Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Skoda Octavia Combi Scout – początek długodystansowej przygody

Skoda Octavia Combi Scout – początek długodystansowej przygody

W ciągu pół roku – podczas dalekich podróży i w trakcie dojazdów do pracy czy na zakupy – sprawdzimy, jak spisuje się Skoda Octavia Combi Scout 4x4 ze 150-konnym dieslem pod maską oraz automatyczną skrzynią. Przejechaliśmy autem już ponad 2000 km, zatem mamy już pierwsze wnioski dotyczące użytkowania zarówno podczas jazdy po mieście, jak i poza nim.

Skoda Octavia Combi Scout 2021Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Skoda Octavia Combi Scout, którą będziemy użytkowali przez sześć miesięcy ma pod maską 150-konnego diesla, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą 7-stopniowej, dwusprzęgłowej przekładni
  • Podczas dalekich podróży z rodziną docenimy przestronną część pasażerską oraz bagażnik o pojemności aż 640-1700 l
  • W testowanej wersji wraz z doliczonymi cenami opcji samochód kosztuje 164 500 zł

W sprzedaży jest już czwarta generacja Skody Octavii. To najnowsze wydanie pojawiło się na polskim rynku w 2020 r. jako liftback oraz kombi. W tym roku do oferty dołączyła zbudowana na bazie kombi odmiana Scout. Taki samochód – idealny dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas – trafił do naszej redakcji na długodystansowy test.

Scout to jedna z najdroższych wersji Octavii Combi. Wprawdzie jej ceny zaczynają się od 119 250 zł, ale dotyczy to 150-konnego benzyniaka z manualną skrzynią oraz z zastosowanym pierwszy raz w Scoucie napędem na przednie koła.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ceny diesla o mocy 150 KM startują od 151 850 zł, ale w tym przypadku w serii są automatyczna skrzynia i napęd 4x4. Nasz egzemplarz jest droższy (164 500 zł), bo koszty zakupu zwiększyło dodatkowe wyposażenie: bezkluczykowa obsługa (1100 zł), wyświetlacz head-up (2750 zł), lakier metalik (2300 zł) i dwa pakiety – Comfort Plus (4000 zł) oraz Drive Plus (2500 zł). Pierwszy zawiera: podgrzewane przednie i tylne siedzenia, 3-strefową klimatyzację, bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika wraz z elektrycznie chowaną półką oraz elektryczną blokadę tylnych drzwi.

Drugi z nich obejmuje: wybór profilu jazdy (Driving Mode Select), który zawiera także adaptacyjne zawieszenie DCC, działający do 210 km/h aktywny tempomat – współpracuje z nawigacją (dostosowuje prędkość do ograniczeń na danym odcinku drogi i zwalnia przed zakrętami), – 2-ramienną skórzaną i podgrzewaną kierownicę oraz Travel Assist, czyli asystenta pasa ruchu wraz z utrzymaniem auta w środku pasa i asystenta jazdy w korku.

Skoda Octavia Combi Scout – alternatywa dla SUV-ów

Skoda Octavia Combi Scout to idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy potrzebują praktycznego pojazdu (czytaj: z dużym bagażnikiem; ma pojemność 640-1700 l) z napędem 4x4, a jednocześnie niechętnie patrzą w stronę SUV-ów.

Niewątpliwym atutem pojazdu jest pakiet rozwiązań zarezerwowanych dla samochodów o terenowym charakterze. Oczywiście, Scout nie może mierzyć się z prawdziwą terenówką, ale zastosowany napęd 4x4, prześwit zwiększony o 15 mm (161 mm) czy dodatkowe osłony silnika oraz skrzyni biegów wystarczą, żeby ze spokojem myśleć o pokonaniu leśnych duktów czy szutrowych dróg.

W takich warunkach przydatny okazuje się tryb off-roadowy, który ingeruje w pracę układu antypoślizgowego oraz napędu 4x4 i optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami. Niezależnie od trybu przy dobrej przyczepności napęd dociera do przednich kół, a w razie jej utraty także do tylnych.

Skoda Octavia Combi Scout – różne tryby jazdy

Na co dzień do spokojnej jazdy w zupełności wystarczy tryb Normal. Pierwsze podróże pokazały, że w takim ustawieniu auto ma zadowalającą dynamikę. No, chyba że z czterema osobami na pokładzie i jednocześnie z załadowanym bagażnikiem zdecydujecie się na wyprzedzanie. Obciążony Scout z silnikiem o mocy 150 KM nie przyspiesza wówczas zbyt ochoczo. Tym bardziej że skrzynia przełącza biegi z lekkim zawahaniem.

