Rynek samochodów osobowych w Europie zdominowany jest przez SUV-y, które odpowiadają już za ponad połowę sprzedaży aut. Segment ten notuje wzrosty rzędu 20 proc. rocznie (tylko w pierwszej połowie 2023 r. sprzedano 3,37 mln takich aut, co stanowi 51 proc. udziałów w rynku).

Klienci najchętniej wybierają SUV-y małe oraz kompaktowe – samochody, które dobrze sprawdzają się w mieście, ale też bez problemu mogą służyć jako wakacyjny środek transportu dla całej rodziny. Nie bez znaczenia jest wysoka pozycja za kierownicą ułatwiająca obserwację otoczenia oraz wzmocnione zawieszenie i zwiększony prześwit, pozwalające bez obaw zjechać z asfaltu na spotkanie przygody.

W Polsce – podobnie jak w Europie – już co drugi samochód osobowy jest SUV-em. Wnosząc po rozszerzającej się ofercie producentów aut można przyjąć, że dominacja tego segmentu jeszcze wzrośnie.

Nowy MINI Countryman dopasowany do potrzeb

MINI Countryman SE Foto: MINI
MINI Countryman SE

W takim właśnie otoczeniu debiutuje zaprojektowany na nowo MINI Countryman, który pokazuje swój niezwykły charakter zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Niech Was nie zmyli nazwa: MINI wcale nie jest małe, to pełnowymiarowy kompaktowy SUV, największy model w rodzinie MINI. Już starsza wersja tego pojazdu była całkiem sporym samochodem, obecne MINI jest jednak znacząco większe: dłuższe o 13 cm i o 8 cm wyższe. Rozstaw osi Countrymana trzeciej generacji także zwiększono – do 2692 mm. To wszystko w oczywisty sposób przekłada się na przestrzeń, jaką zastajemy w środku.

Wnętrze nowego Countrymana można by umownie podzielić na dwie części: przednią, w której minimalizm przeplata się z nowoczesnością i tylną, w której dominuje przestrzeń i praktyczność. Całość spaja elegancja i minimalizm, który jest obecny w całej przestrzeni – od deski rozdzielczej po tylną kanapę.

MINI Countryman ma deskę rozdzielczą jedyną w swoim rodzaju

MINI Countryman SE Foto: MINI
MINI Countryman SE

Co jest takiego szczególnego w desce rozdzielczej MINI? Zwracają uwagę materiały pokrywające deskę rozdzielczą i boki drzwi, ale… jest coś jeszcze. Oto, na środku deski rozdzielczej, dominuje duży, okrągły wyświetlacz OLED (o średnicy 240 mm) pokryty wysokojakościowym szkłem, który nie tylko stanowi interfejs pokładowego centrum rozrywki i ustawień pojazdu, ale pełni jednocześnie rolę wskaźnika parametrów podróży. W zaistniałej sytuacji – gdy mamy do dyspozycji tak duży wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości – zapewne naturalna była decyzja o rezygnacji dodatkowego wyświetlacza tradycyjnie umieszczanego przed kierowcą. Po co się rozpraszać? W zamian kierowca – jeśli tego potrzebuje – ma do dyspozycji opcjonalny wyświetlacz przezierny Head-up na wysuwającej się płytce.

Bardzo uporządkowany jest też panel "mechanicznego" sterowania podstawowymi funkcjami umieszczony pod centralnym wyświetlaczem. Przycisków i przełączników nie ma wiele – główny ciężar sterowania przejmuje okrągły wyświetlacz. Na marginesie: taki kształt wyświetlacza OLED to w branży motoryzacyjnej nowość. W tym momencie w żadnym innym aucie czegoś takiego nie znajdziecie.

MINI Countryman SE Foto: MINI
MINI Countryman SE

A jakby ktoś miał jeszcze wątpliwości, czy naprawdę ma do czynienia z autem klasy premium, powinien zapoznać się z wyborem tapicerek i materiałów wykończeniowych. MINI Countryman można zamówić zarówno z tapicerką tekstylną wykonaną z materiału dzianego unikalną techniką 2D, jak i skórzaną. Do dyspozycji mamy tapicerki w różnych kolorach – czarną, szarą, brązową…

MINI Countryman: gokartowe wrażenia z jazdy

No i kierownica: jest nieco mniejsza niż w poprzedniej generacji Countrymana i nie ma też trzeciego ramienia. Zamiast niego zastosowano ozdobny pasek tekstylny – to zabieg wyłącznie stylistyczny, niemniej jest to kolejny szczegół, który czyni wnętrze MINI wyjątkowym. Co do rozmiaru kierownicy, to producent tłumaczy, że auto jest wprawdzie przestronnym SUV-em, ale ma zapewniać "gokartowe" wrażenia z jazdy przypominające o dziedzictwie marki.

Auto atrakcyjne stylistycznie, ale też niezwykle praktyczne

Przechodząc do tylnej części nadwozia, szybko zauważymy, że kanapa jest wygodna, dzielona w stosunku 40:20:40, a jej oparcie ma regulowany kąt pochylenia. Bagażnik jest duży (505 l), można go też łatwo zwiększyć, składając oparcia i rezygnując z jednego, dwóch lub trzech miejsc dla pasażerów. Można też całą kanapę przesuwać – zwiększając miejsce na bagaż albo przestrzeń na nogi dostępną dla pasażerów. Styl MINI to zatem nie jest wszystko, co oferuje Countryman. On jest także praktyczny, jak na SUV-a przystało.

Zamawiający ma do wyboru podstawowy napęd benzynowy oznaczony literą C, mocniejszą wersję S, dostępny będzie też wariant z silnikiem wysokoprężnym.

"MINI Countryman C jako model podstawowy oferuje typowe cechy MINI, takie jak zwinność i frajda z jazdy oraz bogate wyposażenie standardowe" – mówi Stefanie Wurst, szefowa MINI. Napęd o mocy 170 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozwija prędkość maksymalną 212 km/h. Moment obrotowy 280 Nm i wydajna technologia TwinPower Turbo gwarantują spontaniczność charakterystyczną dla samochodów tej marki. A to wszystko przy bardzo oszczędnym spalaniu na poziomie 6,5-6,1 l/100 km w cyklu mieszanym WLTP. Kierowcy oczekujący sportowych osiągów mogą zdecydować się na wersję S – ten napęd ma do dyspozycji 300 KM i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km w 5,4 s.

Zaprojektuj swoje MINI w domu. Zamów, gdzie chcesz

MINI Countryman SE Foto: MINI
MINI Countryman SE

Wybór opcji i dostępnych stylów jest przebogaty, tak naprawdę każdy nabywca MINI Countryman może zaprojektować ten samochód od początku do końca pod siebie.

Co jest znakiem czasów, samochód ten można skonfigurować w salonie sprzedaży, ale można też zrobić to na domowym komputerze albo smartfonie z dowolnego miejsca, w którym mamy dostęp do Internetu.

Pierwsze MINI Countryman dojadą do klientów w Polsce już wkrótce. Zamawiać samochody można już dziś