EV Wiadomości CONCEPT AMG GT XX pobił rekord na torze Nardo. Przejechał dookoła świata w osiem dni

CONCEPT AMG GT XX pobił rekord na torze Nardo. Przejechał dookoła świata w osiem dni

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Koncept Mercedesa-AMG pobił rekord 24-godzinnego przejazdu z przewagą ponad 1500 kilometrów oraz przejechał dystans "dookoła świata" w osiem dni. Elektrycznemu samochodowi zajęło to 7 dni, 13 godzin, 24 minuty i 7 sekund.

CONCEPT AMG GT XX na torze Nardo
Zobacz galerię (39)
Mercedes
CONCEPT AMG GT XX na torze Nardo
  • Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX ustanowił rekord największego dystansu pokonanego przez pojazd elektryczny w ciągu 24 godzin
  • Samochód elektryczny Mercedesa pokonał dystans "dookoła świata" w mniej niż osiem dni
  • Rekordy zostały ustanowione na torze testowym w Nardo we Włoszech

Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX na legendarnym torze testowym w Nardò we Włoszech pobił 25 długodystansowych rekordów przejazdu. Wśród nich ten najważniejszy - rekord największego dystansu pokonanego kiedykolwiek przez pojazd elektryczny w ciągu 24 godzin.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX przejechał "dookoła świata" w mniej niż osiem dni

Poprzedni rekord wynosił mniej niż 4 tys. km. CONCEPT AMG GT XX pokonał go o 1518 km. Łącznie w 24 godziny udało mu się pokonać 5479 km, co daje wynik o 38 proc. większy, niż wcześniejszy rekord.

Koncepcyjny Mercedes-AMG miał też inny cel: przejechać "dookoła świata" w 8 dni. Ten przejazd był wymagający - zwłaszcza dla silników i akumulatora, które musiały podołać jeździe z dużym obciążeniem i cyklom szybkiego ładowania oraz oczywiście utrzymywać jak największe tempo przejazdu. Jak informuje Mercedes, Kierowcy utrzymywali stałą prędkość 300 km na godz., zatrzymując się jedynie na ładowanie z mocą około 850 kW – znacznie przekraczającą możliwości dzisiejszej infrastruktury.

Takie tempo ustalili inżynierowie, bo samo auto jest w stanie jechać jeszcze szybciej, ale właśnie utrzymywanie 300 km na godz. miało zapewniać optymalną równowagę między prędkością na torze a postojami na ładowanie.

Wczesnym rankiem 25 sierpnia 2025 r. okazało się, że misja została wykonana. CONCEPT AMG GT XX pokonał dystans 40 075 km w dokładnie w 7 dni, 13 godzin, 24 minuty i 7 sek. Pokonał, a dokładnie pokonały, bo w biciu rekordu uczestniczyły jednocześnie dwa Mercedesy-AMG. Na linii mety oba auta dzieliło zaledwie 25 km.

Łącznie od każdego pojazdu program wymagał przejechania 3177 okrążeń toru o długości 12,68 km, a kierowcy prowadzili te maszyny podczas dwugodzinnych zmian. Średnio jeden CONCEPT AMG GT XX przejeżdżał ponad 5300 kilometrów dziennie.

— "Mercedes-AMG i Formuła 1 to synonim innowacji, zaciętej rywalizacji oraz przesuwania granic technicznych możliwości. Układy napędowe naszej firmy odnosiły przełomowe sukcesy w pierwszych wyścigach drogowych w historii motoryzacji, ponad 120 lat temu, i od tamtej pory wciąż wyznaczają standardy. W latach 70. i 80. Mercedes-Benz regularnie gościł na torze Nardò, ustanawiając liczne międzynarodowe rekordy prędkości oraz tego obiektu – przede wszystkim dzięki modelowi C111, który był naszym wizjonerskim programem technologicznym. Demonstrowaliśmy wtedy możliwości innowacyjnych układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. Dziś, dzięki programowi technologicznemu CONCEPT AMG GT XX, wkraczamy w nowy wymiar osiągów – tym razem z napędem w pełni elektrycznym. Naszym celem jest ponowne zdefiniowanie granic technicznych możliwości dzięki przełomowym technologiom i innowacjom w erze elektromobilności. Nie pozostało nam nic innego, jak udać się w kolejną pogoń za rekordami. Zespoły Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Mercedes-Benz Mobility i nasi eksperci ds. silników F1 w Mercedes-AMG High Performance Powertrains przez cały okres przygotowań prezentowali niekończącą się motywację i zaangażowanie. Jestem niezmiernie dumny z bezprecedensowego osiągnięcia całej tej ekipy" – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, rozwoju i zamówień.