Przeczytaj też:

Może zatem zdecydować się na ustawienie Sport? W takiej konfiguracji wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a dwusprzęgłowa przekładnia sprawniej i przy wyższych obrotach zmienia biegi. W takim ustawieniu odczuwalna jest wyraźna poprawa dynamiki. Ponadto w sportowym trybie usztywnia się zawieszenie oraz praca układu kierowniczego. To poprawia wyczucie samochodu, a tym samym wpływa na lepsze prowadzenie na zakrętach.

Sportowe nastawy sprawiają, że resorowanie jest mniej komfortowe niż w przypadku trybu Normal, ale pod pewnymi względami okazuje się to lepsze. Dlaczego? Bo choć w „normalnym” ustawieniu podwozie dobrze tłumi nierówności nawierzchni, to jednocześnie okazuje się zbyt miękkie, gdy pokonujemy poprzeczne garby. W efekcie podczas zjeżdżania z nich samochód zbyt mocno się buja.

Skoda Octavia Combi Scout – oszczędny silnik

W trakcie pierwszych podróży przekonaliśmy się, że auto potrafi być oszczędne. Na odcinku Warszawa - Sejny (310 km drogami lokalnymi oraz trasą szybkiego ruchu) samochód spalił 5,5 l/100 km.

Następne wrażenia z jazdy przedstawimy po kolejnych wojażach. Najbliższe już niedługo, po powrocie jednego z testujących z wyprawy do Włoch.

Skoda Octavia Combi Scout – nadwozie

Zarówno przestronność części pasażerskiej, jak i pojemność bagażnika są wzorowe. To sprawia, że nawet po długiej podróży nikt nie powinien czuć się zmęczony.

Skoda Octavia Combi Scout – napęd

Osiągi są dobre, ale podczas jazdy w cztery osoby i z wakacyjnym bagażem w trakcie wyprzedzania przydałoby się więcej mocy. To udowadnia, że 150-konny silnik przy tej wielkości i masie auta to absolutne minimum.

Skoda Octavia Combi Scout – prowadzenie

W sportowym trybie zawieszenie usztywnia się, a to skutkuje perfekcyjnym prowadzeniem. Dodatkowe pochwały należą się za precyzyjny układ kierowniczy.

Skoda Octavia Combi Scout – multimedia

Skomplikowane menu podczas prowadzenia utrudnia obsługę urządzeń pokładowych za pomocą dotykowego ekranu. Nawet ustawienie siły nawiewu klimatyzacji wymaga przebrnięcia przez kilka poziomów wyświetleń.

Skoda Octavia Combi Scout – spalanie

Zważywszy na osiągi, napęd 4x4 oraz masę pojazdu, spalanie jest na akceptowalnym poziomie. Poza miastem, na lokalnych drogach oraz na trasie szybkiego ruchu, samochód z 4 osobami na pokładzie i z bagażem spalił 5,5 l/100 km.

Skoda Octavia Combi Scout – komfort

W trybie Normal zawieszenie idealnie tłumi wszelkie wyboje. Jednak uwaga! W takim ustawieniu, podczas pokonywania poprzecznych garbów nadwozie buja się nadmiernie. Wygodne okazują się również fotele.

Skoda Octavia Combi Scout – koszty

Scout to najdroższe wydanie Octavii Combi. Ponad 150 000 zł to dużo pomimo bogatego wyposażenia standardowego.

Skoda Octavia Combi Scout – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa 1968 cm3
Maksymalna moc 150 KM przy 3000 obr./min
Maks. moment obrotowy 360 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentyl./tarczowe
Marka i model opon Goodyear Eagle F1
Rozmiar opon 225/45 R 18
Masa własna/ładowność 1580/617 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2000/750 kg
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 640-1700/55 l

Skoda Octavia Combi Scout – osiągi

Prędkość maksymalna 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Spalanie średnie (WLTP) 5,1-5,5 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 135 g/km
Teoretyczny zasięg 1080 km
Min. średnica zawracania 10,4 m

Skoda Octavia Combi Scout – wyposażenie

8 airbagów (w tym centralny) S
Asystent utrzymania pasa ruchu S
Reflektory LED Top Matrix S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Radio/nawigacja/Bluetooth S/S/S
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat S/S
Relingi/przyciemniane tylne szyby S/S
Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem 1100 zł
Pakiety Comfort Plus/Drive Plus 4000/2500 zł
Wyświetlacz head-up 2750 zł
18-calowe, aluminiowe felgi S
Lakier metalik Błękit Lava 2300 zł

Skoda Octavia Combi Scout – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 151 850 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza 164 500 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków