- Wersję iV 60 seryjnie można ładować z mocą do 50 kW, a w opcji do 100 kW. W tym drugim przypadku wystarczy 35 minut, by uzupełnić poziom energii do 80 proc.
- Auto jest dynamiczne i świetnie się prowadzi
- W przestronnym wnętrzu swobodnie zmieści się pięcioosobowa rodzina
W 2021 r. na Enyaqa zdecydowało się w Europie 44,4 tys. klientów, co czyni go jednym z najchętniej kupowanych modeli w segmencie (liderem był VW ID.4 ze sprzedażą na poziomie 55 tys. sztuk). Co decyduje o jego sukcesie?
Skoda Enyaq iV 60 – nadwozie
Łączy zalety SUV-a z funkcjonalnością typową dla minivanów, a opcjonalne 20-calowe alufelgi (2900 zł) dodają autu dynamicznego charakteru. Wnętrze oferuje wyróżniającą się w klasie przestronność zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie, a do tego liczne schowki do dyspozycji pasażerów. Żadnych zastrzeżeń nie mamy do jakości wykończenia. W testowanej wersji z pakietem Lodge (3000 zł) wykorzystano naturalne tkaniny, dodatkowo podkreślające styl eko. Przy okazji wcześniejszego testu odmiany iV 80 chwaliliśmy świetną pozycję za kierownicą, dobrą widoczność i imponujący 13-calowy ekran dotykowy. W iV 60 pod tym względem nic się nie zmieniło. Dotyczy to również obsługi multimediów, która jednak czasami potrafi zbyt mocno absorbować uwagę kierowcy, gdy trzeba przeklikać się przez kilka ekranów menu, by np. wyłączyć irytującego asystenta pasa ruchu. Za to wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości (4200 zł) zasługuje na superlatywy.
Skoda Enyaq iV 60 – silnik
Elektryczny silnik w iV 60 jest co prawda o 25 KM słabszy niż w iV 80, ale w wartościach wymiernych nie odstaje osiągami. Tym bardziej że oba mają identyczny moment 310 Nm, który sprawia, że żwawe wyprzedzanie nie stanowi problemu. Reakcje na wciśnięcie gazu są stanowcze, choć nie tak natychmiastowe, jak ma to miejsce w niektórych elektrykach. Blisko 2-tonowa (z kierowcą) masa auta robi swoje. Zanotowane średnie zużycie energii w teście – 18,2 kWh/100 km – oznacza, że na ładowaniu da się przejechać ok. 320 km. W mieście przy 15 kWh – nawet ponad 360 km. Opcjonalne ładowanie z mocą 100 kW (2500 zł) pozwala uzupełnić baterie do 80 proc. w maksymalnie 35 minut.
Skoda Enyaq iV 60 – prowadzenie
Zawieszenie (bez adaptacyjnej regulacji DCC) iV 60 zapewnia wysoki komfort i stabilne zachowanie w zakrętach. Plus za wyciszenie wnętrza. Auto prowadzi się bardzo przyjemnie, kierowca ma też do wyboru cztery tryby pracy układu jezdnego: Eco, Normal, Sport i Indyvidual. Da się również zmieniać poziom rekuperacji łopatkami przy kierownicy, ale nie ma opcji jazdy z użyciem tylko jednego pedału, czyli funkcji i-Pedal, znanej z niektórych elektryków.
Skoda Enyaq iV 60 – Koszty
Testowy, doposażony egzemplarz wyceniono na ponad 232 900 zł. Można jednak liczyć na rządową dopłatę do 27 000 zł.
Skoda Enyaq iV 60 – to nam się podoba
Design nadwozia, przestronne i funkcjonalne wnętrze, dynamiczny układ napędowy.
Skoda Enyaq iV 60 – to nam się nie podoba
Brak gniazda 12 V w kabinie, pompa ciepła i ładowanie z mocą 100 kW za dopłatą, wysoka cena.
Skoda Enyaq iV 60 – naszym zdaniem
Enyaq iV może być alternatywą dla tradycyjnych SUV--ów tak pod względem funkcjonalności, komfortu, jak i osiągów. Wraz z rozwojem sieci szybkich ładowarek zasięg wersji iV 60 też przestanie być problemem, a jazda z „domowym” ładowaniem będzie tańsza niż autami ze spalinowymi silnikami.
Ocena: 5-
Skoda Enya iV 60 – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Śr. zużycie prądu (WLTP) | 15,6-16,6 kWh/100 km |
Emisja CO2 | 0 g/km |
Zasięg WLTP | 412 km |
Skoda Enya iV 60 – dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 179 KM |
Moment obrotowy | 310 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/1b. redukcyjna |
Poj. akumul. (brutto/netto) | 62/58 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/100 kW* |
Min. czas ładowania AC/DC | 5 h**/35 min*** |
Rozmiar opon | 235/50 R 20 |
Rozstaw osi | 2765 mm |
Długość/szer./wysokość | 4649/1879/1616 mm |
Pojemność bagażnika | 585-1710 l |
Cena od/testowanego auta | 185 400/232 901 zł |
*opcja, seryjnie maks. 50 kW; **Wallbox 11 kW – 0-100 proc.; ***10-80 proc. |
Do czasu prezentacji wersji Coupé Enyaqa ta „klasyczna” mogła uchodzić za najładniejszą Škodę w ofercie. Design jest atutem modelu
Do czasu prezentacji wersji Coupé Enyaqa ta „klasyczna” mogła uchodzić za najładniejszą Škodę w ofercie. Design jest atutem modelu
20-calowe alufelgi wymagają dopłaty 2900 zł
Większość pokładowych funkcji obsługuje się przez 13-calowy dotykowy ekran. Na liście opcji – doskonały wyświetlacz head-up
Stopień rekuperacji można zmieniać łopatkami umieszczonymi przy kierownicy
Tryby pracy układu jezdnego można wybierać poprzez ekran dotykowy lub dedykowanym przyciskiem umieszczonym niżej
Kamera cofania wymaga zamówienia pakietu Parkin Basic za 3100 zł, który obejmuje dodatkowo czujniki parkowania z przodu
Wygodne fotele z elektryczną regulacją ustawień w pakiecie Comfort Plus (5000 zł).
Wzorowa przestronność z tyłu
W podłokietniku duży schowek z dodatkową wyjmowaną półką
W konsoli środkowej uchwyty na kubki oraz ładowarka indukcyjna dostępna w ramach pakietu Convenience Plus. Kosztuje on dodatkowo 6800 zł, ale obejmuje także takie elementy jak bezkluczykowy system obsługi samochodu, dźwiękochłonne szyby boczne, SUNSET - tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia, dodatkowe wygłuszenie wnętrza, DRIVER ALERT – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy i bezdotykowo otwierana elektrycznie, sterowana pokrywa bagażnika
Bagażnik może mieć pojemność nawet 1710 l.
Pod podłogą schowek na kable do ładowania. Brak natomiast koła zapasowego