- Toyota bZ4X z napędem na przód ma silnik o mocy 204 KM, a z napędem na cztery koła – 217 KM
- Na pokładzie znalazły się akumulatory o pojemności 71,4 kWh, a maksymalny zasięg pojazdu ma wynieść ponad 450 km
- W Polsce samochód będzie oferowany od września 2022 r.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
To pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako akumulatorowy samochód elektryczny (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie umieszczono pod podłogą i stanowią one integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia.
Toyota opracowała nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych, który sprawia, że bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś.
System wyposażono w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków na drodze – jazdy w śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do poruszania się w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).
Toyota bZ4X to pierwszy model marki z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip. To rozwiązanie pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjną kierownicę zastąpiono wolantem One Motion Grip, a do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Toyota bZ4X – moc zależy od liczby napędzanych kół
Toyota bZ4X z napędem na przednie koła wykorzystuje silnik generujący 204 KM i 265 Nm. Przyspieszenie do setki zajmuje autu 8,4 s, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Wersja z napędem na wszystkie koła ma moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 s.
Na pokładzie Toyoty bZ4X zastosowano akumulatory, które według zapewnień japońskiego koncernu nawet po 10 latach wykażą się sprawnością n poziomie 90 proc.
Taka wydajność i żywotność baterii to zasługa zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki.
Toyota bZ4X – wydajne i żywotne akumulatory
Wprowadzono także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów, a w procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.
Litowo-jonowy akumulator ma pojemność 71,4 kWh, a po naładowaniu jej do pełna zasięg ma wynieść ponad 450 km (wg WLTP). Uzupełnienie prądu do poziomu 80 proc. możliwe jest w ciągu 30 min. przy użyciu ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW. W Polsce samochód będzie oferowany od września 2022 r.