Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > EV > Testy > Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance 77 kWh – skazany na sukces

Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance 77 kWh – skazany na sukces

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Ma modne nadwozie SUV, a także – zgodnie z motoryzacyjnymi trendami – elektryczny napęd. W teście sprawdzamy, czy Volkswagen ID.4 z akumulatorem o pojemności 77 kWh będzie rodzinnym samochodem na każdą okazję.

Volkswagen ID.4 77 kWh 2021Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • ID.4 to drugi po ID.3 w pełni elektrycznym model Volkswagena z platformę MEB
  • Ma taki sam jak ID.3 rozstaw osi, jest od niego dłuższy, wyższy i przestronniejszy
  • Przyspiesza 0-100 km/h w 8,7 s, ma realny zasięg 361 km i czas ładowania 38 min

Volkswagen wcale nie spieszył się z wprowadzeniem aut elektrycznych do oferty. Owszem, miał już w 2013 r. w palecie małego e-up!-a i oferował od 2014 r. kompaktowego e-Golfa, ale pamiętajmy, że były to modele, które powstały na bazie samochodów z napędem spalinowym. A taki na przykład Nissan oferował już od końca 2009 r. zaprojektowanego wyłącznie z napędem elektrycznym Leafa, podobnie Peugeot (od 2010 r.) – małego iOna, zbudowanego we współpracy z Mitsubishi. Duża zmiana w podejściu do elektromobilności w Volkswagenie nastąpiła jednak kilka lat temu. Wówczas koncern zapowiedział, że zamierza stać się światowym liderem w dziedzinie elektromobilności i w tym celu do 2024 r. zainwestuje 33 mld euro (z czego 11 mld w markę Volkswagen). Ogłosił także, że do 2029 r. wprowadzi na rynek do 75 modeli z napędem wyłącznie elektrycznym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Podstawą strategii w tym zakresie ma być modułowa płyta podłogowa MEB, stworzona specjalnie do produkcji aut z napędem elektrycznym. Pierwszym pojazdem, w którym ją wykorzystano, był zaprezentowany we wrześniu 2019 r. w pełni elektryczny model ID.3 z zasięgiem do 549 km (wg WLTP). Kompaktowy elektryk VW okazał się strzałem w dziesiątkę. Choć na świecie szalała pandemia, a ID.3 weszło do sprzedaży w drugiej połowie 2020, do końca tego roku złożono aż 68 tys. zamówień.

Janusz Borkowski