Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > EV > Wiadomości > Audi Q8 e-tron edition Dakar. Stworzone do jazdy nie tylko po asfalcie

Audi Q8 e-tron edition Dakar. Stworzone do jazdy nie tylko po asfalcie

Najważniejszy pustynny rajd na świecie już wielokrotnie był inspiracją dla projektantów samochodów. Najnowszym nawiązaniem do Rajdu Dakar jest w pełni elektryczne Audi Q8 e-tron edition Dakar. Tę specjalną edycję rozpoznamy m.in. po podwyższonym podwoziu i opcjonalnych naklejkach przywodzących na myśl Audi RS Q e-tron, stworzone właśnie na ten rajd. Zmian jest jednak więcej, o czym można przekonać się już wkrótce, bo zamówienia ruszą w pierwszym kwartale 2024 r.

Audi Q8 e-tron edition DakarŹródło: Audi
  • Audi wprowadza do oferty specjalną wersję elektrycznego modelu Q8, inspirowaną Rajdem Daka
  • Zwiększony prześwit, poprawione właściwości trakcyjne oraz pneumatyczne zawieszenie ułatwiają poruszanie się po zjechaniu z ubitych szlaków
  • Napęd zapewniają dwa silniki, które w trybie boost generują moc 300 kW
  • Samochód wyposażony jest w akumulator o pojemności 106 kW i na jednym ładowaniu może pokonać do 487 km

Jeżeli dla kogoś "zwykłe" Audi Q8 e-tron jest zbyt mało terenowe, teraz będzie miał kuszącą alternatywę. Producent z Ingolstadt zaprezentował edycję specjalną tego ekskluzywnego SUV-a. W założeniu projektantów Q8 e-tron edition Dakar ma stać się idealnym rozwiązaniem dla poszukiwaczy przygód, którzy nie chcą rezygnować z elektrycznego napędu nawet po zjechaniu z ubitych szlaków.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi Q8 e-tron edition Dakar — stworzony do jazdy w (lekkim) terenie

Aby poprawić własności terenowe najnowszej wersji Q8, projektanci zwiększyli o 31 mm prześwit w porównaniu z bazową wersją SUV-a i zadbali o lepsze własności trakcyjne podczas poruszania się po luźnych nawierzchniach, np. żwirze i śniegu. Ponadto, żeby spełnić wymagania typowe dla jazdy terenowej, zmiany objęły również "strategię" sterowania pneumatycznym zawieszeniem.

W podstawowym ustawieniu prześwit wynosi 206 mm, ale wraz ze wzrostem prędkości zostaje obniżony, aby poprawić stabilność podczas jazdy z wysoką prędkością. Nadwozie opuszcza się o 15 mm po osiągnięciu 85 km/h, o kolejne 17 mm przy 100 km/h i o dalsze 13 mm przy 120 km/h. Poruszanie się w lekkim terenie ułatwia 20-stopniowy kąt natarcia, 26-stopniowy kąt zejścia i 19-stopniowy kąt rampowy. Do tego dochodzi jeszcze głębokość brodzenia wynosząca 300 mm.

Audi Q8 e-tron edition Dakar — duża moca i duża bateria. A co z zasięgiem?

Od strony napędu punktem wyjścia dla specjalnej edycji Q8 była wersja Q8 advanced 55 e-tron quattro. Zespół napędowy Q8 e-tron edition Dakar z dwoma silnikami w trybie boost dostarcza moc 300 kW (408 KM) i moment obrotowy 664 Nm. Dzięki temu model ze standardowym ogumieniem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s, czyli o 0,1 s lepiej niż z terenowymi oponami General Grabber AT3. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 200 km/h.

Najnowsza odmiana luksusowego SUV-a Audi wyposażona jest w akumulator o pojemności 106 kWh netto (114 kWh brutto). Przy zużyciu prądu w cyklu łączonym na poziomie 24,7-25,1 kWh/100 km z oponami letnimi i bez bagażnika dachowego pozwala to na pokonanie do 487 km na jednym ładowaniu.

Audi Q8 e-tron edition Dakar — tylko 99 aut ze specjalnymi naklejkami

W ślad za zmianami technicznymi poszły także zmiany stylistyczne. Q8 e-tron edition Dakar dostępny jest w jednym z trzech kolorów: beżowy Siam metalik, czarny Mythos metalik i szary Magnet. W kolorze nadwozia malowany jest także Singleframe. W dolnej partii znajdziemy wykończenie lakierowane na czarno (Mythos metalik). Oprócz tego projektanci zastosowali poszerzone, ciągłe listwy nadkoli.

Po otworzeniu drzwi kierowcy na nawierzchni obok auta wyświetlony zostaje napis "edition Dakar". Wyróżnikiem tej edycji specjalnej jest także ekskluzywne etui na klucze ze specjalnym oznakowaniem. Jak by tego było mało, nabywcy dakarowej edycji Q8 mogą zażyczyć sobie unikatowy pakiet naklejek inspirowanych legendarnym modelem RS Q e-tron. Zapewne te rozejdą się jak ciepłe bułki, bo pula aut z pakietem naklejek ograniczona została do 99 sztuk, a każda z nich na tylnym słupku będzie miała numer seryjny z matowym wykończeniem.

Audi Q8 e-tron edition Dakar — standard inny niż wszystkie

Klienci, którzy zdecydują się na Q8 w wersji Dakar edition, już w standardzie mogą liczyć na wyposażenie bogatsze niż zazwyczaj. Seryjne są reflektory Matrix LED, seryjne są także tylne światła LED i przeciwsłoneczne rolety tylnych szyb bocznych. Standardem jest również wnętrze S line ze sportowymi fotelami pokrytymi mikrofibrą Dinamica i syntetyczną skórą. Nie zabrakło również sportowej kierownicy i nakładek na pedały ze stali nierdzewnej. Na liście opcji znalazł się natomiast pakiet czerwonych przeszyć Audi Sport.

Spartański z założenia Rajd Dakar w Q8 e-tron edition Dakar nie oznacza braku nowoczesnych akcentów. Dowodem są m.in. wszechobecne ekrany i wyświetlacz head-up. Nowością jest informacja o kącie pochylenia pojazdu na wyświetlaczu systemu operacyjnego MMI. Z kolei praktyczne walory zwiększa pakiet schowków oraz seryjny bagażnik dachowy o nośności do 40 kg.

W celu zapewnienia pasażerom maksymalnego komfortu jako alternatywę dla seryjnej klimatyzacji 2-strefowej Audi oferuje klimatyzację 4-strefową. Na liście opcjonalnego wyposażenia znajduje się również system audio Bang & Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D, dostarczanym przez 16 głośników.

Audi Q8 e-tron edition Dakar będzie można zamówić w pierwszym kwartale 2024 r. W Niemczech ceny modelu zaczynają się od ok. 120 tys. euro. Samochód trafia do klientów z zestawem ośmiu opon, przy czym wyposażony jest w terenowe ogumienie. Ta specjalna edycja SUV-a Audi dostarczana jest również z zestawem letniego ogumienia z 20-calowymi felgami ze wzorem S design z pięcioma ramionami w kształcie litery "V".

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków