Auto Świat Testy Porównania samochodów Audi e-tron kontra Mercedes EQC - moc, masa, przyspieszenie i luksus

Audi e-tron kontra Mercedes EQC - moc, masa, przyspieszenie i luksus

Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński

Przyszłość należy do elektryków? Audi i Mercedes długo nie mogły się przekonać, ale wreszcie mają swoje SUV-y na prąd: e-trona i EQC. Który z nich jest lepszy?

Porównanie elektrycznych SUVów – Audi e-tron kontra Mercedes EQC
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Porównanie elektrycznych SUVów – Audi e-tron kontra Mercedes EQC
  • W kokpitach obu aut królują duże ekrany, jakość wykończenia wnętrza jest na wysokim poziomie
  • Audi ma większy akumulator, ale Mercedes oszczędniejszy napęd – żaden jednak nie zapewnia imponującego zasięgu
  • Moment hamujący silników elektrycznych jest tak duży, że na co dzień można jeździć używając tylko jednego pedału
  • Wszystkie numery Auto Świata w jednym miejscu! Sprawdź naszą subskrypcję

Czas najwyższy – siedem lat po tym, jak Tesla rozpoczęła sprzedaż Modelu S, na rynek wjeżdżają Audi e-tron i Mercedes EQC. To pierwsze w pełni elektryczne modele tych marek produkowane na tak dużą skalę. Nie są bezpośrednimi rywalami Modelu S, bliżej im do SUV-a Model X, ale sukces amerykańskiej elektrolimuzyny był istotnym bodźcem dla Niemców do opracowania e-trona i EQC.

Dziś Audi e-tron i Mercedes EQC pierwszy raz stają do pojedynku. To auta o pokaźnych rozmiarach. Audi ma 4,9 m długości i 1,94 szerokości, Mercedes jest o pół numeru mniejszy, ma odpowiednio 4,76 i 1,88 m – czyli też niemały. Jak to się przekłada na ilość miejsca w kabinie? E-tron oferuje go odczuwalnie więcej niż EQC. Mercedes nie imponuje przestrzenią jak na swoje rozmiary. Z powodu baterii umieszczonej w podłodze siedzi się dość wysoko i w EQC nie zostaje wiele przestrzeni nad głową.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dużo ekranów w kabinie

Kabiny obu SUV-ów są urządzone zgodnie ze stylem każdej z marek. W e-tronie mamy trzy ekrany na desce rozdzielczej, dwa z nich są dotykowe: górny (10,1 cala) do nawigacji i mediów, dolny (8,6 cala) – do obsługi klimatyzacji i ręcznego wpisywania liter. Kokpit przypomina ten z Audi A6, ale w e-tronie inaczej ukształtowano tunel z udziwnionym wybierakiem zakresu jazdy – można się przyzwyczaić.

EQC serwuje kierowcy dwa szerokie monitory, każdy o przekątnej 10,25 cala. Są one podpięte do systemu multimedialnego MBUX. Podobnie jak w Audi, da się tu wyświetlić wiele informacji, graficznie jest to ładnie zrobione: zasięg, stan naładowania, wykorzystanie mocy, przepływ energii itd. Poza tym EQC dysponuje najlepszym (wśród aut) systemem obsługi głosowej, rozumie „naturalne” polecenia.

Audi E-trona i Mercedesa EQC napędzają dwa silniki elektryczne – po jednym na oś. Mamy tu zatem napęd 4x4, ale bez mechanicznego sprzęgła. Baterie umieszczono w podłodze między osiami, a to obniża środek ciężkości. Akumulator EQC ma pojemność 80 kWh i waży 652 kg (rozkład mas 48:52), zasięg wg cyklu WLTP wynosi do 414 km. Audi dysponuje większym pakietem litowo-jonowych cel. Tu akumulator mieści 95 kWh, waży 700 kg (rozkład mas 50:50) i w cyklu WLTP zapewnia zasięg do 411 km. Z przodu e-tron ma jednostkę o mocy 170 KM, z tyłu – 190 KM. W trybie Boost (zakres jazdy „S”) przez 8 s mamy do dyspozycji 408 KM i 664 Nm. Domyślnie jednak e-trona napędza głównie tylna oś, dopiero gdy kierowca mocniej wciśnie pedał przyspieszenia, błyskawicznie dołącza się przód. Audi może maksymalnie mknąć 200 km/h, Mercedes – 180 km/h. W EQC głównie pracuje przedni silnik, w razie potrzeby dołącza się tylny. Jednostki osiągają 408 KM i 760 Nm.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – jak jeżdżą?

