BMW M pokazało oficjalnie swój nowy prototyp opracowany specjalnie z myślą o nowej kategorii samochodów wyścigowych LMDh (Le Mans Daytona hybrid), która wraz z kategorią LMH (Le Mans Hypercar) zastąpiły wcześniejsze klasy Le Mans Prototype 1 (LMP1) oraz Daytona Prototype international (DPi). Począwszy od przyszłego sezonu (2023) bolidy te będą mogły startować w długodystansowych wyścigach FIA World Endurance Championship oraz IMSA SportsCar Championship i to w dwóch najwyższych klasach: GTP oraz Hypercar. Po raz pierwszy gotowy samochód na torze będzie można zobaczyć w styczniu podczas inaugurującego sezon 24-godzinnego wyścigu Daytona.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Za design nowej wyścigówki BMW M Hybrid V8 odpowiada BMW Group Desigworks, który nie tylko nadał mu cechy jednoznacznie pozwalające na identyfikację auta jako bolidu ze stajni M, lecz także dołożył elementy pozwalające na uczczenie 50-lecia historii działu M oraz jego działalności w Ameryce Północnej. To m.in. szerokie "nerki" z przodu, umieszczone na masce logo 50-lecia BMW M, podwójne ikoniczne lampy BMW, dynamiczne boki nadwozia, zagięcie Hofmeistera (choć tylko jako grafika na szybie), lusterka „M” i lampy tylne. Lakier maskujący, w którym BMW M Hybrid V8 zakończy testy, zawiera wiele elementów z pięciu dekad historii wyścigów samochodowych w Ameryce Północnej. Wizerunki kultowych samochodów wyścigowych: BMW 3.0 CSL z 1976 r., BMW M1/C z 1981 r., BMW 320i Turbo z 1978 r., BMW GTP z 1986 r., BMW M3 E36 GTS-2, BMW Z4 GTLM i BMW M8 GTE, tworzą graficzną mozaikę, która zasłania kształt BMW M Hybrid V8, aby nie zdradzać go do końca podczas testów rozwojowych.
"Stylistyka jest zakorzeniona w DNA BMW, czyli celowych, wydajnych osiągach, a śmiały, zdecydowany charakter zewnętrzny przywołuje na myśl frontowe osiągnięcia BMW w zakresie mocy turbo, teraz połączone ze zoptymalizowanym hybrydowym, elektrycznym układem napędowym" – powiedział Michael Scully, dyrektor BMW Group Designworks Global Automotive.
Firma nie zdradza jeszcze szczegółów technicznych nowego bolidu, wiadomo natomiast, że zgodnie z zasadami LMDh wykorzysta on podwozie firmy Dallara (jedna z czterech dostarczających podwozia dla tej kategorii, obok takich jak Ligier, Multimatic i Oreca) oraz hybrydowy napęd Boscha z bateriami Williams Advanced Engineering i skrzynią biegów Xtrac. Sam silnik to konstrukcja BMW z mocą maksymalną około 680 KM. Masa bolidu to minimum 1030 kg. W sezonie 2023 w teamie BMW wystartują prawdopodobnie dwa takie auta.
Warto dodać, że w kategorii LMDh poza BMW swoje bolidy przygotowują takie marki jak Acura, Alpine, audi, Cadillac i Porsche, a w 2024 roku dołączy do nich Lamborghini. Z kolei w LMH zaangażowane są Ferrari, Glickenhause, Peugeot i Toyota. Niewykluczone, że wkrótce dołączą do nich kolejne zespoły.