WLTP | 1,1 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 25 g/km |
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP | 18,1 kWh/68-98 km |
Czas ładowania AC 6,6/2,3 kW | 2 h 30 min/8 h |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 545-1436/55 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Atenza |
Rozmiar opon | 235/50 R 20 |
Lexus 450h+ – Wyposażenie
Wersja | Omotenashi |
Adapt. reflektory LED/8 airbagów | S/S |
Skóra/podgrzew. i went. fotele | S/S |
Nawigacja/CarPlay i Android A. | S/S |
Czujniki park./kamera 360° | S/S |
Adaptacyjny tempomat | S |
Pakiet Luxury | 8000 zł |
Lakier metal./alufelgi 20-cal. | 5000 zł/S |
Lexus 450h+ – Gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 297 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 l. |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 360 900 zł |
–