- W kokpitach obu aut królują duże ekrany, jakość wykończenia wnętrza jest na wysokim poziomie
- Audi ma większy akumulator, ale Mercedes oszczędniejszy napęd – żaden jednak nie zapewnia imponującego zasięgu
- Moment hamujący silników elektrycznych jest tak duży, że na co dzień można jeździć używając tylko jednego pedału
- Wszystkie numery Auto Świata w jednym miejscu! Sprawdź naszą subskrypcję
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dużo ekranów w kabinie
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – jak jeżdżą?
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – czuć masę
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wymiary nadwozia i kabiny
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – test zużycia energii
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasze pomiary testowe
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dane techniczne
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wyposażenie
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – ceny i gwarancja
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – punktacja
- Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasza opinia
Czas najwyższy – siedem lat po tym, jak Tesla rozpoczęła sprzedaż Modelu S, na rynek wjeżdżają Audi e-tron i Mercedes EQC. To pierwsze w pełni elektryczne modele tych marek produkowane na tak dużą skalę. Nie są bezpośrednimi rywalami Modelu S, bliżej im do SUV-a Model X, ale sukces amerykańskiej elektrolimuzyny był istotnym bodźcem dla Niemców do opracowania e-trona i EQC.
Dziś Audi e-tron i Mercedes EQC pierwszy raz stają do pojedynku. To auta o pokaźnych rozmiarach. Audi ma 4,9 m długości i 1,94 szerokości, Mercedes jest o pół numeru mniejszy, ma odpowiednio 4,76 i 1,88 m – czyli też niemały. Jak to się przekłada na ilość miejsca w kabinie? E-tron oferuje go odczuwalnie więcej niż EQC. Mercedes nie imponuje przestrzenią jak na swoje rozmiary. Z powodu baterii umieszczonej w podłodze siedzi się dość wysoko i w EQC nie zostaje wiele przestrzeni nad głową.
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dużo ekranów w kabinie
Kabiny obu SUV-ów są urządzone zgodnie ze stylem każdej z marek. W e-tronie mamy trzy ekrany na desce rozdzielczej, dwa z nich są dotykowe: górny (10,1 cala) do nawigacji i mediów, dolny (8,6 cala) – do obsługi klimatyzacji i ręcznego wpisywania liter. Kokpit przypomina ten z Audi A6, ale w e-tronie inaczej ukształtowano tunel z udziwnionym wybierakiem zakresu jazdy – można się przyzwyczaić.
EQC serwuje kierowcy dwa szerokie monitory, każdy o przekątnej 10,25 cala. Są one podpięte do systemu multimedialnego MBUX. Podobnie jak w Audi, da się tu wyświetlić wiele informacji, graficznie jest to ładnie zrobione: zasięg, stan naładowania, wykorzystanie mocy, przepływ energii itd. Poza tym EQC dysponuje najlepszym (wśród aut) systemem obsługi głosowej, rozumie „naturalne” polecenia.
Audi E-trona i Mercedesa EQC napędzają dwa silniki elektryczne – po jednym na oś. Mamy tu zatem napęd 4x4, ale bez mechanicznego sprzęgła. Baterie umieszczono w podłodze między osiami, a to obniża środek ciężkości. Akumulator EQC ma pojemność 80 kWh i waży 652 kg (rozkład mas 48:52), zasięg wg cyklu WLTP wynosi do 414 km. Audi dysponuje większym pakietem litowo-jonowych cel. Tu akumulator mieści 95 kWh, waży 700 kg (rozkład mas 50:50) i w cyklu WLTP zapewnia zasięg do 411 km. Z przodu e-tron ma jednostkę o mocy 170 KM, z tyłu – 190 KM. W trybie Boost (zakres jazdy „S”) przez 8 s mamy do dyspozycji 408 KM i 664 Nm. Domyślnie jednak e-trona napędza głównie tylna oś, dopiero gdy kierowca mocniej wciśnie pedał przyspieszenia, błyskawicznie dołącza się przód. Audi może maksymalnie mknąć 200 km/h, Mercedes – 180 km/h. W EQC głównie pracuje przedni silnik, w razie potrzeby dołącza się tylny. Jednostki osiągają 408 KM i 760 Nm.
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – jak jeżdżą?
Tyle techniki. A jak to jeździ? Mówiąc krótko – bardzo fajnie. Oba elektryki bardzo energicznie, niesamowicie płynnie i bez najmniejszych oznak zmęczenia przyspieszają. W naszych pomiarach od 0 do 100 km/h EQC osiąga czas 5,5 s, e-tron – 5,6 s. To świetne wyniki. Nie trzeba jednak wciskać „gazu” do oporu, by czerpać przyjemność z jazdy. Harmonia pracy napędu jest niezwykle odprężająca. Prędkość wytraca się przez odpuszczenie „gazu”, hamulca używa się na ostatnich metrach przed zatrzymaniem, i to też nie zawsze. Silniki elektryczne w ten sposób odzyskują energię i ładują akumulator. Siłę rekuperacji można ustawić łopatkami umieszczonymi przy kierownicy zarówno w Audi, jak i Mercedesie.
I tu dochodzimy do różnic, bo Mercedes potrafi mocniej niż Audi rekuperować, można naprawdę zapomnieć o używaniu hamulca roboczego. Ale gdy już musimy z niego skorzystać w awaryjnej sytuacji, to lepiej hamuje Audi: po rozgrzaniu tarcz e-tron zatrzymał się ze 100 km/h na odcinku 33,9 m. Mercedes potrzebował 36 m.
Choć trudno w to uwierzyć, napęd EQC reaguje na pedał „gazu” jeszcze szybciej niż w e-tronie. Dzięki temu, a także precyzyjniejszemu układowi kierowniczemu lżejszy o 100 kg Mercedes sprawia wrażenie bardziej poręcznego i zwinniejszego. Jednak żadne z aut nie pozwala kierowcy zapomnieć, że dowodzi 2,5 t żywej masy.
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – czuć masę
W e-tronie układ kierowniczy wydaje się nieco sztuczny, za to zawieszenie jest świetne: Audi to oaza spokoju, dobrze trzyma się drogi i skutecznie filtruje nierówności. EQC nieco bardziej się buja.
W teście Mercedes zużył średnio 29,7 kWh/100 km, Audi – 32,7. To oznacza, że realnie EQC pokonamy 270 km na ładowaniu, a e-tronem 290 km. Oba mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym, Mercedes z mocą do 110 kW, a Audi – do 150 kW. W takiej (jeszcze nierealnej sytuacji) wystarcza pół godziny. Z ładowarek 22 kW EQC pobiera prąd z mocą 7,4 kW, e-tron osiąga do 11 kW.
Audi i Mercedes nie należą do tanich (Tesla też nie), ale po doposażeniu EQC kosztuje jednak o 37 880 zł mniej od e-trona. Zwycięstwa mu to jednak nie przyniosło – wygrywa Audi.
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wymiary nadwozia i kabiny
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – test zużycia energii
Katalogowe wyniki zużycia energii w autach elektrycznych można włożyć między bajki. W naszym teście e-tron i EQC zużyły znacznie więcej niż w cyklu WLTP (bardziej wymagający). Gdybyśmy posłużyli się tu danymi z procedury NEDC, różnice byłyby jeszcze większe. Tak czy inaczej, napęd Mercedesa jest wydajniejszy od tego w Audi.
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
W czasie normalnej jazdy autem elektrycznym hamulca roboczego używa się sporadycznie – wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, tak duży jest moment hamujący silników elektrycznych. Ale gdy rozgrzaliśmy tarcze, układ hamulcowy e-trona okazał się skuteczniejszy od tego w EQC.