— "Maszyny AMG od zawsze były definiowane przez swój układ napędowy. Również w świecie samochodów elektrycznych nasz napęd musi być przekonujący pod każdym względem. Dlatego jesteśmy pierwszym producentem, który w swoich modelach w pełni elektrycznych zastosował silniki o strumieniu osiowym oraz bezpośrednio chłodzone akumulatory. Teraz w imponujący sposób udowodniliśmy, jak doskonałe są te technologie. Ogromna wydajność i niezwykle szybkie ładowanie były niezawodne i umożliwiły ustanowienie nowych rekordów. Dla nabywców naszych przyszłych modeli na prąd oznacza to, że otrzymają prawdziwe AMG – bez żadnych kompromisów. Wielkie dzięki dla całego zespołu – cieszymy się, że możemy liczyć na najlepszą ekipę w branży motoryzacyjnej również w dziedzinie elektrycznych osiągów" – dodał Michael Schiebe, prezes zarządu Mercedes‑AMG GmbH i szef ds. Klasy G oraz Mercedesa‑Maybacha.

— "Jako kierowca Formuły 1 jestem przyzwyczajony do eksploatowania technologii do granic możliwości – a CONCEPT AMG GT XX naprawdę mi zaimponował. Silniki o strumieniu osiowym reagują tak samo natychmiastowo i precyzyjnie jak układ napędowy (bolidu) Formuły 1, ale z wytrzymałością, jakiej doświadczyłem tylko w przypadku jednostek spalinowych. Ta technologia zrewolucjonizuje wrażenia z jazdy – zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze" – skomentował George Russell, kierowca zespołu Formuły 1 Mercedes‑AMG PETRONAS.

Rekordy CONCEPT AMG GT XX w kategorii pojazdów elektrycznych zasilanych energią z akumulatora

Liczba kilometrów CzasLiczba milCzas
2000​ 08h:40m:34,22s2000​  0d:14h:03m:10,25s
3961​ (dł. Route 66)17h:14m:42,06s5000​  1d:11h:27m:03,47s
5000​ 21h:54m:47,48s10 000​  2d:23h:15m:45,04s
7300​ (dł. wszystkich GP F1)1d:08h:07m:58,11s15 000​  4d:11h:52m:28,70s
10 000​ 1d:20h:10m:00,45s20 000​  6d:00h:23m:07,85s
20 000​ 3d:16h:41m:52,75s25 000  7d:14h:09m:52,47s
21 196 (dł. Muru Chińskiego)3d:22h:03m:22,22s  
25 000​ 4d:15h:44m:51,02s  
30 000​ 5d:14h:26m:53,71s  
40 000 7d:13h:02m:59,47s  
40 075  7d:13h:24m:07,10s  
Liczba godzinLiczba kilometrów
122749,924
245478,881
4810 859,526
7216 250,444
9621 632,451
12026 807,575
14432 099,133
16837 259,955

Zespół kierowców

Ralf Aaronkierowca Mercedes-AMG Performance (GT Sport)Estonia
Marc Bassengkierowca GTNiemcy
Colin Caresanikierowca GTNiderlandy
Adam Christodouloukierowca Mercedes-AMG Expert (GT Sport)Wielka Brytania
Marvin Dienstkierowca GTNiemcy
Cesar Gazeaukierowca GTFrancja
Marcel Marchewiczkierowca GTNiemcy
Uwe Nittelkierowca rajdowyNiemcy
Doriane PinAkademia F1 Academy, kierowca LMP2 i GTFrancja
George Russellkierowca zespołu F1 Mercedes-AMG PETRONASWielka Brytania
Dominik Schramlkierowca GTNiemcy
Dominik Schwagerkierowca GTNiemcy
Tom Schwisterkierowca GTNiemcy
Luca-Sandro Trefzkierowca GTNiemcy
Norbert Siedlerkierowca GTAustria
Luca Stolzkierowca Mercedes-AMG Performance (GT Sport)Niemcy
Fabian Vettelkierowca GTNiemcy

Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX - co to za samochód?

CONCEPT AMG GT XX w sumie generuje ponad 1360 KM z trzech silników elektrycznych zintegrowanych z elektrycznymi jednostkami napędowymi (HP.EDU). Zamontowane one są na przedniej i tylnej osi pojazdu. Jak podaje Mercedes, z tyłu pracują dwa chłodzone olejem silniki o strumieniu osiowym połączone z kompaktowymi przekładniami i falownikami. Przedni napęd z jednym motorem elektrycznym działa jako wspomagający i jest aktywowany tylko wtedy, gdy wymagana jest dodatkowa moc lub trakcja. Napęd ten powstał w kooperacji z brytyjskim specjalistą od silników elektrycznych, należącą w całości do Mercedesa, firmą YASA. Natomiast akumulator to nowa konstrukcja z całkowicie nowa konstrukcja z Affalterbach, ktora umożliwia często korzystanie z wysokiej mocy - zastosowano w nim nowe, cylindryczne ogniwa NCMA, zapewniające wysoką gęstość energii, przekraczającą 300 Wh/kg. Ogniwa są bezpośrednio chłodzone nieprzewodzącym prądu olejem. Wszystko to sprawia, że CONCEPT AMG GT XXładuje się mocą ponad 850 kW. W praktyce oznacza to, że W ciągu zaledwie 5 minut zasięg samochodu można zwiększyć o około 400 kilometrów.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Powiązane tematy: