- Skoda Octavia Combi Scout, którą będziemy użytkowali przez sześć miesięcy ma pod maską 150-konnego diesla, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą 7-stopniowej, dwusprzęgłowej przekładni
- Podczas dalekich podróży z rodziną docenimy przestronną część pasażerską oraz bagażnik o pojemności aż 640-1700 l
- W testowanej wersji wraz z doliczonymi cenami opcji samochód kosztuje 164 500 zł
- Skoda Octavia Combi Scout – alternatywa dla SUV-ów
- Skoda Octavia Combi Scout – różne tryby jazdy
- Przeczytaj też:
- Skoda Octavia Combi Scout – oszczędny silnik
- Skoda Octavia Combi Scout – nadwozie
- Skoda Octavia Combi Scout – napęd
- Skoda Octavia Combi Scout – prowadzenie
- Skoda Octavia Combi Scout – multimedia
- Skoda Octavia Combi Scout – spalanie
- Skoda Octavia Combi Scout – komfort
- Skoda Octavia Combi Scout – koszty
- Skoda Octavia Combi Scout – dane techniczne
- Skoda Octavia Combi Scout – osiągi
- Skoda Octavia Combi Scout – wyposażenie
- Skoda Octavia Combi Scout – gwarancja/ceny
W sprzedaży jest już czwarta generacja Skody Octavii. To najnowsze wydanie pojawiło się na polskim rynku w 2020 r. jako liftback oraz kombi. W tym roku do oferty dołączyła zbudowana na bazie kombi odmiana Scout. Taki samochód – idealny dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas – trafił do naszej redakcji na długodystansowy test.
Scout to jedna z najdroższych wersji Octavii Combi. Wprawdzie jej ceny zaczynają się od 119 250 zł, ale dotyczy to 150-konnego benzyniaka z manualną skrzynią oraz z zastosowanym pierwszy raz w Scoucie napędem na przednie koła.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCeny diesla o mocy 150 KM startują od 151 850 zł, ale w tym przypadku w serii są automatyczna skrzynia i napęd 4x4. Nasz egzemplarz jest droższy (164 500 zł), bo koszty zakupu zwiększyło dodatkowe wyposażenie: bezkluczykowa obsługa (1100 zł), wyświetlacz head-up (2750 zł), lakier metalik (2300 zł) i dwa pakiety – Comfort Plus (4000 zł) oraz Drive Plus (2500 zł). Pierwszy zawiera: podgrzewane przednie i tylne siedzenia, 3-strefową klimatyzację, bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika wraz z elektrycznie chowaną półką oraz elektryczną blokadę tylnych drzwi.
Drugi z nich obejmuje: wybór profilu jazdy (Driving Mode Select), który zawiera także adaptacyjne zawieszenie DCC, działający do 210 km/h aktywny tempomat – współpracuje z nawigacją (dostosowuje prędkość do ograniczeń na danym odcinku drogi i zwalnia przed zakrętami), – 2-ramienną skórzaną i podgrzewaną kierownicę oraz Travel Assist, czyli asystenta pasa ruchu wraz z utrzymaniem auta w środku pasa i asystenta jazdy w korku.
Skoda Octavia Combi Scout – alternatywa dla SUV-ów
Skoda Octavia Combi Scout to idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy potrzebują praktycznego pojazdu (czytaj: z dużym bagażnikiem; ma pojemność 640-1700 l) z napędem 4x4, a jednocześnie niechętnie patrzą w stronę SUV-ów.
Niewątpliwym atutem pojazdu jest pakiet rozwiązań zarezerwowanych dla samochodów o terenowym charakterze. Oczywiście, Scout nie może mierzyć się z prawdziwą terenówką, ale zastosowany napęd 4x4, prześwit zwiększony o 15 mm (161 mm) czy dodatkowe osłony silnika oraz skrzyni biegów wystarczą, żeby ze spokojem myśleć o pokonaniu leśnych duktów czy szutrowych dróg.
W takich warunkach przydatny okazuje się tryb off-roadowy, który ingeruje w pracę układu antypoślizgowego oraz napędu 4x4 i optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami. Niezależnie od trybu przy dobrej przyczepności napęd dociera do przednich kół, a w razie jej utraty także do tylnych.
Skoda Octavia Combi Scout – różne tryby jazdy
Na co dzień do spokojnej jazdy w zupełności wystarczy tryb Normal. Pierwsze podróże pokazały, że w takim ustawieniu auto ma zadowalającą dynamikę. No, chyba że z czterema osobami na pokładzie i jednocześnie z załadowanym bagażnikiem zdecydujecie się na wyprzedzanie. Obciążony Scout z silnikiem o mocy 150 KM nie przyspiesza wówczas zbyt ochoczo. Tym bardziej że skrzynia przełącza biegi z lekkim zawahaniem.
Przeczytaj też:
- Nowy Opel Astra – wydanie szóste, zelektryfikowane
- Jeep Wrangler 4Xe – kultowa terenówka także na prąd
- Nowy Lexus NX – w Polsce tylko hybrydowo
Może zatem zdecydować się na ustawienie Sport? W takiej konfiguracji wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a dwusprzęgłowa przekładnia sprawniej i przy wyższych obrotach zmienia biegi. W takim ustawieniu odczuwalna jest wyraźna poprawa dynamiki. Ponadto w sportowym trybie usztywnia się zawieszenie oraz praca układu kierowniczego. To poprawia wyczucie samochodu, a tym samym wpływa na lepsze prowadzenie na zakrętach.
Sportowe nastawy sprawiają, że resorowanie jest mniej komfortowe niż w przypadku trybu Normal, ale pod pewnymi względami okazuje się to lepsze. Dlaczego? Bo choć w „normalnym” ustawieniu podwozie dobrze tłumi nierówności nawierzchni, to jednocześnie okazuje się zbyt miękkie, gdy pokonujemy poprzeczne garby. W efekcie podczas zjeżdżania z nich samochód zbyt mocno się buja.
Skoda Octavia Combi Scout – oszczędny silnik
W trakcie pierwszych podróży przekonaliśmy się, że auto potrafi być oszczędne. Na odcinku Warszawa - Sejny (310 km drogami lokalnymi oraz trasą szybkiego ruchu) samochód spalił 5,5 l/100 km.
Następne wrażenia z jazdy przedstawimy po kolejnych wojażach. Najbliższe już niedługo, po powrocie jednego z testujących z wyprawy do Włoch.
Skoda Octavia Combi Scout – nadwozie
Zarówno przestronność części pasażerskiej, jak i pojemność bagażnika są wzorowe. To sprawia, że nawet po długiej podróży nikt nie powinien czuć się zmęczony.
Skoda Octavia Combi Scout – napęd
Osiągi są dobre, ale podczas jazdy w cztery osoby i z wakacyjnym bagażem w trakcie wyprzedzania przydałoby się więcej mocy. To udowadnia, że 150-konny silnik przy tej wielkości i masie auta to absolutne minimum.
Skoda Octavia Combi Scout – prowadzenie
W sportowym trybie zawieszenie usztywnia się, a to skutkuje perfekcyjnym prowadzeniem. Dodatkowe pochwały należą się za precyzyjny układ kierowniczy.
Skoda Octavia Combi Scout – multimedia
Skomplikowane menu podczas prowadzenia utrudnia obsługę urządzeń pokładowych za pomocą dotykowego ekranu. Nawet ustawienie siły nawiewu klimatyzacji wymaga przebrnięcia przez kilka poziomów wyświetleń.
Skoda Octavia Combi Scout – spalanie
Zważywszy na osiągi, napęd 4x4 oraz masę pojazdu, spalanie jest na akceptowalnym poziomie. Poza miastem, na lokalnych drogach oraz na trasie szybkiego ruchu, samochód z 4 osobami na pokładzie i z bagażem spalił 5,5 l/100 km.
Skoda Octavia Combi Scout – komfort
W trybie Normal zawieszenie idealnie tłumi wszelkie wyboje. Jednak uwaga! W takim ustawieniu, podczas pokonywania poprzecznych garbów nadwozie buja się nadmiernie. Wygodne okazują się również fotele.
Skoda Octavia Combi Scout – koszty
Scout to najdroższe wydanie Octavii Combi. Ponad 150 000 zł to dużo pomimo bogatego wyposażenia standardowego.
Skoda Octavia Combi Scout – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Maksymalna moc | 150 KM przy 3000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm przy 1600 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon | Goodyear Eagle F1 |
Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
Masa własna/ładowność | 1580/617 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2000/750 kg |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 640-1700/55 l |
Skoda Octavia Combi Scout – osiągi
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Spalanie średnie (WLTP) | 5,1-5,5 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 135 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1080 km |
Min. średnica zawracania | 10,4 m |
Skoda Octavia Combi Scout – wyposażenie
8 airbagów (w tym centralny) | S |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S |
Reflektory LED Top Matrix | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Radio/nawigacja/Bluetooth | S/S/S |
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat | S/S |
Relingi/przyciemniane tylne szyby | S/S |
Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem | 1100 zł |
Pakiety Comfort Plus/Drive Plus | 4000/2500 zł |
Wyświetlacz head-up | 2750 zł |
18-calowe, aluminiowe felgi | S |
Lakier metalik Błękit Lava | 2300 zł |
Skoda Octavia Combi Scout – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 151 850 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 164 500 zł |
Galeria zdjęć
Scout to jedna z najdroższych wersji Octavii Combi. Wprawdzie jej ceny zaczynają się od 119 250 zł, ale dotyczy to 150-konnego benzyniaka z manualną skrzynią oraz z zastosowanym pierwszy raz w Scoucie napędem na przednie koła.
Ceny diesla o mocy 150 KM startują od 151 850 zł, ale w tym przypadku w serii są automatyczna skrzynia i napęd 4x4. Nasz egzemplarz jest droższy (164 500 zł), bo koszty zakupu zwiększyło dodatkowe wyposażenie.
Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a pozycja za kierownicą okazuje się bardzo wygodna.
Nawet po długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia. W dużej mierze to zasługa odpowiednio wyprofilowanych foteli.
W obu rzędach siedzeń jest pod dostatkiem miejsca na nogi oraz nad głowami pasażerów.
Testowana Skoda Octavia Combi Scout ma napęd 4x4, w którym zastosowano Haldex najnowszej generacji.
Zawieszenie pojazdu skutecznie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni.
Tradycyjne przyciski pomagają w obsłudze urządzeń pokładowych.
W wyposażeniu standardowym testowanego auta znalazła się bezprzewodowa ładowarka smartfona.
Ładne czy nie, to już rzecz gustu, ale naszym zdaniem pseudodrewniane aplikacje na desce rozdzielczej wyglądają pretensjonalnie, szczególnie w wersji Scout.
Sportowe nastawy sprawiają, że resorowanie jest mniej komfortowe niż w przypadku trybu Normal.
W porównaniu z innymi odmianami Scout ma w serii pakiet na bezdroża, obejmujący dodatkowe osłony silnika i skrzyni biegów oraz prześwit zwiększony o 15 mm.
Bagażnik o pojemności 640-1700 l bez trudu połknie każdy urlopowy ekwipunek.
Standardem jest zestaw naprawczy kół, a wówczas pod podłogą kufra znajduje się miejsce na mniejsze pakunki. Za 600 zł można zamówić dojazdowe koło zapasowe (stalowe).
Z tyłu oparć przednich foteli znalazły się nieduże kieszenie, np. na smartfon.
W trakcie pierwszych podróży przekonaliśmy się, że auto potrafi być oszczędne. Na odcinku Warszawa–Sejny (310 km drogami lokalnymi oraz trasą szybkiego ruchu) samochód spalił 5,5 l/100 km.
Skoda Octavia Combi Scout dobrze radzi sobie na niewymagających bezdrożach.
Cyfrowe wskaźniki okazują się czytelne.
Przed kierowcą może być wyświetlona mapa nawigacji satelitarnej.
Skoda Octavia Combi Scout ma prześwit wynoszący 161 mm.
Na pokładzie samochodu jest tryb off-roadowy, który ingeruje w pracę układu antypoślizgowego oraz napędu 4x4 i optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami.
Niezależnie od wybranego trybu jazdy przy dobrej przyczepności napęd dociera do przednich kół, a w razie jej utraty także do tylnych.
Dzięki możliwości wyboru profilu jazdy ustawienia samochodu można dostosować do indywidualnych preferencji oraz warunków drogowych.
Wybór niektórych funkcji pojazdu możliwy jest po przebrnięciu przez skomplikowane menu.
Asystent utrzymania pasa ruchu okazuje się zbyt czuły i nerwowo reaguje na wyjechanie poza wybrany pas.
Na południu kraju odwiedziliśmy Międzybrodzie Bialskie i zaporę Porąbka , zaprojektowaną przez Gabriela Narutowicza.
Buda Ruska na Suwalszczyźnie. Znajduje się tu galeria fotografii, w której można obejrzeć m.in. zdjęcia z podróży po Syberii oraz z Mongolii. Dotarcie do tego miejsca możliwe jest na dwa sposoby – samochodem, szutrową drogą lub… kajakiem. Ta druga opcja to przerwa podczas spływu rzeką Czarna Hańcza.
Podczas wyprawy na Suwalszczyznę zawitaliśmy m.in. do Sejn (na zdjęciu Skoda przed bazyliką mniejszą w Sejnach. Kościół pod wezwaniem Na- wiedzenia Najświętszej Maryi Panny zbudowano w latach 1610-19) i w okolice jeziora Gaładuś, przez które przechodzi granica z Litwą.