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasze pomiary testowe
Dane/model | Audi e-tron | Mercedes EQC |
0-50 km/h | 2,6 s | 2,2 s |
0-100 km/h | 5,6 s | 5,5 s |
0-130 km/h | 8,6 s | 9,5 s |
60-100 km/h | 2,5 s | 2,8 s |
80-120 km/h | 3,2 s | 4,0 s |
Masa rzeczywista | 2577 kg | 2478 kg |
Ładowność | 553 kg | 462 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. | 48/52 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,3/12,3 m | 11,4/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,4 m | 36,9 m |
ze 100 km/h (gorące) | 33,9 m | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) | 66 dB (A) |
Testowe zużycie energii | 32,7 kWh/100 km | 29,7 kWh/100 km |
Teoretyczny zasięg do wyładowania baterii | 290 km | 270 km |
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dane techniczne
Dane/model | Audi e-tron | Mercedes EQC |
Silnik elektryczny | po jednym silniku na oś | po jednym silniku na oś |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu i z tyłu | poprzecznie z przodu i z tyłu |
Zasilanie | akumulatory litowo-jonowe | akumulatory litowo-jonowe |
Pojemność akumulatorów (kWh) | 95 | 80 |
Moc maksymalna (KM) | 408 | 408 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 664 | 760 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 180 |
Zasięg wg cyklu WLTP (km) | do 411 | do 414 |
Średnie katalogowe zużycie energii wg WLTP (kWh/100 km) | 23,7 | 22,3 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Pojemność bagażnika (l) | 660-1725 l | 500-1460 l |
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami/bez (kg) | 1560/750 | 1800/750 |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Alenza 001 | Michelin Latitude Sport 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/50 R 20 | 235/55 (p.) | 255/50 R 19 (t.) |
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wyposażenie
Dane/model | Audi e-tron | Mercedes EQC |
Wersja wyjściowa | 55 quattro | EQC 400 4Matic |
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/S |
Reflektory przeciwmgielne/LED/matrycowe | N/S/7260 zł* | N/S/S |
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe | S (2-strefowa)/2010 zł* | S (2-strefowa)/S |
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochromatyczne | 1760 zł/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/S |
Bluetooth/USB/radio DAB | S/S/N | S/S/N |
Apple CarPlay i Android Auto | 1390 zł | 1787 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika | 4110 zł/S | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/9440 zł | S/6432 zł* |
Czujniki parkowania przód i tył/kamera cofania | S/2360 zł | S/S |
Adaptacyjne amortyzatory/automat parkujący | S (pneumatyczne)/1760 zł | S/S |
Fotele skórzane/elektr. sterowane z pamięcią ustawień | 7020 zł/S | 10 668/5615 zł |
Fotele podgrzewane/wentylowane/masaż | 1910/4010/7760 zł* | 1659/5513/11 255 zł |
Wirtualne zegary/ekran head-up | S/6960 zł | S/27 125 zł* |
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcy | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | 2010 zł*/S | S/S |
Czujnik martwego pola z wykrywaniem ruchu poprz. z tyłu | 3010 zł | S |
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie | 5010/4760 zł (20-calowe) | 3982/638 zł (19-calowe) |
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – ceny i gwarancja
Dane/model | Audi e-tron | Mercedes EQC |
Cena wyjściowa | 347 700 zł | 328 300 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 90 tys. km | 2 lata bez limitu kilometrów |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat |
Gwarancja na akumulator | 8 lat lub 160 tys. km | 8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata | co 25 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 374 730 zł | 336 850 zł1) |
*pakiet; 1)cena Mercedesa zawiera także linię Electric Art wewnątrz za 2297 zł
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | Audi | Mercedes |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 17 |
Ładowność | 15 | 12 | 11 |
Widoczność | 20 | 16 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 168 | 149 |
Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | Audi | Mercedes |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 22 |
Elastyczność | 25 | 25 | 24 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 15 |
Obsługa przekładni | 15 | 12 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 29 |
Suma punktów | 200 | 171 | 172 |
Koszty | Maks. punktów | Audi | Mercedes |
Cena po doposażeniu | 50 | 16 | 21 |
Zużycie prądu | 30 | 15 | 16 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 23 | 23 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 23 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 7 |
Gwarancja | 15 | 10 | 9 |
Przeglądy | 10 | 10 | 8 |
Suma punktów | 185 | 102 | 107 |
Wynik końcowy | 585 | 441 | 428 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasza opinia
Moc, masa, przyspieszenie, luksus: jeśli lubicie mieć tego aż nadmiar w samochodzie, to e-tron i EQC was zadowolą. Zasięg? Cóż, tu jest jeszcze potencjał do poprawy. Niemniej jazda tymi autami sprawia ogromną przyjemność. Potrafią odprężać płynnością, ciszą i harmonią pracy układu napędowego. Ale też świadomość tego, że w każdej chwili można wyrwać do przodu, daje przyjemne poczucie spokoju. Audi zawdzięcza zwycięstwo głównie większej i wygodniejszej kabinie (szczególnie z tyłu), zyskuje na lepszych hamulcach. Z kolei Mercedesa lepiej się prowadzi i jest on tańszy w zakupie.