Monachium w morderczym klinczu? Mogłoby się tak wydawać, ale BMW zawsze trzyma coś w zanadrzu. Po udanym starcie drugiej generacji BMW X1 również nowe BMW X3, które pojawi się w przyszłym roku, musi być hitem, żeby stawiać odpór konkurencji z Ingolstadt i Stuttgartu. Ponieważ Audi szykuje Q6 e-trona (na bazie Q5), a Mercedes pokazał właśnie w Paryżu mocno zmodyfikowane koncepcyjne EQC (bazą jest GLC), BMW nie może być gorsze i dlatego chce zaprezentować elektrycznego SUV-a.
Niestety, jest jeden „mały” problem: architektura nowego BMW X3 nie jest przygotowana na czysto elektryczny napęd – zarówno osie, jak i sama płyta podłogowa będą wymagały modyfikacji, zanim BMW X3 Electric zadebiutuje pod koniec 2018 roku.
Auto będzie miało silnik elektryczny o mocy 225 kW oraz akumulatory litowo-jonowe magazynujące energię 70 kWh. W Europie pojawi się też planowana mocniejsza sportowa wersja.
Dla klientów szczególnie lubiących dynamikę przewiduje się także odmianę M. BMW X3 M40i otrzyma 360-konny silnik 6-cylindrowy, pochodzący z X4, a X3M i technicznie identyczne X4M zostaną wyposażone w silnik z M4 o mocy 431 KM, ale z jeszcze wyższym maksymalnym momentem obrotowym. Przeciwko GLC 43 AMG i przyszłemu Jaguarowi F-Pace’owi R (oba o mocy 510 KM) Monachium nie będzie miało, niestety, czego wystawić – silnik elektryczny, który ma dawać chwilowy przyrost mocy (tzw. boost), do starcia ze wspomnianymi autami jest niewystarczający.
Paleta klasycznych jednostek napędowych w dużym stopniu pozostanie niezmieniona. Odmiana 28i będzie miała 252 KM i awansuje na 30i, w 30d moc wzrośnie z 258 do 265 KM, a 35d będzie w przyszłości osiągało 320 KM.
Ponieważ BMW co trzy lata wprowadza dużą ofensywę innowacji w swoich modelach, nowe BMW X3 pod względem szeroko pojętej pokładowej elektroniki będzie reprezentowało poziom serii 7 i 5. Nowa grafika multimediów zostanie wprowadzona dopiero w 2018 roku, ale nie ma to większego znaczenia, bo w wyprodukowanych już autach będzie można zrobić aktualizację. Takie elementy, jak systemy umożliwiające częściowo autonomiczną jazdę, w pełni automatyczne parkowanie czy nawet zwyżkę mocy i momentu obrotowego, klient w razie potrzeby dokupi także później, już gdy samochód trafi do niego.
Interesującym detalem w nowym BMW X3 będzie Air-Touch Monitor – ekran czytający gesty obsługującego, wykonywane nawet w odległości 40 cm od niego, i wyświetlający trójwymiarowe obrazy przed kierownicą. Podobne rozwiązanie pokazano już w zaprezentowanym na początku tego roku studyjnym i8 roadsterze.
Pod względem stylistyki niespodzianek raczej nie będzie. Nowe ma być X3 Aero, z inaczej wyprofilowanymi zderzakami i kołami oraz z tzw. Aeroblade – ruchomymi elementami nadwozia, pozwalającymi na uzyskanie jak najmniejszego oporu nadwozia (w zależności od prędkości). Pomocne w tym będzie także opcjonalne zawieszenie pneumatyczne.
W przypadku wersji elektrycznej zapowiada się, że auto przejdzie też kilka zmian stylistycznych (np. zamknięta „nerka” wlotu powietrza), ale ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta, bo co innego chcą zrobić styliści, a co innego technicy.
Naszym zdaniem
Nowe BMW X3 musi bardziej niż zwykle iść z duchem czasu – obok oszczędniejszych silników i nowoczesnej elektroniki w ofercie musi pojawić się też napęd elektryczny. Tyle że BMW nie planowało tego od początku prac nad autem, więc – siłą rzeczy – będzie to rozwiązanie kompromisowe. To oczywiście obniży koszty, ale też może niekorzystnie wpłynąć na rynkowy sukces.
Galeria zdjęć
Zamknięta „nerka” wlotu powietrza ma wyróżniać wersję elektryczną X3, ale sprawa nie jest jeszcze przesądzona
Auto będzie miało silnik elektryczny o mocy 225 kW oraz akumulatory litowo-jonowe magazynujące energię 70 kWh. W Europie pojawi się też planowana mocniejsza sportowa wersja.
Pod względem stylistyki niespodzianek raczej nie będzie. Nowe ma być X3 Aero, z inaczej wyprofilowanymi zderzakami i kołami oraz z tzw. Aeroblade – ruchomymi elementami nadwozia, pozwalającymi na uzyskanie jak najmniejszego oporu nadwozia (w zależności od prędkości).
Ponieważ BMW co trzy lata wprowadza dużą ofensywę innowacji w swoich modelach, nowe X3 pod względem szeroko pojętej pokładowej elektroniki będzie reprezentowało poziom serii 7 i 5.
Nowe BMW X2 także w 2017 roku Pod koniec przyszłego roku BMW wypuści na rynek model X2. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że będzie to 2-drzwiowy SUV-coupé. Pod względem techniki ma to być X1 (ten sam rozstaw osi, identyczna przednionapędowa architektura), tyle że nadwozie będzie bardziej muskularne. Pod maską znajdą się 3-cylindrowe silniki o mocach od 116 do 192 KM oraz 4-cylindrowe (150-245 KM). Możliwa jest też hybryda plug-in.
Nowe BMW X2 także w 2017 roku Pod koniec przyszłego roku BMW wypuści na rynek model X2. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że będzie to 2-drzwiowy SUV-coupé. Pod względem techniki ma to być X1 (ten sam rozstaw osi, identyczna przednionapędowa architektura), tyle że nadwozie będzie bardziej muskularne. Pod maską znajdą się 3-cylindrowe silniki o mocach od 116 do 192 KM oraz 4-cylindrowe (150-245 KM). Możliwa jest też hybryda plug-in.
Nowe BMW X2 także w 2017 roku Pod koniec przyszłego roku BMW wypuści na rynek model X2. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że będzie to 2-drzwiowy SUV-coupé. Pod względem techniki ma to być X1 (ten sam rozstaw osi, identyczna przednionapędowa architektura), tyle że nadwozie będzie bardziej muskularne. Pod maską znajdą się 3-cylindrowe silniki o mocach od 116 do 192 KM oraz 4-cylindrowe (150-245 KM). Możliwa jest też hybryda plug-in.
Nowe BMW X2 także w 2017 roku Pod koniec przyszłego roku BMW wypuści na rynek model X2. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że będzie to 2-drzwiowy SUV-coupé. Pod względem techniki ma to być X1 (ten sam rozstaw osi, identyczna przednionapędowa architektura), tyle że nadwozie będzie bardziej muskularne. Pod maską znajdą się 3-cylindrowe silniki o mocach od 116 do 192 KM oraz 4-cylindrowe (150-245 KM). Możliwa jest też hybryda plug-in.
Nowe BMW X2 także w 2017 roku Pod koniec przyszłego roku BMW wypuści na rynek model X2. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że będzie to 2-drzwiowy SUV-coupé. Pod względem techniki ma to być X1 (ten sam rozstaw osi, identyczna przednionapędowa architektura), tyle że nadwozie będzie bardziej muskularne. Pod maską znajdą się 3-cylindrowe silniki o mocach od 116 do 192 KM oraz 4-cylindrowe (150-245 KM). Możliwa jest też hybryda plug-in.
Nowe BMW X2 także w 2017 roku Pod koniec przyszłego roku BMW wypuści na rynek model X2. Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że będzie to 2-drzwiowy SUV-coupé. Pod względem techniki ma to być X1 (ten sam rozstaw osi, identyczna przednionapędowa architektura), tyle że nadwozie będzie bardziej muskularne. Pod maską znajdą się 3-cylindrowe silniki o mocach od 116 do 192 KM oraz 4-cylindrowe (150-245 KM). Możliwa jest też hybryda plug-in.