Tyle techniki. A jak to jeździ? Mówiąc krótko – bardzo fajnie. Oba elektryki bardzo energicznie, niesamowicie płynnie i bez najmniejszych oznak zmęczenia przyspieszają. W naszych pomiarach od 0 do 100 km/h EQC osiąga czas 5,5 s, e-tron – 5,6 s. To świetne wyniki. Nie trzeba jednak wciskać „gazu” do oporu, by czerpać przyjemność z jazdy. Harmonia pracy napędu jest niezwykle odprężająca. Prędkość wytraca się przez odpuszczenie „gazu”, hamulca używa się na ostatnich metrach przed zatrzymaniem, i to też nie zawsze. Silniki elektryczne w ten sposób odzyskują energię i ładują akumulator. Siłę rekuperacji można ustawić łopatkami umieszczonymi przy kierownicy zarówno w Audi, jak i Mercedesie.

I tu dochodzimy do różnic, bo Mercedes potrafi mocniej niż Audi rekuperować, można naprawdę zapomnieć o używaniu hamulca roboczego. Ale gdy już musimy z niego skorzystać w awaryjnej sytuacji, to lepiej hamuje Audi: po rozgrzaniu tarcz e-tron zatrzymał się ze 100 km/h na odcinku 33,9 m. Mercedes potrzebował 36 m.

Choć trudno w to uwierzyć, napęd EQC reaguje na pedał „gazu” jeszcze szybciej niż w e-tronie. Dzięki temu, a także precyzyjniejszemu układowi kierowniczemu lżejszy o 100 kg Mercedes sprawia wrażenie bardziej poręcznego i zwinniejszego. Jednak żadne z aut nie pozwala kierowcy zapomnieć, że dowodzi 2,5 t żywej masy.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – czuć masę

W e-tronie układ kierowniczy wydaje się nieco sztuczny, za to zawieszenie jest świetne: Audi to oaza spokoju, dobrze trzyma się drogi i skutecznie filtruje nierówności. EQC nieco bardziej się buja.

W teście Mercedes zużył średnio 29,7 kWh/100 km, Audi – 32,7. To oznacza, że realnie EQC pokonamy 270 km na ładowaniu, a e-tronem 290 km. Oba mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym, Mercedes z mocą do 110 kW, a Audi – do 150 kW. W takiej (jeszcze nierealnej sytuacji) wystarcza pół godziny. Z ładowarek 22 kW EQC pobiera prąd z mocą 7,4 kW, e-tron osiąga do 11 kW.

Audi i Mercedes nie należą do tanich (Tesla też nie), ale po doposażeniu EQC kosztuje jednak o 37 880 zł mniej od e-trona. Zwycięstwa mu to jednak nie przyniosło – wygrywa Audi.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wymiary nadwozia i kabiny

Audi e-tron - wymiary
Audi e-tron - wymiaryŻródło: Auto Świat
Mercedes EQC - wymiary
Mercedes EQC - wymiaryŻródło: Auto Świat

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – test zużycia energii

Katalogowe wyniki zużycia energii w autach elektrycznych można włożyć między bajki. W naszym teście e-tron i EQC zużyły znacznie więcej niż w cyklu WLTP (bardziej wymagający). Gdybyśmy posłużyli się tu danymi z procedury NEDC, różnice byłyby jeszcze większe. Tak czy inaczej, napęd Mercedesa jest wydajniejszy od tego w Audi.

Test zużycia energii - Audi e-tron kontra Mercedes EQC
Test zużycia energii - Audi e-tron kontra Mercedes EQCŻródło: Auto Świat

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

W czasie normalnej jazdy autem elektrycznym hamulca roboczego używa się sporadycznie – wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, tak duży jest moment hamujący silników elektrycznych. Ale gdy rozgrzaliśmy tarcze, układ hamulcowy e-trona okazał się skuteczniejszy od tego w EQC.

Droga hamowania - Audi e-tron kontra Mercedes EQC
Droga hamowania - Audi e-tron kontra Mercedes EQCŻródło: Auto Świat

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasze pomiary testowe

Dane/modelAudi e-tronMercedes EQC
0-50 km/h2,6 s2,2 s
0-100 km/h5,6 s5,5 s
0-130 km/h8,6 s9,5 s
60-100 km/h2,5 s2,8 s
80-120 km/h3,2 s4,0 s
Masa rzeczywista2577 kg2478 kg
Ładowność553 kg462 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,3/12,3 m11,4/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,4 m36,9 m
ze 100 km/h (gorące)33,9 m36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h54 dB (A)53 dB (A)
przy 100 km/h62 dB (A)59 dB (A)
przy 130 km/h66 dB (A)66 dB (A)
Testowe zużycie energii32,7 kWh/100 km29,7 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg do wyładowania baterii290 km270 km

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – dane techniczne

Dane/modelAudi e-tronMercedes EQC
Silnik elektrycznypo jednym silniku na ośpo jednym silniku na oś
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu i z tyłupoprzecznie z przodu i z tyłu
Zasilanieakumulatory litowo-jonoweakumulatory litowo-jonowe
Pojemność akumulatorów (kWh)9580
Moc maksymalna (KM)408408
Maks. moment obrotowy (Nm)664760
Prędkość maksymalna (km/h)200180
Zasięg wg cyklu WLTP (km)do 411do 414
Średnie katalogowe zużycie energii wg WLTP (kWh/100 km)23,722,3
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Napęd4x44x4
Pojemność bagażnika (l)660-1725 l500-1460 l
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami/bez (kg)1560/7501800/750
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Alenza 001Michelin Latitude Sport 3
Rozmiar opon testowanego auta255/50 R 20235/55 (p.) | 255/50 R 19 (t.)

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – wyposażenie

Dane/modelAudi e-tronMercedes EQC
Wersja wyjściowa55 quattroEQC 400 4Matic
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowyS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory przeciwmgielne/LED/matrycoweN/S/7260 zł*N/S/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogoweS (2-strefowa)/2010 zł*S (2-strefowa)/S
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochromatyczne1760 zł/SS/S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/S
Bluetooth/USB/radio DABS/S/NS/S/N
Apple CarPlay i Android Auto1390 zł1787 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika4110 zł/SS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/9440 złS/6432 zł*
Czujniki parkowania przód i tył/kamera cofaniaS/2360 złS/S
Adaptacyjne amortyzatory/automat parkującyS (pneumatyczne)/1760 złS/S
Fotele skórzane/elektr. sterowane z pamięcią ustawień7020 zł/S10 668/5615 zł
Fotele podgrzewane/wentylowane/masaż1910/4010/7760 zł*1659/5513/11 255 zł
Wirtualne zegary/ekran head-upS/6960 złS/27 125 zł*
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcyS/SS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu2010 zł*/SS/S
Czujnik martwego pola z wykrywaniem ruchu poprz. z tyłu3010 złS
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie5010/4760 zł (20-calowe)3982/638 zł (19-calowe)

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – ceny i gwarancja

Dane/modelAudi e-tronMercedes EQC
Cena wyjściowa347 700 zł328 300 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 90 tys. km2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat
Gwarancja na akumulator8 lat lub 160 tys. km8 lat lub 160 tys. km
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lataco 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu374 730 zł336 850 zł1)

*pakiet; 1)cena Mercedesa zawiera także linię Electric Art wewnątrz za 2297 zł

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – punktacja

NadwozieMaks. punktówAudiMercedes
Przestronność z przodu403431
Przestronność z tyłu302519
Pojemność bagażnika252117
Ładowność151211
Widoczność201614
Fotele, pozycja kierowcy302826
Ergonomia obsługi201414
Jakość wykończenia201817
Suma punktów200168149
Napęd i zawieszenieMaks. punktówAudiMercedes
Przyspieszenie252222
Elastyczność252524
Poziom hałasu151415
Obsługa przekładni151213
Zachowanie na drodze302527
Komfort jazdy302524
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców403229
Suma punktów200171172
KosztyMaks. punktówAudiMercedes
Cena po doposażeniu501621
Zużycie prądu301516
Wyposażenie – komfort402323
Wyp. – bezpieczeństwo302323
Ubezpieczenia1057
Gwarancja15109
Przeglądy10108
Su­ma punktów185102107
Wynik końcowy585441428
Miejsce w teście 1.2.

Audi e-tron kontra Mercedes EQC – nasza opinia

Moc, masa, przyspieszenie, luksus: jeśli lubicie mieć tego aż nadmiar w samochodzie, to e-tron i EQC was zadowolą. Zasięg? Cóż, tu jest jeszcze potencjał do poprawy. Niemniej jazda tymi autami sprawia ogromną przyjemność. Potrafią odprężać płynnością, ciszą i harmonią pracy układu napędowego. Ale też świadomość tego, że w każdej chwili można wyrwać do przodu, daje przyjemne poczucie spokoju. Audi zawdzięcza zwycięstwo głównie większej i wygodniejszej kabinie (szczególnie z tyłu), zyskuje na lepszych hamulcach. Z kolei Mercedesa lepiej się prowadzi i jest on tańszy w zakupie.

Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński
Powiązane tematy: