• Skoda Octavia Combi Scout, którą będziemy użytkowali przez sześć miesięcy ma pod maską 150-konnego diesla, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą 7-stopniowej, dwusprzęgłowej przekładni
  • Podczas dalekich podróży z rodziną docenimy przestronną część pasażerską oraz bagażnik o pojemności aż 640-1700 l
  • W testowanej wersji wraz z doliczonymi cenami opcji samochód kosztuje 164 500 zł

W sprzedaży jest już czwarta generacja Skody Octavii. To najnowsze wydanie pojawiło się na polskim rynku w 2020 r. jako liftback oraz kombi. W tym roku do oferty dołączyła zbudowana na bazie kombi odmiana Scout. Taki samochód – idealny dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas – trafił do naszej redakcji na długodystansowy test.

Scout to jedna z najdroższych wersji Octavii Combi. Wprawdzie jej ceny zaczynają się od 119 250 zł, ale dotyczy to 150-konnego benzyniaka z manualną skrzynią oraz z zastosowanym pierwszy raz w Scoucie napędem na przednie koła.

Ceny diesla o mocy 150 KM startują od 151 850 zł, ale w tym przypadku w serii są automatyczna skrzynia i napęd 4x4. Nasz egzemplarz jest droższy (164 500 zł), bo koszty zakupu zwiększyło dodatkowe wyposażenie: bezkluczykowa obsługa (1100 zł), wyświetlacz head-up (2750 zł), lakier metalik (2300 zł) i dwa pakiety – Comfort Plus (4000 zł) oraz Drive Plus (2500 zł). Pierwszy zawiera: podgrzewane przednie i tylne siedzenia, 3-strefową klimatyzację, bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika wraz z elektrycznie chowaną półką oraz elektryczną blokadę tylnych drzwi.

Drugi z nich obejmuje: wybór profilu jazdy (Driving Mode Select), który zawiera także adaptacyjne zawieszenie DCC, działający do 210 km/h aktywny tempomat – współpracuje z nawigacją (dostosowuje prędkość do ograniczeń na danym odcinku drogi i zwalnia przed zakrętami), – 2-ramienną skórzaną i podgrzewaną kierownicę oraz Travel Assist, czyli asystenta pasa ruchu wraz z utrzymaniem auta w środku pasa i asystenta jazdy w korku.

Skoda Octavia Combi Scout – alternatywa dla SUV-ów

Skoda Octavia Combi Scout to idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy potrzebują praktycznego pojazdu (czytaj: z dużym bagażnikiem; ma pojemność 640-1700 l) z napędem 4x4, a jednocześnie niechętnie patrzą w stronę SUV-ów.

Niewątpliwym atutem pojazdu jest pakiet rozwiązań zarezerwowanych dla samochodów o terenowym charakterze. Oczywiście, Scout nie może mierzyć się z prawdziwą terenówką, ale zastosowany napęd 4x4, prześwit zwiększony o 15 mm (161 mm) czy dodatkowe osłony silnika oraz skrzyni biegów wystarczą, żeby ze spokojem myśleć o pokonaniu leśnych duktów czy szutrowych dróg.

W takich warunkach przydatny okazuje się tryb off-roadowy, który ingeruje w pracę układu antypoślizgowego oraz napędu 4x4 i optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami. Niezależnie od trybu przy dobrej przyczepności napęd dociera do przednich kół, a w razie jej utraty także do tylnych.

Skoda Octavia Combi Scout – różne tryby jazdy

Na co dzień do spokojnej jazdy w zupełności wystarczy tryb Normal. Pierwsze podróże pokazały, że w takim ustawieniu auto ma zadowalającą dynamikę. No, chyba że z czterema osobami na pokładzie i jednocześnie z załadowanym bagażnikiem zdecydujecie się na wyprzedzanie. Obciążony Scout z silnikiem o mocy 150 KM nie przyspiesza wówczas zbyt ochoczo. Tym bardziej że skrzynia przełącza biegi z lekkim zawahaniem.

Może zatem zdecydować się na ustawienie Sport? W takiej konfiguracji wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a dwusprzęgłowa przekładnia sprawniej i przy wyższych obrotach zmienia biegi. W takim ustawieniu odczuwalna jest wyraźna poprawa dynamiki. Ponadto w sportowym trybie usztywnia się zawieszenie oraz praca układu kierowniczego. To poprawia wyczucie samochodu, a tym samym wpływa na lepsze prowadzenie na zakrętach.

