- EQB bazuje na spalinowym SUV-ie GLB, z mniejszym EQA łączy go napęd elektryczny, system rekuperacji i innowacyjna nawigacja
- Duży rozstaw osi pozwolił wygospodarować przestronne wnętrze, w którym opcjonalnie mieszczą się trzy rzędy siedzeń dla 7 pasażerów
- Na początek do sprzedaży wchodzą dwie różniące się mocą wersje z dwoma silnikami napędzającymi obie osie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Mercedes, tak samo zresztą i jak pozostali niemieccy producenci, poważnie potraktował temat elektromobilności. Podobnie jak EQA, także EQB ma być tym samochodem, którym stuttgartczycy chcą dotrzeć do szerokiego odbiorcy. Przy tym Mercedes EQB zorientowany jest na zaspokojenie potrzeb rodzinnych.
Mercedes EQB nie jest modelem stworzonym od podstaw jako auto elektryczne – technicznie bazuje na kompaktowym SUV-ie GLB. Stylistycznie elektryk różni się od auta spalinowego aerodynamicznie wygładzonym przodem z czarnym panelem w miejscu grilla i niebieskimi akcentami w reflektorach, pasem łączącym tylne światła i zmienionymi zderzakami. Po dodaniu aerodynamicznie ukształtowanych alufelg inżynierom udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,28 – bardzo przyzwoita wartość dla SUV-a.
Mercedes EQB – przestronne wnętrze dla dużej rodziny
Wnętrze wygląda też raczej znajomo. Mercedes EQB, mimo kompaktowych rozmiarów długość/szerokość/wysokość 4684/1834/1667 mm, może się pochwalić nader przestronnym wnętrzem. To zasługa długiego rozstawu osi – 2829 mm. Dzięki temu elektryczny SUV opcjonalnie przewozi nawet 7 osób, przy czym trzeci rząd przeznaczony jest dla niewysokich pasażerów – do 1,65 m. Mogą tu podróżować także małe dzieci – foteliki da się zamocować.
Jak na przyjaciela rodziny przystało Mercedes EQB ma także inne miłe cechy – np. przesuwaną w zakresie 14 cm kanapę w drugim rzędzie (opcja). Jej oparcie pochylane jest seryjnie. W kufrze wersji 5-osobowej mieści się 495-1710 l bagażu, w 7-osobowej – 465-1620 l. Dla porównania: GLB zabiera maksymalnie 1805 l ładunku.
Do napędzania Mercedesa EQB służą silniki elektrycznie w dwóch wersjach mocy. Wariant EQB 300 4Matic ma do dyspozycji 228 KM, a EQB 350 4Matic – 292 KM. Ponieważ w obu wersjach prędkość maksymalna ograniczona została do 160 km/h, różnicę mocy widać najlepiej w wartościach przyspieszenia. Podczas gdy słabsza potrzebuje na sprint do „setki” ośmiu sekund, mocniejszej wystarczy 6,2 s. Jeździliśmy jednym i drugim i jesteśmy zdania, że EQB 300 4Matic wystarczy. A jeśli komuś wystarczy jeszcze wolniejsze przyspieszenie, za to chce spędzać mniej czasu na stacji ładowania, powinien poczekać do przyszłego roku. Wtedy ma się pojawić zoptymalizowana pod względem zasięgu wersja z napędem na jedną oś.
W przypadku obu wersji z napędem na 4 koła Mercedes deklaruje zasięg 419 km, przy założeniu spełnienia obiecywanego zużycia paliwa na poziomie 18,1 kWh/100 km. Podczas pierwszej jazdy komputer pokładowy wskazywał wartości bliskie 21 kWh/100 km. Pierwszy prawdziwy test powinien wyjaśnić tę wątpliwość.
Mercedes EQB – jakość wykończenia mogłaby być wyższa
Już dziś jest jasne, że kombinacja kompaktowego SUV-a z silnikiem elektrycznym w przypadku Mercedesa EQB zadziałała. Elektrycznym SUV-em z gwiazdą jedzie się komfortowo i relaksująco, auto skłania do spokojnej jazdy – prawdziwy Mercedes tak ma. Nawet jeśli niektóre detale, jak np. wykończenie środkowych słupków mogłyby być wyższej jakości.
Mercedes EQB pojawi się na rynkach europejskich i chińskim jeszcze w tym roku. Do nas trafi z fabryki na Węgrzech, gdzie produkcja ruszyła w zeszłym miesiącu. Chińczycy mają swoją własną fabrykę. W przyszłym roku EQB pojawi się też w salonach sprzedaży w USA. Ceny nie są jeszcze ustalone.
Mercedes EQB – naszym zdaniem
Po Mercedesie EQB łatwo poznać, że wywodzi się od spalinowego GLB, choć inżynierowie zadali sobie wiele trudu, żeby mariaż kompaktowego SUV-a z napędem elektrycznym wypadł jak najlepiej. I tak też się stało, napęd elektryczny pasuje do charakteru rodzinnego auta, działa cicho i sprzyja spokojnej jeździe. Po stronie minusów pozostają uchybienia w jakości wykończenia. Wersje 300 i 350 różnią się nieznacznie, na co dzień słabsza wystarczy.
Mercedes EQB – dane techniczne
Wersja | EQB 300 4Matic | EQB 350 4Matic |
Silnik | 2x elektryczny (na przedniej i tylnej osi) | 2x elektryczny (na przedniej i tylnej osi) |
Moc | 228 KM | 292 KM |
Moment obrotowy | 390 Nm | 520 Nm |
Pojemność akumulatora | 66,5 kWh | 66,5 kWh |
Maks. moc ładowania | AC 11 kW/DC 100 kW | AC 11 kW/DC 100 kW |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/1b | 4x4/1b |
Długość/szerokość/wysokość | 4684/1834/1701 mm | 4684/1834/1701 mm |
Pojemność bagażnika | 495-1710 l | 495-1710 l |
Masa własna | 2175 kg | 2175 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 6,2 s |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h |
Śr. zużycie prądu (WLTP) | 18,1 kWh/100 km | 18,1 kWh/100 km |
Zasięg | 419 km | 419 km |
Cena | bd. | bd. |
Sylwetka taka jak u GLB, ale EQB jest nieco dłuższe
Klasyczny system obsługi MBUX działa intuicyjnie
Zasięg ma wynieść do 419 km. Maksymalna moc ładowania – 100 kW