• Lexus NX dostępny jest na rynku w swojej już drugiej odsłonie
  • Japoński SUV w topowym wariancie jest hybrydą plug-in o mocy systemowej 309 KM
  • W trybu elektrycznym może poruszać się z prędkością do 135 km/h
  • Na rynku rywalizuje z takimi modelami, jak: Audi Q5, BMW X3 czy Mercedes GLC
  • Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.

Lexus NX to najchętniej kupowany model japońskiej marki w Europie, nic więc dziwnego, że w drugą odsłonę tego SUV-a konstruktorzy włożyli mnóstwo pracy. I choć na pierwszy rzut oka przypomina on poprzednika, to – jak zapewnia Lexus – aż 95 proc. części jest nowych. Nowością jest też hybrydowy napęd plug-in, który w ogóle debiutuje w Lexusie.

Nowy NX został zbudowany na platformie TNGA-K, co oznacza, że dzieli sporo rozwiązań z Toyotą RAV4. Mamy tu na myśli zwłaszcza układ hybrydowy, który składa się z czterocylindrowego, 2,5-litrowego silnika benzynowego, dwóch silników elektrycznych – przedni ma 182 KM, tylny 54 KM – przekładni planetarnej e-CVT oraz litowo-jonowego akumulatora o pojemności 18,1 kWh (brutto). Dla porównania konkurencyjne Audi Q5 plug-in ma baterię 17,9 kWh, a Mercedes GLC – 13,5 kWh. Moc systemowa w Lexusie to imponujące 309 KM (Audi ma 299, Mercedes 320 KM), które wystarczają, by NX 450h+ pokazał zadziorny, choć nie drapieżny charakter. Oznacza to szybkie reakcje na gaz i bardzo dobrą elastyczność, ale wykorzystywanie pełnego potencjału napędu wiąże się, niestety, z koniecznością akceptacji charakterystycznego stylu współpracy bezstopniowej skrzyni z benzynowym silnikiem, czyli wysokich obrotów i dużego hałasu we wnętrzu. To właśnie zniechęca do ostrzejszego stylu jazdy, na szczęście łagodniejsze obchodzenie się z pedałem gazu nie jest wymagającym poświęceń kompromisem i cały układ bardzo płynnie pracuje. Co ważne, w trybie elektrycznym można poruszać się z prędkością do 135 km/h – zwinnie, dynamicznie i cicho także poza terenem zabudowanym, choć trzeba się wówczas liczyć z dużym spadkiem zasięgu.

Lexus 450h+ – Komfortowy i zwinny

Podczas testu bez wspomagania benzyniakiem przejechaliśmy przyzwoite 56 km, po czym włączył się tryb hybrydowy. Nawet po rozładowaniu baterii można jednak liczyć na wsparcie silników elektrycznych, a na trasie w razie potrzeby uzupełnić także zapas energii, korzystając z ładowania zapewnianego przez silnik benzynowy i rekuperację. Spalanie testowe w trybie hybrydowym sięgnęło aż 8,5 l/100 km, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia z 309-konnym autem wyposażonym w duży i ciężki akumulator trakcyjny. Oczywiście, na co dzień przy poruszaniu się tylko w mieście i korzystaniu z ładowarek da się jeździć bezemisyjnie i bez używania silnika spalinowego, ale z poczuciem swobody, jakiego nie dostarczy żaden elektryk (całkowity zasięg to blisko 700 km).

Lexus NX 450h+ wymiary Foto: auto świat / Auto Świat
Lexus NX 450h+ wymiary

Sama jazda, bez względu na wybrany tryb, daje dużo przyjemności. Lexus zadbał o komfortowe nastawy zawieszenia i świetną kalibrację układu kierowniczego z dobrą informacją zwrotną. NX popisuje się też wzorową trakcją i stabilnością na zakrętach. Także nierówności tłumione są z wdziękiem bez tzw. dobijania. Zastrzeżenie mieliśmy do skuteczności hamulców – zatrzymanie z prędkości 100 km/h wymagało przejechania ponad 37 m, co może nie jest złym wynikiem, ale rywale w segmencie potrafią to robić lepiej.

Lexus 450h+ – Jakość premium

Na plus japońskiego SUV-a należy za to zaliczyć poziom wykończenia i wyposażenia. Już poprzednik pod tym względem zapewniał dobry standard, a nowa generacja podnosi jeszcze poprzeczkę. Wnętrze jest eleganckie, bardziej wyrafinowane i nowocześniejsze. Wyeliminowano też nielubiany touchpad do obsługi multimediów i poprawiono ergonomię. 14-calowy ekran płynnie i szybko reaguje na dotyk, a system można obsługiwać także głosowo lub programowanymi fizycznymi przyciskami na kierownicy, które reagują na dotyk. Są też: bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, cyfrowe zegary, duży wyświetlacz head-up oraz elektromechaniczne klamki drzwi, które po przyzwyczajeniu można polubić.

Lexus 450h+ – Naszym zdaniem

Przyznam, że już pierwsza generacja NX-a bardzo mi się podobała, a druga tylko umacnia tę sympatię. Inżynierowie Lexusa pozbawili ją niemal wszystkich wad poprzednika i dodali jeszcze więcej luksusowego charakteru. Zarówno pod względem komfortu jazdy, stylu, jak i wyposażenia w najnowsze rozwiązania techniczne. Napęd hybrydowy popisuje się świetną wydajnością i potrafi dać sporo przyjemności z jazdy, przez co czyni NX-a realną alternatywą dla niemieckiej konkurencji, do której zbliżył się bardzo mocno także poziomem cen. Ale to w końcu klasa premium.

Ocena: 5-

Lexus 450h+ – Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
0-100/0-130 km/h 6,3/9,8 s
0-160/0-200 km/h 15,0/29,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,2 s (aut.)
80-120 km/h 3,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1987/553 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,2 m
Hamow. ze 100 km/h     zimne/gorące 37,2/37,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130/160 km/h 66/72 dB (A)
Zużycie test. (60% hybr./40% elektr.) 5,1 + 10,7 kWh na 100 km
Zużycie test. po rozładowaniu baterii 8,5 l/100 km
Zasięg rzeczywisty 640 + 56 km (elektr.)

Lexus 450h+ – Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + 2 elektryczne
Ustawienie silnika benz. poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 2487 cm3
Moc maks. silników benz./elektr. 185/182 (p.) + 54 (t.) KM
Łączna moc systemu hybrydowego 309 KM
Maks. mom. silników benz./elektr. 227/270 (p.) +121 (t.) Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. e-CVT/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 6,3 s; 200 km/h, 135 km/h*
Zużycie wg WLTP 1,1 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 25 g/km
Poj. akum./zasięg EV wg WLTP 18,1 kWh/68-98 km
Czas ładowania AC 6,6/2,3 kW 2 h 30 min/8 h
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 545-1436/55 l
Marka i model opon test. auta Bridgestone Atenza
Rozmiar opon 235/50 R 20

Lexus 450h+ – Wyposażenie

Wersja Omotenashi
Adapt. reflektory LED/8 airbagów S/S
Skóra/podgrzew. i went. fotele S/S
Nawigacja/CarPlay i Android A. S/S
Czujniki park./kamera 360° S/S
Adaptacyjny tempomat S
Pakiet Luxury 8000 zł
Lakier metal./alufelgi 20-cal. 5000 zł/S

Lexus 450h+ – Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 297 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 100 tys. km/12 l.
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 360 900 zł