- Solterra został zbudowany na nowej platformie e-Subaru Global Platform
- Poza asfaltem docenimy duży prześwit, napęd 4x4 i rozbudowaną elektronikę
- Choć jest cięższy od spalinowych Subaru, nie ustępuje im precyzją prowadzenia
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
- Subaru Solterra – dobrze przygotowany do jazdy terenie
- Przeczytaj też:
- Subaru Solterra – cyfrowe wnętrze
- Subaru Solterra – 2 silniki elektryczne
- Subaru Solterra – obecnie najszybszy w polskiej gamie
- Subaru Solterra – wzorowe prowadzenie
- Subaru Solterra – naszym zdaniem
- Subaru Solterra – dane techniczne
Solttera to elektryczny SUV Subaru powstały we współpracy z Toyotą. Jak przystało na model ze znaczkiem Plejad, ma napęd na obie osie, a o dzielność w terenie dba 210 mm prześwit, dwa elektryczne silniki (każdy o mocy 109 KM) oraz rozbudowany system X-Mode. Sprawdziliśmy jego możliwości nie tylko na asfalcie, ale i w terenie.
Subaru Solterra – dobrze przygotowany do jazdy terenie
Przeczytaj też:
Klienci cenią markę Subaru za stały, symetryczny napęd na wszystkie koła, silniki typu boxer, dużą dbałość o bezpieczeństwo oraz sportowe sukcesy na rajdowych trasach. Teraz będą mieli kolejny powód – dbałość o środowisko. W lipcu 2022 r. w salonach Subaru pojawi się pierwszy elektryczny model marki – Solterra. SUV o długości 4690 mm i dużym rozstawie osi (2850 mm) powstał na nowej platformie e-Subaru Global Platform. Muskularne nadwozie Subaru Solterra cechuje się niskim współczynnikiem oporu powietrza, który korzystnie wpływa na jego zasięg. Z kolei krótkie zwisy i duży prześwit (210 mm) po zjechaniu z asfaltu ułatwiają pokonywanie przeszkód.
Subaru Solterra – cyfrowe wnętrze
Wnętrze zaprojektowane jest zupełnie inaczej niż w pozostałych modelach marki. W oczy rzucają się dwa wyświetlacze: wirtualne zegary oraz ekran multimediów. Obydwa umieszczone są w górnej części deski rozdzielczej, przy czym ten od wskazań prędkości i zasięgu umieszczony jest nietypowo, bo nad kierownicą. Przyznamy, że rośli kierowcy, którzy umieszczą kolumnę kierownicy w górnym położeniu, będą mieli kłopoty z obserwacją jego wskazań. Wzorowo oceniamy za to intuicyjność obsługi oraz czułość 12,3-calowego ekranu multimediów.
Duży rozstaw osi (2850 mm – o 180 mm większy od Outbacka i Forestera) gwarantuje w obu rzędach siedzeń świetną przestronność. Dodatkowo osoby siedzące z tyłu docenią płaską podłogę, która powiększa środkowemu pasażerowi miejsce na nogi. Rodziny docenią także pojemny kufer, który w zależności od wersji wyposażeniowej oferuje pojemność od 421 do 452 l. Dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSubaru Solterra – 2 silniki elektryczne
Do napędu Solterra przewidziano dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 80 kW (łącznie 160 kW). To rzadkość wśród aut elektrycznych, by obie jednostki miały identyczną moc. Taka konstrukcja sprawia, że Subaru Solterra może poszczycić się bardzo sprawnym napędem 4x4 (z możliwością precyzyjnej kontroli momentu obrotowego), który docenimy nie tylko podczas ruszania na mokrym, ale także po zjechaniu z asfaltu. O dobrą trakcję w terenie dba także rozbudowany system X-Mode z dwoma trybami pracy: pierwszym stopniem mocniej ingerującym w trakcję oraz drugim – łagodniej interweniującym (m.in. dezaktywuje kontrolę trakcji). Na bezdrożach kierowcy docenią także systemy wspomagania ruszania ze wzniesienia oraz kontrolę zjazdu z 5-stopniową regulacją prędkości (zakres od 2 do 10 km/h).
Subaru Solterra – obecnie najszybszy w polskiej gamie
Podczas jazdy na asfalcie kierowca elektrycznej Solterry może wybrać jeden z trzech trybów pracy napędu (Eco, Normal i Power), zmieniać łopatkami zza kierownicy poziom rekuperacji (4 tryby) lub włączyć funkcję S-Pedal (najsilniejszy poziom rekuperacji, ale bez możliwości całkowitego zatrzymania auta po zdjęciu nogi z gazu). Osiągi 218-konnej Solterry są więcej niż dobre, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,9 s, co plasuje ten model jako obecnie najszybszy w polskiej gamie. Umieszczony pod podłogą akumulator o pojemności 71,4 kWh pozwala po pełnym naładowaniu przejechać do 465 km (zasięg wg WLTP). Jego ładowanie może odbywać się prądem zmiennym AC lub stałym DC. W pierwszym przypadku maksymalna moc ładowania to zaledwie 7 kW (szkoda, że nie wykorzystamy pełnych możliwości Wallboxów 11 lub 22 kW), w drugim (ten parametr prezentuje się już lepiej, choć nie rekordowo) – 150 kW. Proces ładowania możemy zaprogramować i kontrolować za pośrednictwem specjalnej aplikacji na telefon.
Subaru Solterra – wzorowe prowadzenie
Wiedząc, że auta elektryczne mają wysoką masę, obawialiśmy się, że ważąca ponad 2 tony Solterra będzie prowadzić się ociężale. Tymczasem na torze w Modlinie, gdzie instruktorzy ustawili kilka prób składających się ze slalomu i testu łosia, zachowanie elektrycznego Subaru miło nas zaskoczyło. Po pierwsze układ kierowniczy reagował błyskawicznie i z dużą precyzją, po drugie usztywnione nadwozie z nisko położonym środkiem ciężkości (akumulator znajduje się pod podłogą) tylko nieznacznie wychylało się, a podczas gwałtownej zmianie kierunku jazdy ciężko było wyprowadzić samochód z równowagi. Duże wrażenie zrobił nas ten model także podczas prób offroadowych. Podczas przejazdu po nierównościach za sprawą prześwitu wynoszącego 210 mm nie szorowaliśmy o ziemię podwoziem, na stromych zjazdach doceniliśmy skuteczność działania systemu X-Mode, na podjazdach niemały kąt rampowy (18,2 stopni). W związku z wysokonapięciowym akumulatorem (355,2 V) obawialiśmy się próby brodzenia, ale i tę przeszkodę Solterra pokonała bez trudu. W modelu tym wrażenie zrobiła na nas także długa lista systemów wspomagających kierowcę (Subaru Safety Sense). W szczególności układy: zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania oraz asystent bezpiecznego wysiadania.
Subaru Solterra – naszym zdaniem
Podczas krótkiego, choć intensywnego spotkania z Solterrą byliśmy pod dużym wrażeniem pierwszego elektrycznego modelu Subaru. Samochód miło zaskoczył pewnością prowadzenia na asfalcie, a podczas prób offroadowych wysoką dzielnością. Z niecierpliwością czekamy na testy po drogach publicznych, gdzie będziemy mogli sprawdzić, jak dalece obietnice producenta dotyczące zasięgu pokrywają się z rzeczywistością. Czekamy także, aż importer ujawni ceny tego modelu w Polsce.
Subaru Solterra – dane techniczne
Marka i model | Subaru Solterra |
Napęd/silniki | 4x4/dwa silniki elektryczne z magnesami trawałymi |
Moc silników elektrycznych przód/tył | 108,8 KM/108,8 KM |
Moc systemowa | 218 KM |
Maksymalny moment obr. silników przód/tył (Nm) | 168,5 Nm/168,5 Nm |
Akumulator (brutto/netto) | Litowo-jonowy; pojemność 71,4 kW (brutto) |
Maksymalna moc ładowania prądem zmiennym AC/stałym DC | 7/150 kW |
Przysp. od 0 do 100 km/h | 6,9 s |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Zasięg wg WLTP | 414-465 km (w zależności od wersji) |
Masa własna samochodu | 2010-2040 kg |
Pojemność bagażnika | 452 l (w wersji z subwooferem 421 l) |
Dł./szer./wys. | 4690/1860/1650 mm |
Rozstaw osi | 2850 mm |
Prześwit | 210 mm |
Średnica zawracania | 11,2 m |