- Citroen C3 Aircross w testowanej wersji ma 110-konny silnik benzynowy oraz 6-stopniową, manualną skrzynię
- Atutem pojazdu jest przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz wygodne fotele i materiały wykończeniowe wysokiej jakości
- Po modernizacji przeprowadzonej w 2021 r. Citroen C3 Aircross zyskał bardziej wyrazistą stylistykę oraz niewielkie zmiany we wnętrzu
- W testowanej wersji Shine samochód kosztuje 84 200 zł, a po doliczeniu cen opcji koszty zakupu zwiększają się do 94 300 zł
SUV czyli Sport Utility Vehicle czyli samochód sportowy i wszechstronny. Są jednak modele, w przypadku których określenie „sport” nie do końca jest zgodne z prawdą. Weźmy na przykład Citroena C3 Aircrossa, który w tym roku doczekał się modernizacji.
Nie jest to z pewnością pojazd, który zachęca do dynamicznego przemykania przez zakręty czy gwałtownych startów – szczególnie w testowanej wersji ze 110-konnym benzyniakiem pod maską. Sportowych cech nie nadała autu również bardziej wyrazista, po face liftingu stylistyka nadwozia ze zmodyfikowanymi, ledowymi reflektorami, większym grillem i przeprojektowanymi zderzakami.
Citroen C3 Aircross to nadal przyjazny typ, który sprawdza się podczas codziennej jazdy. Wszechstronny? Na pewno tak. Jego kompaktowe wymiary w połączeniu z niewielką średnicą zawracania (11,1 m) sprawiają, że auto sprawdza się podczas jazdy w miejskich korkach czy w trakcie parkowania w ciasnych miejscach. Dodatkowym atutem jest wysoka pozycja siedząca za kierownicą, która poprawia widoczność.
Na praktyczne postrzeganie Citroena C3 Aircrossa wpływ ma także projekt wnętrza. Jest tu przestronnie w obu rzędach siedzeń, a obszerne przednie fotele o charakterystycznym wzornictwie okazują się wyjątkowo wygodne. Trzeba się jednak pogodzić ze słabym bocznym trzymaniem, ale, jak już wspominaliśmy, nie jest to pojazd do dynamicznych sprintów po zakrętach, a zatem ta cecha nie jest poważną wadą.
Citroen C3 Aircross – wygodnie i przestronnie
Wpływ na praktyczność pojazdu ma także projekt tylnej kanapy. Jest ona nie tylko asymetrycznie składana, lecz także przesuwana (1000 zł). Dzięki temu można regulować ilość miejsca na nogi względem pojemności bagażnika.
Kiedy kanapa przesunięta jest maksymalnie do tyłu pasażerowie mają mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami, a gdy przesuniemy ją do przodu, miejsca na wysokości kolan wystarczy dla niskich osób. Jednak w takim ustawieniu pojemność bagażnika zwiększa się z zadowalających 410 litrów do bardzo dobrych 520 litrów. Atutem kufra o maksymalnej pojemności 1289 l jest też podwójna podłoga. Dzięki niej po złożeniu oparć kanapy uzyskuje się idealnie równą powierzchnię.
Citroen C3 Aircross – teraz większy ekran
Po modernizacji Citroen C3 Aircross zyskał większy, 9-calowy ekran dotykowy do obsługi urządzeń pokładowych. Nie jest to, niestety, idealne rozwiązanie, bo za pomocą wyświetlacza obsługiwana jest również klimatyzacja i przy zmianie jej ustawień (temperatura czy siła nawiewu) trzeba przeklikać się przez skomplikowane menu, a to absorbuje uwagę kierowcy podczas prowadzenia.
A skoro o prowadzeniu mowa to warto zwrócić uwagę, że Citroen C3 Aircross zachowuje się całkiem stabilnie i przewidywalnie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Co istotne w trakcie pokonywania łuków nie odczuwa się także nadmiernych przechyłów karoserii.
Takie zachowanie udało się uzyskać dzięki temu, że układ jezdny ma sprężystą charakterystykę. Ta cecha nie wpływa z kolei na komfort jazdy. Niezależnie od wielkości pokonywanych wybojów ich tłumienie okazuje się na tyle skuteczne, żeby nie narażać pasażerów na nieprzyjemne wstrząsy.
