• Citroen C3 Aircross w testowanej wersji ma 110-konny silnik benzynowy oraz 6-stopniową, manualną skrzynię
  • Atutem pojazdu jest przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz wygodne fotele i materiały wykończeniowe wysokiej jakości
  • Po modernizacji przeprowadzonej w 2021 r. Citroen C3 Aircross zyskał bardziej wyrazistą stylistykę oraz niewielkie zmiany we wnętrzu
  • W testowanej wersji Shine samochód kosztuje 84 200 zł, a po doliczeniu cen opcji koszty zakupu zwiększają się do 94 300 zł

SUV czyli Sport Utility Vehicle czyli samochód sportowy i wszechstronny. Są jednak modele, w przypadku których określenie „sport” nie do końca jest zgodne z prawdą. Weźmy na przykład Citroena C3 Aircrossa, który w tym roku doczekał się modernizacji.

Nie jest to z pewnością pojazd, który zachęca do dynamicznego przemykania przez zakręty czy gwałtownych startów – szczególnie w testowanej wersji ze 110-konnym benzyniakiem pod maską. Sportowych cech nie nadała autu również bardziej wyrazista, po face liftingu stylistyka nadwozia ze zmodyfikowanymi, ledowymi reflektorami, większym grillem i przeprojektowanymi zderzakami.

Citroen C3 Aircross to nadal przyjazny typ, który sprawdza się podczas codziennej jazdy. Wszechstronny? Na pewno tak. Jego kompaktowe wymiary w połączeniu z niewielką średnicą zawracania (11,1 m) sprawiają, że auto sprawdza się podczas jazdy w miejskich korkach czy w trakcie parkowania w ciasnych miejscach. Dodatkowym atutem jest wysoka pozycja siedząca za kierownicą, która poprawia widoczność.

Na praktyczne postrzeganie Citroena C3 Aircrossa wpływ ma także projekt wnętrza. Jest tu przestronnie w obu rzędach siedzeń, a obszerne przednie fotele o charakterystycznym wzornictwie okazują się wyjątkowo wygodne. Trzeba się jednak pogodzić ze słabym bocznym trzymaniem, ale, jak już wspominaliśmy, nie jest to pojazd do dynamicznych sprintów po zakrętach, a zatem ta cecha nie jest poważną wadą.

Citroen C3 Aircross – wygodnie i przestronnie

Wpływ na praktyczność pojazdu ma także projekt tylnej kanapy. Jest ona nie tylko asymetrycznie składana, lecz także przesuwana (1000 zł). Dzięki temu można regulować ilość miejsca na nogi względem pojemności bagażnika.

Kiedy kanapa przesunięta jest maksymalnie do tyłu pasażerowie mają mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami, a gdy przesuniemy ją do przodu, miejsca na wysokości kolan wystarczy dla niskich osób. Jednak w takim ustawieniu pojemność bagażnika zwiększa się z zadowalających 410 litrów do bardzo dobrych 520 litrów. Atutem kufra o maksymalnej pojemności 1289 l jest też podwójna podłoga. Dzięki niej po złożeniu oparć kanapy uzyskuje się idealnie równą powierzchnię.

Citroen C3 Aircross – teraz większy ekran

Po modernizacji Citroen C3 Aircross zyskał większy, 9-calowy ekran dotykowy do obsługi urządzeń pokładowych. Nie jest to, niestety, idealne rozwiązanie, bo za pomocą wyświetlacza obsługiwana jest również klimatyzacja i przy zmianie jej ustawień (temperatura czy siła nawiewu) trzeba przeklikać się przez skomplikowane menu, a to absorbuje uwagę kierowcy podczas prowadzenia.

A skoro o prowadzeniu mowa to warto zwrócić uwagę, że Citroen C3 Aircross zachowuje się całkiem stabilnie i przewidywalnie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Co istotne w trakcie pokonywania łuków nie odczuwa się także nadmiernych przechyłów karoserii.

Takie zachowanie udało się uzyskać dzięki temu, że układ jezdny ma sprężystą charakterystykę. Ta cecha nie wpływa z kolei na komfort jazdy. Niezależnie od wielkości pokonywanych wybojów ich tłumienie okazuje się na tyle skuteczne, żeby nie narażać pasażerów na nieprzyjemne wstrząsy.

Citroen C3 Aircross – słabo hamuje

Za to na krytykę zasługują hamulce pojazdu. To nie przystoi, żeby nowoczesny SUV zatrzymywał się dopiero po 39,4 m przy zimnych tarczach. Niestety, po ich rozgrzaniu jest jeszcze gorzej, bo auto nieruchomieje dopiero po przejechaniu 41,5 m.

Trzeba jednak oddać sprawiedliwość, że za taki wynik winę ponoszą cześciowo całoroczne opony (Bridgestone Weather Control A005 Evo). Podczas testu tego samego egzemplarza, ale z letnim ogumieniem (Pirelli Cinturato P7) auto hamowało po (zimne/rozgrzane) 38,2/38,1 m. Też nie rewelacyjnie, ale jednak lepiej.

Citroen C3 Aircross – do spokojnej jazdy

Na wstępie uznaliśmy, że w stosunku do testowanego modelu nie pasuje przydomek Sport. Potwierdza to zastosowany, 110-konny benzyniak. Wprawdzie wyposażone w niego auto nie jest zawalidrogą, ale sprint do setki po 12,0 s nie napawa optymizmem. Tym bardziej, że to znacznie gorzej od obietnic producenta, który zapewnia o 10,1 s.

