Słabo rozwinięta struktura stacji ładowania w Polsce nie stanowi zachęty do zakupu samochodu elektrycznego, a brak możliwości ładowania elektryka w domu lub w pracy jest wręcz wyraźnym wskazaniem, by się na niego nie decydować. Ale wysokie ceny benzyny (6,70 zł za litr 95 okt.) oznaczają koszt przejechania 100 km autem spalającym ok. 8 l/100 km (tyle średnio zużyłby spalinowy odpowiednik BMW i4 z silnikiem o mocy ok. 300 KM) na poziomie ok. 54 zł. To sprawia, że coraz więcej osób zastanawia się nad zakupem elektryka.

BMW i4 eDrive40 – tania jazda elektrykiem

Nie ma się czemu dziwić, skoro przy śr. zużyciu prądu 16,8 kWh/100 km (tyle latem średnio w teście zużyło testowe i4) i ładowaniu z domowego gniazdka (koszt 1 kWh w Warszawie w taryfie G11 – 0,82 zł) przejechanie 100 km kosztuje 13,80 zł – czterokrotnie mniej. Oczywiście, nie zawsze da się ładować tanim prądem w domu, czasem (zwłaszcza w trasach) korzystamy z szybkiej ładowarki, a tam cena prądu jest wyższa (1 kWh = 1,70 zł), ale i tak na każdych 100 km jazdy elektrykiem (koszt: 29 zł) dużo oszczędzamy. Z kolei, jeśli mieszkacie w domu jednorodzinnym i macie panele fotowoltaiczne, to będziecie poruszać się autem elektrycznym niemal za darmo.

BMW i4 eDrive40 – szokująca podwyżka

Oczywiście, najpierw trzeba je kupić, a jak wiadomo, to niemały wydatek. W przypadku BMW i4 eDrive40 – czterodrzwiowego coupé klasy średniej z napędem na tylną oś – musicie wyłożyć z portfela co najmniej 272 000 zł. Co ciekawe, samochód ten w momencie debiutu na polskim rynku, czyli w lutym 2022 roku, kosztował aż o 27 000 zł mniej! Jeśli myślicie, że benzynowego odpowiednika da się kupić taniej, to się mylicie. Za słabsze, 245-konne tylnonapędowe BMW 430i Gran Coupé trzeba zapłacić co najmniej 232 000 zł, mocniejszy, 374-konny wariant tego modelu (M440i) kosztuje ponad 320 000 zł.

Testowe BMW i4 eDrive40 rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 5,3 s. BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem jest seryjny. Ma świetną jakość i jest czytelny. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Testowe BMW i4 eDrive40 rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 5,3 s. BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem jest seryjny. Ma świetną jakość i jest czytelny.

BMW i4 eDrive40 – osiągi lepsze niż podaje BMW

Przyjrzyjmy się zatem osiągom bazowej wersji elektrycznej "czwórki". Producent obiecuje w folderze, że 340-konna odmiana eDrive40 zrobi setkę w 5,7 s. Nam podczas pomiarów udało się wykręcić czas lepszy o 0,4 s! Dla porównania mocniejszy, ale i znacznie droższy wariant spalinowy (M440i) rozpędza się ze startu do 100 km/h w podobnym czasie – 5 s. Oczywiście, nie do zastąpienia są rasowy dźwięk silnika spalinowego i brzmienie wydechu. W przypadku i4 w trybie Sport można co najwyżej liczyć na sportowy gang generowany z głośników – dość przyjemny!

Ceny BMW i4 zaczynają się od 272 000 zł. Tyle zapłacimy za tylnonapędowy wariant z silnikiem o mocy 340 KM. O dziwo w lutym 2022 roku pojazd wyceniany był o 27 000 zł mniej! Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ceny BMW i4 zaczynają się od 272 000 zł. Tyle zapłacimy za tylnonapędowy wariant z silnikiem o mocy 340 KM. O dziwo w lutym 2022 roku pojazd wyceniany był o 27 000 zł mniej!

BMW i4 eDrive40 – 340 KM i tylny napęd

Dobremu przyspieszeniu tylnonapędowego BMW i4 towarzyszy świetna trakcja. Drobne uślizgi tylnych kół zdarzają się także – nawet na suchym – ale tylko podczas próby gwałtownego zacieśniania zakrętu. Wówczas jednak do akcji błyskawicznie wkracza kontrola trakcji i skutecznie tłumi nadmiar momentu obrotowego.

Maksymalna moc rekuperacji wynosi 116 kW (tryb B). Na biegu D możemy ręcznie ustawiać poziom odzyskiwanej mocy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Maksymalna moc rekuperacji wynosi 116 kW (tryb B). Na biegu D możemy ręcznie ustawiać poziom odzyskiwanej mocy.

BMW i4 eDrive40 – 3 poziomy rekuperacji

Uzyskane na pętli pomiarowej niskie zużycie prądu (16,8 kWh) to efekt sprawnej, ale przepisowej jazdy i wykorzystywania trybu B, czyli najsilniejszej rekuperacji (moc odzysku do 116 kW). Poza wspomnianą najmocniejszą rekuperacją kierowca i4 może w trybie D wybrać średni lub niski jej poziom bądź całkowicie z niej zrezygnować i swobodnie się toczyć.

Jak można było przewidzieć BMW i4 eDrive40 było najoszczędniejsze w ruchu miejskim (min. 14,4 kWh/100 km). W komputerze pokładowym drażni brak średniej prędkości jazdy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jak można było przewidzieć BMW i4 eDrive40 było najoszczędniejsze w ruchu miejskim (min. 14,4 kWh/100 km). W komputerze pokładowym drażni brak średniej prędkości jazdy.

BMW i4 eDrive40 – świetne gospodarowanie energią

Podczas upałów, ale i wakacyjnego ruchu miejskiego i4 zużywało od 14,4 do 18,2 kWh na 100 km. Jazda autostradowa ze średnią prędkością 122 km/h potrzebowała 19,4 kWh/100 km. Na drogach podmiejskich i ekspresówce – odpowiednio 16,4 i 17,4 kWh/100 km.

Tylnonapędowy elektryk jeździ sportowo, a kom-fort prowadzenia go jest na dobrym poziomie. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tylnonapędowy elektryk jeździ sportowo, a kom-fort prowadzenia go jest na dobrym poziomie.

BMW i4 eDrive40 – frajda na zakrętach

Elektryczny wariant "czwórki" jest cięższy (2,1 t) od spalinowych wersji, ale inżynierowie dość dobrze ukryli jego nadwagę. Auto wyposażone w elektromechaniczny układ kierowniczy Servotronic, dwustopniową regulację tłumienia i wielowahaczową oś tylną z pneumatycznym resorowaniem jeździ wcale nie gorzej niż spalinowy odpowiednik. Dzięki akumulatorowi umieszczonemu pod podłogą elektryk BMW ma nisko położony środek ciężkości (prześwit 125 mm), dobry międzyosiowy rozkład masy oraz wysoką sztywność skrętną. Podczas sportowej jazdy po zakrętach zachowuje się całkiem neutralnie i dostarcza kierowcy typowej dla BMW radości z prowadzenia. W próbach hamowania wypadł też nieźle.

Sterowanie klimatyzacją i nawiewem tylko przez ekran. Choć jest na nim stale podświetlony przycisk wywołujący menu klimy, to wolelibyśmy klasyczny analogowy panel. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Sterowanie klimatyzacją i nawiewem tylko przez ekran. Choć jest na nim stale podświetlony przycisk wywołujący menu klimy, to wolelibyśmy klasyczny analogowy panel.

BMW i4 eDrive40 – z tyłu nie jest fajnie

Kilka zastrzeżeń mieliśmy jednak do nadwozia. Przede wszystkim kiepsko zaprojektowano zewnętrzne klamki, bo podczas otwierania drzwi zwyczajnie się wyślizgują (poważnie narażone są dłuższe paznokcie). Fajnie wyglądają bezramkowe szyby we wszystkich drzwiach, ale zajmowanie miejsca z tyłu i jazda na kanapie nie należą do przyjemności. Schodząca ku tyłowi linia dachu sprawia, że otwór drzwiowy jest niski (przy wsiadaniu i wysiadaniu wysocy muszą mocno pochylić głowę), ilość miejsca na kolana i na stopy jest niewielka, a poza tym nisko osadzona kanapa (niespełna 30 cm nad podłogą) sprawia, że siedzi się na niej z mocno podkurczonymi nogami. W dodatku w bazującym na spalinowej "czwórce" i4 mamy rzadko spotykany w elektrykach tunel, który środkowemu pasażerowi zabiera przestrzeń na nogi. Na pocieszenie dla pasażerów z tyłu pozostaje oferowana standardowo trzecia strefa klimatyzacji. Pochwalimy za to tylnonapędowe BMW i4 eDrive40 za duży i funkcjonalny kufer (od 470 do 1290 l) oraz możliwość holowania przyczep o masie do 1600 kg.

BMW i4 eDrive40 – ocena

Nadwozie: modna karoseria 4-drzwiowego coupé nieco ogranicza funkcjonalność z tyłu. Pojemny kufer, świetne wykończenie. Ocena: 4+

Napęd: niezłe osiągi. Dobra trakcja mimo dużego nadmiaru mocy i napędu tylko na jedną oś. Ocena: 5+

Prowadzenie: świetna zwinność, nie czuć dużej masy samochodu. Duża frajda z jazdy po zakrętach. Ocena: 5+

Multimedia: cyfrowe wnętrze robi wrażenie, jest intuicyjne w obsłudze, dotarcie do komputera pokładowego czy sterowanie klimą – trudniejsze. Świetne nagłośnienie (opcja), imponujące możliwości systemu multimedialnego. Ocena: 4+

Zużycie prądu: zaskakująco niskie (średnio 16,8 kWh). Latem przejedziemy autostradą ponad 400 km! Ocena: 5+

Komfort: nie przesadzono z twardością zawieszenia i wielkością kół. Ocena: 5

Koszty: drogo, choć nie na tle spalinowej serii 4. Ocena: 3+

Ocena końcowa: 5+

BMW i4 – wymiary Foto: Auto Świat
BMW i4 – wymiary

BMW i4 eDrive40 – moim zdaniem

Zwinność i precyzyjne prowadzenie oraz rozsądne gospodarowanie energią to największe zalety elektrycznej "czwórki". Te atuty doceniamy najbardziej, gdyż jej nadwozie początkowo wykorzystano w wersji spalinowej, co niesie za sobą pewne konsekwencje. Poza ograniczoną przestrzenią z tyłu najbardziej drażni mnie cena, która w ciągu kilku miesięcy wzrosła o niemal 30 000 zł.

BMW i4 eDrive40 – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 5,3 s
0-130/0-160 km/h 8,1/12,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,5 s (aut.)
80-120 km/h 3,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2108/497 kg
Rozdział masy (przód/tył) 45/55 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,5/12,5 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,8 m
                                             gorące  35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 52 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 63 dB (A)
Średnie zużycie w teście (prąd) 16,8 kWh/100 km
Zasięg 480 km

BMW i4 eDrive40 – dane producenta

Silnik, typ elektryczny, synchroniczny
Umieszczenie z tyłu
Moc maksymalna 340 KM
Maks. moment obrotowy 430 Nm
Skrzynia biegów/napęd 1b. redukcyjna/tylny
Poj. akumulatora brutto/netto 83,9/80,7 kWh
0-100 km/h; prędkość maks. 5,7 s; 190 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 16,3 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 585 km
Maks. moc ładowania AC/DC 11/205 kW
Czas ład. AC (0-100%)/DC (10-80%) 8 godz. 25 min/31 min
Poj. bagażnika 470-1290 l
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero
Rozmiar opon test. auta (p | t) 245/40 R 19 | 255/40 R 19
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg

BMW i4 eDrive40 – wyposażenie

Wersja i4 eDrive40
6 airbagów/reflektory LED S/S
Klima aut./BMW Live Cockpit Plus S (3-stref.)/S
Multimedia/wirt. zegary/pompa ciepła S/S/S
4 USB/Android Auto, Apple CarPlay S/S
Adaptac. zawiesz. M/pakiet Innowacji 5500/15 700 zł
Lakier metalik/alufelgi 19-calowe 4400/12 200 zł

