Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Porównania samochodów > Audi e-tron kontra Mercedes EQC - moc, masa, przyspieszenie i luksus

Audi e-tron kontra Mercedes EQC - moc, masa, przyspieszenie i luksus

Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński

Przyszłość należy do elektryków? Audi i Mercedes długo nie mogły się przekonać, ale wreszcie mają swoje SUV-y na prąd: e-trona i EQC. Który z nich jest lepszy?

Porównanie elektrycznych SUVów – Audi e-tron kontra Mercedes EQCŹródło: Auto Bild
  • W kokpitach obu aut królują duże ekrany, jakość wykończenia wnętrza jest na wysokim poziomie
  • Audi ma większy akumulator, ale Mercedes oszczędniejszy napęd – żaden jednak nie zapewnia imponującego zasięgu
  • Moment hamujący silników elektrycznych jest tak duży, że na co dzień można jeździć używając tylko jednego pedału
  • Wszystkie numery Auto Świata w jednym miejscu! Sprawdź naszą subskrypcję

Czas najwyższy – siedem lat po tym, jak Tesla rozpoczęła sprzedaż Modelu S, na rynek wjeżdżają Audi e-tron i Mercedes EQC. To pierwsze w pełni elektryczne modele tych marek produkowane na tak dużą skalę. Nie są bezpośrednimi rywalami Modelu S, bliżej im do SUV-a Model X, ale sukces amerykańskiej elektrolimuzyny był istotnym bodźcem dla Niemców do opracowania e-trona i EQC.

Dziś Audi e-tron i Mercedes EQC pierwszy raz stają do pojedynku. To auta o pokaźnych rozmiarach. Audi ma 4,9 m długości i 1,94 szerokości, Mercedes jest o pół numeru mniejszy, ma odpowiednio 4,76 i 1,88 m – czyli też niemały. Jak to się przekłada na ilość miejsca w kabinie? E-tron oferuje go odczuwalnie więcej niż EQC. Mercedes nie imponuje przestrzenią jak na swoje rozmiary. Z powodu baterii umieszczonej w podłodze siedzi się dość wysoko i w EQC nie zostaje wiele przestrzeni nad głową.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dużo ekranów w kabinie

Kabiny obu SUV-ów są urządzone zgodnie ze stylem każdej z marek. W e-tronie mamy trzy ekrany na desce rozdzielczej, dwa z nich są dotykowe: górny (10,1 cala) do nawigacji i mediów, dolny (8,6 cala) – do obsługi klimatyzacji i ręcznego wpisywania liter. Kokpit przypomina ten z Audi A6, ale w e-tronie inaczej ukształtowano tunel z udziwnionym wybierakiem zakresu jazdy – można się przyzwyczaić.

EQC serwuje kierowcy dwa szerokie monitory, każdy o przekątnej 10,25 cala. Są one podpięte do systemu multimedialnego MBUX. Podobnie jak w Audi, da się tu wyświetlić wiele informacji, graficznie jest to ładnie zrobione: zasięg, stan naładowania, wykorzystanie mocy, przepływ energii itd. Poza tym EQC dysponuje najlepszym (wśród aut) systemem obsługi głosowej, rozumie „naturalne” polecenia.

Audi E-trona i Mercedesa EQC napędzają dwa silniki elektryczne – po jednym na oś. Mamy tu zatem napęd 4x4, ale bez mechanicznego sprzęgła. Baterie umieszczono w podłodze między osiami, a to obniża środek ciężkości. Akumulator EQC ma pojemność 80 kWh i waży 652 kg (rozkład mas 48:52), zasięg wg cyklu WLTP wynosi do 414 km. Audi dysponuje większym pakietem litowo-jonowych cel. Tu akumulator mieści 95 kWh, waży 700 kg (rozkład mas 50:50) i w cyklu WLTP zapewnia zasięg do 411 km. Z przodu e-tron ma jednostkę o mocy 170 KM, z tyłu – 190 KM. W trybie Boost (zakres jazdy „S”) przez 8 s mamy do dyspozycji 408 KM i 664 Nm. Domyślnie jednak e-trona napędza głównie tylna oś, dopiero gdy kierowca mocniej wciśnie pedał przyspieszenia, błyskawicznie dołącza się przód. Audi może maksymalnie mknąć 200 km/h, Mercedes – 180 km/h. W EQC głównie pracuje przedni silnik, w razie potrzeby dołącza się tylny. Jednostki osiągają 408 KM i 760 Nm.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – jak jeżdżą?

Tyle techniki. A jak to jeździ? Mówiąc krótko – bardzo fajnie. Oba elektryki bardzo energicznie, niesamowicie płynnie i bez najmniejszych oznak zmęczenia przyspieszają. W naszych pomiarach od 0 do 100 km/h EQC osiąga czas 5,5 s, e-tron – 5,6 s. To świetne wyniki. Nie trzeba jednak wciskać „gazu” do oporu, by czerpać przyjemność z jazdy. Harmonia pracy napędu jest niezwykle odprężająca. Prędkość wytraca się przez odpuszczenie „gazu”, hamulca używa się na ostatnich metrach przed zatrzymaniem, i to też nie zawsze. Silniki elektryczne w ten sposób odzyskują energię i ładują akumulator. Siłę rekuperacji można ustawić łopatkami umieszczonymi przy kierownicy zarówno w Audi, jak i Mercedesie.

I tu dochodzimy do różnic, bo Mercedes potrafi mocniej niż Audi rekuperować, można naprawdę zapomnieć o używaniu hamulca roboczego. Ale gdy już musimy z niego skorzystać w awaryjnej sytuacji, to lepiej hamuje Audi: po rozgrzaniu tarcz e-tron zatrzymał się ze 100 km/h na odcinku 33,9 m. Mercedes potrzebował 36 m.

Choć trudno w to uwierzyć, napęd EQC reaguje na pedał „gazu” jeszcze szybciej niż w e-tronie. Dzięki temu, a także precyzyjniejszemu układowi kierowniczemu lżejszy o 100 kg Mercedes sprawia wrażenie bardziej poręcznego i zwinniejszego. Jednak żadne z aut nie pozwala kierowcy zapomnieć, że dowodzi 2,5 t żywej masy.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – czuć masę

W e-tronie układ kierowniczy wydaje się nieco sztuczny, za to zawieszenie jest świetne: Audi to oaza spokoju, dobrze trzyma się drogi i skutecznie filtruje nierówności. EQC nieco bardziej się buja.

W teście Mercedes zużył średnio 29,7 kWh/100 km, Audi – 32,7. To oznacza, że realnie EQC pokonamy 270 km na ładowaniu, a e-tronem 290 km. Oba mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym, Mercedes z mocą do 110 kW, a Audi – do 150 kW. W takiej (jeszcze nierealnej sytuacji) wystarcza pół godziny. Z ładowarek 22 kW EQC pobiera prąd z mocą 7,4 kW, e-tron osiąga do 11 kW.

Audi i Mercedes nie należą do tanich (Tesla też nie), ale po doposażeniu EQC kosztuje jednak o 37 880 zł mniej od e-trona. Zwycięstwa mu to jednak nie przyniosło – wygrywa Audi.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wymiary nadwozia i kabiny

Audi e-tron - wymiary
Audi e-tron - wymiaryŹródło: Auto Świat
Mercedes EQC - wymiary
Mercedes EQC - wymiaryŹródło: Auto Świat

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – test zużycia energii

Katalogowe wyniki zużycia energii w autach elektrycznych można włożyć między bajki. W naszym teście e-tron i EQC zużyły znacznie więcej niż w cyklu WLTP (bardziej wymagający). Gdybyśmy posłużyli się tu danymi z procedury NEDC, różnice byłyby jeszcze większe. Tak czy inaczej, napęd Mercedesa jest wydajniejszy od tego w Audi.

Test zużycia energii - Audi e-tron kontra Mercedes EQC
Test zużycia energii - Audi e-tron kontra Mercedes EQCŹródło: Auto Świat

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

W czasie normalnej jazdy autem elektrycznym hamulca roboczego używa się sporadycznie – wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, tak duży jest moment hamujący silników elektrycznych. Ale gdy rozgrzaliśmy tarcze, układ hamulcowy e-trona okazał się skuteczniejszy od tego w EQC.

Droga hamowania - Audi e-tron kontra Mercedes EQC
Droga hamowania - Audi e-tron kontra Mercedes EQCŹródło: Auto Świat

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasze pomiary testowe

Dane/model Audi e-tron Mercedes EQC
0-50 km/h 2,6 s 2,2 s
0-100 km/h 5,6 s 5,5 s
0-130 km/h 8,6 s 9,5 s
60-100 km/h 2,5 s 2,8 s
80-120 km/h 3,2 s 4,0 s
Masa rzeczywista 2577 kg 2478 kg
Ładowność 553 kg 462 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc. 48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,3/12,3 m 11,4/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,4 m 36,9 m
ze 100 km/h (gorące) 33,9 m 36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A) 53 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A) 59 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A) 66 dB (A)
Testowe zużycie energii 32,7 kWh/100 km 29,7 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg do wyładowania baterii 290 km 270 km

