- Skoda Octavia Combi Scout, którą będziemy użytkowali przez sześć miesięcy ma pod maską 150-konnego diesla, a napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą 7-stopniowej, dwusprzęgłowej przekładni
- Podczas dalekich podróży z rodziną docenimy przestronną część pasażerską oraz bagażnik o pojemności aż 640-1700 l
- W testowanej wersji wraz z doliczonymi cenami opcji samochód kosztuje 164 500 zł
W sprzedaży jest już czwarta generacja Skody Octavii. To najnowsze wydanie pojawiło się na polskim rynku w 2020 r. jako liftback oraz kombi. W tym roku do oferty dołączyła zbudowana na bazie kombi odmiana Scout. Taki samochód – idealny dla rodzin, które aktywnie spędzają wolny czas – trafił do naszej redakcji na długodystansowy test.
Scout to jedna z najdroższych wersji Octavii Combi. Wprawdzie jej ceny zaczynają się od 119 250 zł, ale dotyczy to 150-konnego benzyniaka z manualną skrzynią oraz z zastosowanym pierwszy raz w Scoucie napędem na przednie koła.
Ceny diesla o mocy 150 KM startują od 151 850 zł, ale w tym przypadku w serii są automatyczna skrzynia i napęd 4x4. Nasz egzemplarz jest droższy (164 500 zł), bo koszty zakupu zwiększyło dodatkowe wyposażenie: bezkluczykowa obsługa (1100 zł), wyświetlacz head-up (2750 zł), lakier metalik (2300 zł) i dwa pakiety – Comfort Plus (4000 zł) oraz Drive Plus (2500 zł). Pierwszy zawiera: podgrzewane przednie i tylne siedzenia, 3-strefową klimatyzację, bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika wraz z elektrycznie chowaną półką oraz elektryczną blokadę tylnych drzwi.
Drugi z nich obejmuje: wybór profilu jazdy (Driving Mode Select), który zawiera także adaptacyjne zawieszenie DCC, działający do 210 km/h aktywny tempomat – współpracuje z nawigacją (dostosowuje prędkość do ograniczeń na danym odcinku drogi i zwalnia przed zakrętami), – 2-ramienną skórzaną i podgrzewaną kierownicę oraz Travel Assist, czyli asystenta pasa ruchu wraz z utrzymaniem auta w środku pasa i asystenta jazdy w korku.
Skoda Octavia Combi Scout – alternatywa dla SUV-ów
Skoda Octavia Combi Scout to idealne rozwiązanie dla kierowców, którzy potrzebują praktycznego pojazdu (czytaj: z dużym bagażnikiem; ma pojemność 640-1700 l) z napędem 4x4, a jednocześnie niechętnie patrzą w stronę SUV-ów.
Niewątpliwym atutem pojazdu jest pakiet rozwiązań zarezerwowanych dla samochodów o terenowym charakterze. Oczywiście, Scout nie może mierzyć się z prawdziwą terenówką, ale zastosowany napęd 4x4, prześwit zwiększony o 15 mm (161 mm) czy dodatkowe osłony silnika oraz skrzyni biegów wystarczą, żeby ze spokojem myśleć o pokonaniu leśnych duktów czy szutrowych dróg.
W takich warunkach przydatny okazuje się tryb off-roadowy, który ingeruje w pracę układu antypoślizgowego oraz napędu 4x4 i optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy kołami. Niezależnie od trybu przy dobrej przyczepności napęd dociera do przednich kół, a w razie jej utraty także do tylnych.
Skoda Octavia Combi Scout – różne tryby jazdy
Na co dzień do spokojnej jazdy w zupełności wystarczy tryb Normal. Pierwsze podróże pokazały, że w takim ustawieniu auto ma zadowalającą dynamikę. No, chyba że z czterema osobami na pokładzie i jednocześnie z załadowanym bagażnikiem zdecydujecie się na wyprzedzanie. Obciążony Scout z silnikiem o mocy 150 KM nie przyspiesza wówczas zbyt ochoczo. Tym bardziej że skrzynia przełącza biegi z lekkim zawahaniem.
Może zatem zdecydować się na ustawienie Sport? W takiej konfiguracji wyostrza się reakcja silnika na dodanie gazu, a dwusprzęgłowa przekładnia sprawniej i przy wyższych obrotach zmienia biegi. W takim ustawieniu odczuwalna jest wyraźna poprawa dynamiki. Ponadto w sportowym trybie usztywnia się zawieszenie oraz praca układu kierowniczego. To poprawia wyczucie samochodu, a tym samym wpływa na lepsze prowadzenie na zakrętach.
Sportowe nastawy sprawiają, że resorowanie jest mniej komfortowe niż w przypadku trybu Normal, ale pod pewnymi względami okazuje się to lepsze. Dlaczego? Bo choć w „normalnym” ustawieniu podwozie dobrze tłumi nierówności nawierzchni, to jednocześnie okazuje się zbyt miękkie, gdy pokonujemy poprzeczne garby. W efekcie podczas zjeżdżania z nich samochód zbyt mocno się buja.
Skoda Octavia Combi Scout – oszczędny silnik
W trakcie pierwszych podróży przekonaliśmy się, że auto potrafi być oszczędne. Na odcinku Warszawa - Sejny (310 km drogami lokalnymi oraz trasą szybkiego ruchu) samochód spalił 5,5 l/100 km.
Następne wrażenia z jazdy przedstawimy po kolejnych wojażach. Najbliższe już niedługo, po powrocie jednego z testujących z wyprawy do Włoch.
Skoda Octavia Combi Scout – nadwozie
Zarówno przestronność części pasażerskiej, jak i pojemność bagażnika są wzorowe. To sprawia, że nawet po długiej podróży nikt nie powinien czuć się zmęczony.
Skoda Octavia Combi Scout – napęd
Osiągi są dobre, ale podczas jazdy w cztery osoby i z wakacyjnym bagażem w trakcie wyprzedzania przydałoby się więcej mocy. To udowadnia, że 150-konny silnik przy tej wielkości i masie auta to absolutne minimum.
Skoda Octavia Combi Scout – prowadzenie
W sportowym trybie zawieszenie usztywnia się, a to skutkuje perfekcyjnym prowadzeniem. Dodatkowe pochwały należą się za precyzyjny układ kierowniczy.
Skoda Octavia Combi Scout – multimedia
Skomplikowane menu podczas prowadzenia utrudnia obsługę urządzeń pokładowych za pomocą dotykowego ekranu. Nawet ustawienie siły nawiewu klimatyzacji wymaga przebrnięcia przez kilka poziomów wyświetleń.
Skoda Octavia Combi Scout – spalanie
Zważywszy na osiągi, napęd 4x4 oraz masę pojazdu, spalanie jest na akceptowalnym poziomie. Poza miastem, na lokalnych drogach oraz na trasie szybkiego ruchu, samochód z 4 osobami na pokładzie i z bagażem spalił 5,5 l/100 km.
Skoda Octavia Combi Scout – komfort
W trybie Normal zawieszenie idealnie tłumi wszelkie wyboje. Jednak uwaga! W takim ustawieniu, podczas pokonywania poprzecznych garbów nadwozie buja się nadmiernie. Wygodne okazują się również fotele.
Skoda Octavia Combi Scout – koszty
Scout to najdroższe wydanie Octavii Combi. Ponad 150 000 zł to dużo pomimo bogatego wyposażenia standardowego.
Skoda Octavia Combi Scout – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Maksymalna moc | 150 KM przy 3000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm przy 1600 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon | Goodyear Eagle F1 |
Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
Masa własna/ładowność | 1580/617 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2000/750 kg |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 640-1700/55 l |
Skoda Octavia Combi Scout – osiągi
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Spalanie średnie (WLTP) | 5,1-5,5 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 135 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1080 km |
Min. średnica zawracania | 10,4 m |
Skoda Octavia Combi Scout – wyposażenie
8 airbagów (w tym centralny) | S |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S |
Reflektory LED Top Matrix | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Radio/nawigacja/Bluetooth | S/S/S |
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat | S/S |
Relingi/przyciemniane tylne szyby | S/S |
Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem | 1100 zł |
Pakiety Comfort Plus/Drive Plus | 4000/2500 zł |
Wyświetlacz head-up | 2750 zł |
18-calowe, aluminiowe felgi | S |
Lakier metalik Błękit Lava | 2300 zł |
Skoda Octavia Combi Scout – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 151 850 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 164 500 zł |