BMW i4 eDrive40 – ceny gwarancje

Cena podst. testowanej wersji 245 200 zł (cena z 02.22)
Gwarancja mech./na akumulator/perforacyjna 2 lata/8 lat lub 160 tys. km/12 l.
Przeglądy co 2 lata lub 30 tys. km
Cena testowanego auta 319 200 zł (konfig. z 23.02.22)
Jak to w przypadku auta elektrycznego – i4 eDrive 40 jest oszczędne podczas jazdy miejskiej (minimalne zużycie 14,4 kWh/100 km). Poza miastem w szybkich łukach daje sporo frajdy z prowadzenia. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jak to w przypadku auta elektrycznego – i4 eDrive 40 jest oszczędne podczas jazdy miejskiej (minimalne zużycie 14,4 kWh/100 km). Poza miastem w szybkich łukach daje sporo frajdy z prowadzenia.
Jak przystało na nowoczesne auto, BMW i4 ma cyfrowe wnętrze. System operacyjny OS 8 ma wiele funkcji, ale jego obsługa jest mniej intuicyjna niż w poprzedniku. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jak przystało na nowoczesne auto, BMW i4 ma cyfrowe wnętrze. System operacyjny OS 8 ma wiele funkcji, ale jego obsługa jest mniej intuicyjna niż w poprzedniku.
BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem jest seryjny. Ma świetną jakość i jest czytelny. Niedostępna polska obsługa głosowa. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem jest seryjny. Ma świetną jakość i jest czytelny. Niedostępna polska obsługa głosowa.
Do wyboru trzy gotowe tryby jazdy. Tryb B to maksymalna rekuperacja (116 kW). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Do wyboru trzy gotowe tryby jazdy. Tryb B to maksymalna rekuperacja (116 kW).
Tryby jazdy Eco Pro i Sport można konfigurować. Niestety kierowca ma do dyspozycji skromną zmianę ustawień – jedynie Sport lub Comfort. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tryby jazdy Eco Pro i Sport można konfigurować. Niestety kierowca ma do dyspozycji skromną zmianę ustawień – jedynie Sport lub Comfort.
Sterowanie klimatyzacją i nawiewem tylko przez ekran. Choć jest na nim stale podświetlony przycisk wywołujący menu klimy, to wolelibyśmy klasyczny analogowy panel. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Sterowanie klimatyzacją i nawiewem tylko przez ekran. Choć jest na nim stale podświetlony przycisk wywołujący menu klimy, to wolelibyśmy klasyczny analogowy panel.
 Komputer pokładowy nie podaje średniej prędkości jazdy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Komputer pokładowy nie podaje średniej prędkości jazdy.
Maksymalna moc ładowania DC wynosi aż 205 kW. Dzięki szybkiej ładowarce o tej mocy naładujecie akumulator od 10 do 80 proc. w 31 minut. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Maksymalna moc ładowania DC wynosi aż 205 kW. Dzięki szybkiej ładowarce o tej mocy naładujecie akumulator od 10 do 80 proc. w 31 minut.
Za pośrednictwem multimediów można zaplanować czas, moc i poziom ładowania auta. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Za pośrednictwem multimediów można zaplanować czas, moc i poziom ładowania auta.
Jak przystało na auto o sportowym charakterze, kierowca może liczyć na niską pozycję fotela oraz doskonałe podparcie boczne. Ogrzewanie przednich foteli wymaga dopłaty. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jak przystało na auto o sportowym charakterze, kierowca może liczyć na niską pozycję fotela oraz doskonałe podparcie boczne. Ogrzewanie przednich foteli wymaga dopłaty.
Z tyłu niewiele miejsca na kolana i stopy. Dalekim podróżom nie sprzyja nisko umieszczona kanapa (295 mm). Minusem jest także rzadko spotykany w elektrykach tunel środkowy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu niewiele miejsca na kolana i stopy. Dalekim podróżom nie sprzyja nisko umieszczona kanapa (295 mm). Minusem jest także rzadko spotykany w elektrykach tunel środkowy.
Kufer o pojemności 470 l jest niski i długi. Składanie oparć siedzeń ułatwia dźwignia umieszczona od strony bagażnika. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kufer o pojemności 470 l jest niski i długi. Składanie oparć siedzeń ułatwia dźwignia umieszczona od strony bagażnika.
Pod podłogą bagażnika znajduje sięspory schowek na przewody ładowania,wypełniony częściowo subwooferem. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pod podłogą bagażnika znajduje sięspory schowek na przewody ładowania,wypełniony częściowo subwooferem.
Tylnonapędowy elektryk jeździ sportowo, a komfort prowadzenia go jest na dobrym poziomie. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Tylnonapędowy elektryk jeździ sportowo, a komfort prowadzenia go jest na dobrym poziomie.