Na szczęście pod każdym innym względem bazowa jednostka napędowa Citroena C3 Aircrossa okazuje się udana. Wprawdzie to 3-cylindrowa konstrukcja, ale ani przez chwilę nie słychać dźwięku charakterystycznego dla jednostek tego typu, a poza tym dobre wyciszenie sprawia, że także podczas dynamicznego przyspieszania do uszu jadących nie dociera nadmierny hałas.

Citroen C3 Aircross – ekonomiczny SUV

Citroen C3 Aircross zadowoli także kierowców, którzy liczą na ekonomiczną jazdę. W trakcie testu auto potrzebowało średnio 6,1 l/100 km, a zatem potwierdziło się fabryczne zapotrzebowanie na benzynę – 5,8-6,1 l/100 km.

Jest jeszcze jeden element, który zasługuje na pochwałę – praca skrzyni biegów. Dźwignia perfekcyjnie przemieszcza się pomiędzy poszczególnymi przełożeniami i niezależnie czy przełączamy powoli czy szybko nie odczuwa się najmniejszych oznak haczenia.

Pod względem kosztów zakupu Citroen C3 Aircross wypada korzystnie na tle konkurencji. Cennik staruje od 73 850 zł, a za testowaną odmianę Shine zapłacimy 84 200 zł (z opcjami o 10 100 zł więcej). Tymczasem ceny Volkswagena T-Crossa w wersji 1.0 TSI o mocy 110 KM zaczynają się od 80 690 zł, a w topowej odmianie za auto trzeba zapłacić 88 340 zł.

Oceny

Citroen C3 Aircross – nadwozie

Zaletą pojazdu jest przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz pojemny bagażnik. Powody do zadowolenia dają też wygodne fotele, które jednak nie zapewniają dobrego podparcia z boku. Ocena 5

Citroen C3 Aircross – napęd

Silnik o mocy 110 KM nie zapewnia wprawdzie świetnego przyspieszenia, ale za to pracuje cicho. Pochwały należą się również za precyzyjnie działającą skrzynię biegów. Ocena 4

Citroen C3 Aircross – prowadzenie

Miękko zestrojone zawieszenie nie przeszkodziło w zapewnieniu stabilności podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Niestety, układ hamulcowy okazuje się mało skuteczny. Ocena 4

Citroen C3 Aircross – multimedia

Po liftingu samochód zyskał większy, 9-calowy dotykowy ekran. Niestety, obsługa urządzeń pokładowych (np. klimatyzacji) wymaga przejścia przez skomplikowane menu, a to pochłania zbyt dużo uwagi podczas prowadzenia. Ocena 3+

Citroen C3 Aircross – spalanie

Zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/100 km to dobry wynik. Cieszy także fakt, że testowe spalanie okazało się tylko nieznacznie wyższe od zapotrzebowania określonego przez producenta. Ocena 5

Citroen C3 Aircross – komfort

Zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a do tego komfort jazdy podwyższają wygodne fotele. Ocena 5

Citroen C3 Aircross – koszty

Auto nie jest tanie, ale i tak jego cena okazuje się konkurencyjna w porównaniu z klasowymi modelami. Ocena 4

Citroen C3 Aircross – ocena końcowa 4

Citroen C3 Aircross – nasza opinia

Citroen C3 Aircross to funkcjonalny i przestronny SUV, który z racji niewielkich gabarytów sprawdzi się w mieście, a dzięki przestronnemu wnętrzu i pojemnemu bagażnikowi sprawdzi się jako rodzinny pojazd. Zaletą jest także ekonomiczny, choć przeciętnie dynamiczny silnik. Jedyną poważną niedogodnością pojazdu okazuje się długa droga hamowania.

Citroen C3 Aircross – wyniki testu

0-50 km/h 4,9 s
0-100 km/h 12,0 s
0-130 km/h 20,7 s
0-160 km/h 42,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 8,3/11,4 s (4./5. bieg)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 12,7/17,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1260/535 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 39,4 m
gorące 41,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 68 dB (A)
przy 130 km/h 72 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 720 km

Citroen C3 Aircross – dane producenta

Rodzaj silnika t.benz./R3/12
Pojemność skokowa 1199 ccm
Moc maksymalna 110 KM przy 5750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd man. 6/przedni
Prędkość maksymalna 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Zużycie paliwa (WLTP) 5,8-6,1 l/100 km
Emisja CO2 132-138 g/km
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca 840/600 kg
Dł./szer./wys. 4160/1756/1597 mm
Rozstaw osi 2604 mm
Pojemność bagażnika 410-1289 l
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Weather Control A005 Eco
Rozmiar opon (przód i tył) 215/50 R 17

Citroen C3 Aircross – wyposażenie

6 airbagów/tempomat/ledowe reflektory S/S/S
Klimatyzacja automatyczna/komputer S/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Radio/nawigacja satelitarna S/S
Wielofunkcyjna kierownica S
Skaner znaków drogowych S
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu + kamera cofania 2000 zł
Zestaw wskaźników z 3,5-calowym wyświetlaczem 1100 zł
Dach bi-ton – Polar White 1350 zł
Lakier Khaki Grey 900 zł

Citroen C3 Aircross – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 84 200 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 94 300 zł