- Subaru Solterra będzie oferowana z napędem na przednią oś (150 kW) lub na cztery koła (160 kW)
- W zależności od wybranej wersji dzięki bateriom o pojemności 71,4 kWh auto przejedzie od ok. 460 do 530 km
- Wraz z Solterrą w Subaru pojawi się funkcja automatycznego parkowania
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Fani Subaru wreszcie się doczekali. Po blisko sześciu miesiącach od pierwszych zapowiedzi modelu japoński producent w końcu zaprezentował swojego pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a - Subaru Solterra. Na żywo ten kompaktowy crossover będzie można zobaczyć już 17 listopada 2021 r. podczas wystawy samochodowej w Los Angeles.
Subaru Solterra - wyrazisty styl bliźniaczej Toyoty bZ4x
Subaru Solterra została opracowana wspólnie z Toyotą i w istocie jest bliźniaczą konstrukcją modelu bZ4x - obie powstały na elektrycznej platformie e-TNGA. Na zewnątrz uwagę przykuwa wyrazista i dość surowa stylistyka z ostrymi liniami oraz sześciokątnym panelem w miejscu klasycznej atrapy chłodnicy. W połączeniu z wąskimi reflektorami i dość masywnymi błotnikami tworzy to ciekawy efekt wizualny.
We wnętrzu Solterry projektanci Subaru zastosowali dość nietypowe rozwiązanie. Bezpośrednio za kołem kierownicy umieścili niewielki dolny wyświetlacz, właściwe liczniki wyświetlane są na ekranie widocznym powyżej wieńca kierownicy. Przypomina to koncept Peugeota i w ocenie Subaru ma potęgować wrażenie przestronności kabiny.
Subaru Solterra - globalna platforma e-Subaru i Symmetrical AWD
Globalna platforma e-Subaru jest efektem współpracy Subaru z Toyotą i przeznaczona jest dla przyszłych elektrycznych pojazdów Subaru. Opracowujący ją projektanci chcieli uzyskać doskonałą dynamikę jazdy, która zagwarantuje pewność prowadzenia i precyzję układu kierowniczego. Akumulatory umieszczone zostały pod podłogą i stanowią integralną część konstrukcji, obniżając środek ciężkości oraz zwiększając sztywność i wytrzymałość nadwozia.
Subaru Solterra wykorzystuje ponadto nowy system, który napędza przednie i tylne koła za pomocą oddzielnych silników. Tak jak inne SUV-y Subaru, Solterra będzie korzystała z systemu X-Mode AWD, który w założeniu projektantów ma zwiększać poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy po kiepskiej jakości drogach. Pewność prowadzenia ma zwiększyć funkcja Grip Control, która umożliwia jazdę ze stałą prędkością przy równoczesnym stabilizowaniu pojazdu na nierównych drogach. Oprócz wersji 4✕4 dostępna będzie również odmiana z napędem na przednią oś.
Zastosowanie kompaktowego silnika eAxle umożliwiło stworzenie konstrukcji wyróżniającej się krótkim zwisem i długim rozstawem osi. Ten drugi, wynoszący 2850 mm, jest szczególnie ważny dla pasażerów, bo ma bezpośredni wpływ na ilość miejsca na nogi dla pasażerów. Subaru zapewnia, że Solterra będzie wygodna także dla osób podróżujących na tylnych siedzeniach.
Subaru Solterra - wysoki poziom bezpieczeństwa
Przy okazji prezentacji swojego elektrycznego SUV-a Subaru podkreśla, że projektantom Solterry udało się ograniczyć masę auta przy równoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. W przypadku kolizji struktura ma przekazywać obciążenia na wiele punktów konstrukcji, skutecznie pochłaniając energię zderzenia. Rozwiązanie to ma to zapewniać ochronę nie tylko pasażerom, lecz także komponentom pozostającym pod wysokim napięciem.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Za pośrednictwem modelu Solterra Subaru wprowadza do swoich samochodów w pełni automatyczną funkcję wspomagania parkowania. System kontroluje układ kierowniczy, zmianę przełożeń oraz przyspieszanie i hamowanie, dzięki czemu samochód parkuje samodzielnie.
Subaru Solterra - wymiary i parametry techniczne
Z nadwoziem o długości 4690 mm, szerokości 1860 mm i wysokości 1650 mm Subaru Solterra mieści się w klasie kompaktowych SUV-ów. Minimalny prześwit wynosi 210 mm, co pozwala bez większych obaw zjechać z ubitych szlaków. Mimo stosunkowo niedużego nadwozia auto z racji zastosowania akumulatorów jest dość ciężkie - wersja z napędem na przednią oś waży od 1930 kg, model 4✕4 jeszcze więcej, bo 2020 kg.
Zapas energii gromadzony jest w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 71,4 kWh. W przypadku prostszej wersji wystarcza on na pokonanie ok. 530 km. Odmiana z napędem na wszystkie koła może przejechać nieco mniej, ok. 460 km. W tej pierwszej Subaru wykorzystuje silnik o maksymalnej mocy 150 kW, w tej drugiej dwa silniki o mocy 80 kW każdy.