Sportowe nastawy sprawiają, że resorowanie jest mniej komfortowe niż w przypadku trybu Normal, ale pod pewnymi względami okazuje się to lepsze. Dlaczego? Bo choć w „normalnym” ustawieniu podwozie dobrze tłumi nierówności nawierzchni, to jednocześnie okazuje się zbyt miękkie, gdy pokonujemy poprzeczne garby. W efekcie podczas zjeżdżania z nich samochód zbyt mocno się buja.

Skoda Octavia Combi Scout – oszczędny silnik

W trakcie pierwszych podróży przekonaliśmy się, że auto potrafi być oszczędne. Na odcinku Warszawa - Sejny (310 km drogami lokalnymi oraz trasą szybkiego ruchu) samochód spalił 5,5 l/100 km.

Następne wrażenia z jazdy przedstawimy po kolejnych wojażach. Najbliższe już niedługo, po powrocie jednego z testujących z wyprawy do Włoch.

Skoda Octavia Combi Scout – nadwozie

Zarówno przestronność części pasażerskiej, jak i pojemność bagażnika są wzorowe. To sprawia, że nawet po długiej podróży nikt nie powinien czuć się zmęczony.

Skoda Octavia Combi Scout – napęd

Osiągi są dobre, ale podczas jazdy w cztery osoby i z wakacyjnym bagażem w trakcie wyprzedzania przydałoby się więcej mocy. To udowadnia, że 150-konny silnik przy tej wielkości i masie auta to absolutne minimum.

Skoda Octavia Combi Scout – prowadzenie

W sportowym trybie zawieszenie usztywnia się, a to skutkuje perfekcyjnym prowadzeniem. Dodatkowe pochwały należą się za precyzyjny układ kierowniczy.

Skoda Octavia Combi Scout – multimedia

Skomplikowane menu podczas prowadzenia utrudnia obsługę urządzeń pokładowych za pomocą dotykowego ekranu. Nawet ustawienie siły nawiewu klimatyzacji wymaga przebrnięcia przez kilka poziomów wyświetleń.

Skoda Octavia Combi Scout – spalanie

Zważywszy na osiągi, napęd 4x4 oraz masę pojazdu, spalanie jest na akceptowalnym poziomie. Poza miastem, na lokalnych drogach oraz na trasie szybkiego ruchu, samochód z 4 osobami na pokładzie i z bagażem spalił 5,5 l/100 km.

Skoda Octavia Combi Scout – komfort

W trybie Normal zawieszenie idealnie tłumi wszelkie wyboje. Jednak uwaga! W takim ustawieniu, podczas pokonywania poprzecznych garbów nadwozie buja się nadmiernie. Wygodne okazują się również fotele.

Skoda Octavia Combi Scout – koszty

Scout to najdroższe wydanie Octavii Combi. Ponad 150 000 zł to dużo pomimo bogatego wyposażenia standardowego.

Skoda Octavia Combi Scout – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa 1968 cm3
Maksymalna moc 150 KM przy 3000 obr./min
Maks. moment obrotowy 360 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentyl./tarczowe
Marka i model opon Goodyear Eagle F1
Rozmiar opon 225/45 R 18
Masa własna/ładowność 1580/617 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2000/750 kg
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 640-1700/55 l

Skoda Octavia Combi Scout – osiągi

Prędkość maksymalna 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Spalanie średnie (WLTP) 5,1-5,5 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 135 g/km
Teoretyczny zasięg 1080 km
Min. średnica zawracania 10,4 m

Skoda Octavia Combi Scout – wyposażenie

8 airbagów (w tym centralny) S
Asystent utrzymania pasa ruchu S
Reflektory LED Top Matrix S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Radio/nawigacja/Bluetooth S/S/S
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat S/S
Relingi/przyciemniane tylne szyby S/S
Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem 1100 zł
Pakiety Comfort Plus/Drive Plus 4000/2500 zł
Wyświetlacz head-up 2750 zł
18-calowe, aluminiowe felgi S
Lakier metalik Błękit Lava 2300 zł

Skoda Octavia Combi Scout – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 151 850 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 164 500 zł