Citroen C3 Aircross – słabo hamuje
Za to na krytykę zasługują hamulce pojazdu. To nie przystoi, żeby nowoczesny SUV zatrzymywał się dopiero po 39,4 m przy zimnych tarczach. Niestety, po ich rozgrzaniu jest jeszcze gorzej, bo auto nieruchomieje dopiero po przejechaniu 41,5 m.
Trzeba jednak oddać sprawiedliwość, że za taki wynik winę ponoszą cześciowo całoroczne opony (Bridgestone Weather Control A005 Evo). Podczas testu tego samego egzemplarza, ale z letnim ogumieniem (Pirelli Cinturato P7) auto hamowało po (zimne/rozgrzane) 38,2/38,1 m. Też nie rewelacyjnie, ale jednak lepiej.
Citroen C3 Aircross – do spokojnej jazdy
Na wstępie uznaliśmy, że w stosunku do testowanego modelu nie pasuje przydomek Sport. Potwierdza to zastosowany, 110-konny benzyniak. Wprawdzie wyposażone w niego auto nie jest zawalidrogą, ale sprint do setki po 12,0 s nie napawa optymizmem. Tym bardziej, że to znacznie gorzej od obietnic producenta, który zapewnia o 10,1 s.
Na szczęście pod każdym innym względem bazowa jednostka napędowa Citroena C3 Aircrossa okazuje się udana. Wprawdzie to 3-cylindrowa konstrukcja, ale ani przez chwilę nie słychać dźwięku charakterystycznego dla jednostek tego typu, a poza tym dobre wyciszenie sprawia, że także podczas dynamicznego przyspieszania do uszu jadących nie dociera nadmierny hałas.
Citroen C3 Aircross – ekonomiczny SUV
Citroen C3 Aircross zadowoli także kierowców, którzy liczą na ekonomiczną jazdę. W trakcie testu auto potrzebowało średnio 6,1 l/100 km, a zatem potwierdziło się fabryczne zapotrzebowanie na benzynę – 5,8-6,1 l/100 km.
Jest jeszcze jeden element, który zasługuje na pochwałę – praca skrzyni biegów. Dźwignia perfekcyjnie przemieszcza się pomiędzy poszczególnymi przełożeniami i niezależnie czy przełączamy powoli czy szybko nie odczuwa się najmniejszych oznak haczenia.
Pod względem kosztów zakupu Citroen C3 Aircross wypada korzystnie na tle konkurencji. Cennik staruje od 73 850 zł, a za testowaną odmianę Shine zapłacimy 84 200 zł (z opcjami o 10 100 zł więcej). Tymczasem ceny Volkswagena T-Crossa w wersji 1.0 TSI o mocy 110 KM zaczynają się od 80 690 zł, a w topowej odmianie za auto trzeba zapłacić 88 340 zł.
Oceny
Citroen C3 Aircross – nadwozie
Zaletą pojazdu jest przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz pojemny bagażnik. Powody do zadowolenia dają też wygodne fotele, które jednak nie zapewniają dobrego podparcia z boku. Ocena 5
Citroen C3 Aircross – napęd
Silnik o mocy 110 KM nie zapewnia wprawdzie świetnego przyspieszenia, ale za to pracuje cicho. Pochwały należą się również za precyzyjnie działającą skrzynię biegów. Ocena 4
Citroen C3 Aircross – prowadzenie
Miękko zestrojone zawieszenie nie przeszkodziło w zapewnieniu stabilności podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Niestety, układ hamulcowy okazuje się mało skuteczny. Ocena 4
Citroen C3 Aircross – multimedia
Po liftingu samochód zyskał większy, 9-calowy dotykowy ekran. Niestety, obsługa urządzeń pokładowych (np. klimatyzacji) wymaga przejścia przez skomplikowane menu, a to pochłania zbyt dużo uwagi podczas prowadzenia. Ocena 3+
Citroen C3 Aircross – spalanie
Zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/100 km to dobry wynik. Cieszy także fakt, że testowe spalanie okazało się tylko nieznacznie wyższe od zapotrzebowania określonego przez producenta. Ocena 5
Citroen C3 Aircross – komfort
Zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a do tego komfort jazdy podwyższają wygodne fotele. Ocena 5
Citroen C3 Aircross – koszty
Auto nie jest tanie, ale i tak jego cena okazuje się konkurencyjna w porównaniu z klasowymi modelami. Ocena 4
Citroen C3 Aircross – ocena końcowa 4
Citroen C3 Aircross – nasza opinia
Citroen C3 Aircross to funkcjonalny i przestronny SUV, który z racji niewielkich gabarytów sprawdzi się w mieście, a dzięki przestronnemu wnętrzu i pojemnemu bagażnikowi sprawdzi się jako rodzinny pojazd. Zaletą jest także ekonomiczny, choć przeciętnie dynamiczny silnik. Jedyną poważną niedogodnością pojazdu okazuje się długa droga hamowania.
Citroen C3 Aircross – wyniki testu
0-50 km/h | 4,9 s |
0-100 km/h | 12,0 s |
0-130 km/h | 20,7 s |
0-160 km/h | 42,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 8,3/11,4 s (4./5. bieg) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 12,7/17,0 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1260/535 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 39,4 m |
gorące | 41,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 68 dB (A) |
przy 130 km/h | 72 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,1 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 720 km |
Citroen C3 Aircross – dane producenta
Rodzaj silnika | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 1199 ccm |
Moc maksymalna | 110 KM przy 5750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 205 Nm przy 1500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maksymalna | 183 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 5,8-6,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 132-138 g/km |
Masa przyczepy z hamulcem/bez hamulca | 840/600 kg |
Dł./szer./wys. | 4160/1756/1597 mm |
Rozstaw osi | 2604 mm |
Pojemność bagażnika | 410-1289 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Weather Control A005 Eco |
Rozmiar opon (przód i tył) | 215/50 R 17 |
Citroen C3 Aircross – wyposażenie
6 airbagów/tempomat/ledowe reflektory | S/S/S |
Klimatyzacja automatyczna/komputer | S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Radio/nawigacja satelitarna | S/S |
Wielofunkcyjna kierownica | S |
Skaner znaków drogowych | S |
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu + kamera cofania | 2000 zł |
Zestaw wskaźników z 3,5-calowym wyświetlaczem | 1100 zł |
Dach bi-ton – Polar White | 1350 zł |
Lakier Khaki Grey | 900 zł |
Citroen C3 Aircross – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 84 200 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez limitu km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 94 300 zł |
Pozycja za kierownicą okazuje się wygodna, a materiały wykończeniowe są wysokiej jakości
W aucie zastosowano obszerne, wyjątkowo wygodne fotele
ilość miejsca z tyłu wystarczy także dla wysokich pasażerów
Wadą pojazdu są, niestety mało skuteczne hamulce. Przy zimnych tarczach testowany Citroen C3 Aircross zatrzymał się po 39,4 m, a po rozgrzaniu elementów ciernych po 41,5 m
Wprawdzie zawieszenie ma miękką charakterystykę, ale pomimo tego auto nie przechyla się nadmiernie na zakrętach
W wyposażeniu standardowym testowanej wersji Shine znalazła się m.in. nawigacja satelitarna
Skomplikowane menu sprawia, że obsługa za pomocą 9-calowego, dotykowego ekranu bywa kłopotliwa podczas prowadzenia pojazdu
Płytkie i nieduże półki na konsoli środkowej są niepraktyczne
Cena 110-konnego benzyniaka w wersji Shine wynosi 84 200 zł, a le po doliczeniu płatnych opcji koszt zakupu testowanego egzemplarza to 94 300 zł
Za 2000 zł można mieć pakiet obejmujący przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamerę cofania
Manualna skrzynia biegów działa precyzyjnie i bez haczeń, także wtedy gdy szybko zmieniamy biegi
Citroen C3 Aircross ma efektownie wyglądające dysze nawiewów
Jak przystało na SUV-a na nadwoziu nie zabrakło czarnych, plastikowych nakładek na nadkolach
Asymetrycznie dzielona, tylna kanapa jest nie tylko składana, lecz także przesuwana
Bagażnik ma pojemność 410-1289 l, ale po przesunięciu tylnego siedzenia maksymalnie do przodu pojemność przy zajętych wszystkich miejscach wzrasta do 520 l
Podwójna podłoga sprawia, że po złożeniu oparć kanapy powstaje równa powierzchnia ładunkowa
Po liftingu przeprowadzonym w 2021 r. auto Citroen C3 Aircross zyskał nieco inny przód
Testowany egzemplarz miał pod maską 110-konny, benzynowy silnik, który pozwala rozpędzić auto do setki po 12 s