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dane techniczne

Dane/model Audi e-tron Mercedes EQC
Silnik elektryczny po jednym silniku na oś po jednym silniku na oś
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu i z tyłu poprzecznie z przodu i z tyłu
Zasilanie akumulatory litowo-jonowe akumulatory litowo-jonowe
Pojemność akumulatorów (kWh) 95 80
Moc maksymalna (KM) 408 408
Maks. moment obrotowy (Nm) 664 760
Prędkość maksymalna (km/h) 200 180
Zasięg wg cyklu WLTP (km) do 411 do 414
Średnie katalogowe zużycie energii wg WLTP (kWh/100 km) 23,7 22,3
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Napęd 4x4 4x4
Pojemność bagażnika (l) 660-1725 l 500-1460 l
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami/bez (kg) 1560/750 1800/750
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Alenza 001 Michelin Latitude Sport 3
Rozmiar opon testowanego auta 255/50 R 20 235/55 (p.) | 255/50 R 19 (t.)

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wyposażenie

Dane/model Audi e-tron Mercedes EQC
Wersja wyjściowa 55 quattro EQC 400 4Matic
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/N S/S/S/S
Reflektory przeciwmgielne/LED/matrycowe N/S/7260 zł* N/S/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe S (2-strefowa)/2010 zł* S (2-strefowa)/S
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochromatyczne 1760 zł/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/S S/S
Bluetooth/USB/radio DAB S/S/N S/S/N
Apple CarPlay i Android Auto 1390 zł 1787 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika 4110 zł/S S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/9440 zł S/6432 zł*
Czujniki parkowania przód i tył/kamera cofania S/2360 zł S/S
Adaptacyjne amortyzatory/automat parkujący S (pneumatyczne)/1760 zł S/S
Fotele skórzane/elektr. sterowane z pamięcią ustawień 7020 zł/S 10 668/5615 zł
Fotele podgrzewane/wentylowane/masaż 1910/4010/7760 zł* 1659/5513/11 255 zł
Wirtualne zegary/ekran head-up S/6960 zł S/27 125 zł*
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcy S/S S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 2010 zł*/S S/S
Czujnik martwego pola z wykrywaniem ruchu poprz. z tyłu 3010 zł S
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie 5010/4760 zł (20-calowe) 3982/638 zł (19-calowe)

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – ceny i gwarancja

Dane/model Audi e-tron Mercedes EQC
Cena wyjściowa 347 700 zł 328 300 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 90 tys. km 2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 160 tys. km 8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata co 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 374 730 zł 336 850 zł1)

*pakiet; 1)cena Mercedesa zawiera także linię Electric Art wewnątrz za 2297 zł

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – punktacja

Nadwozie Maks. punktów Audi Mercedes
Przestronność z przodu 40 34 31
Przestronność z tyłu 30 25 19
Pojemność bagażnika 25 21 17
Ładowność 15 12 11
Widoczność 20 16 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 26
Ergonomia obsługi 20 14 14
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 168 149
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Audi Mercedes
Przyspieszenie 25 22 22
Elastyczność 25 25 24
Poziom hałasu 15 14 15
Obsługa przekładni 15 12 13
Zachowanie na drodze 30 25 27
Komfort jazdy 30 25 24
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 32 29
Suma punktów 200 171 172
Koszty Maks. punktów Audi Mercedes
Cena po doposażeniu 50 16 21
Zużycie prądu 30 15 16
Wyposażenie – komfort 40 23 23
Wyp. – bezpieczeństwo 30 23 23
Ubezpieczenia 10 5 7
Gwarancja 15 10 9
Przeglądy 10 10 8
Su­ma punktów 185 102 107
Wynik końcowy 585 441 428
Miejsce w teście 1. 2.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasza opinia

Moc, masa, przyspieszenie, luksus: jeśli lubicie mieć tego aż nadmiar w samochodzie, to e-tron i EQC was zadowolą. Zasięg? Cóż, tu jest jeszcze potencjał do poprawy. Niemniej jazda tymi autami sprawia ogromną przyjemność. Potrafią odprężać płynnością, ciszą i harmonią pracy układu napędowego. Ale też świadomość tego, że w każdej chwili można wyrwać do przodu, daje przyjemne poczucie spokoju. Audi zawdzięcza zwycięstwo głównie większej i wygodniejszej kabinie (szczególnie z tyłu), zyskuje na lepszych hamulcach. Z kolei Mercedesa lepiej się prowadzi i jest on tańszy w zakupie.

Przemysław Koryciński
Powiązane tematy:Audi e-tronMercedes EQC
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków