- Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX ustanowił rekord największego dystansu pokonanego przez pojazd elektryczny w ciągu 24 godzin
- Samochód elektryczny Mercedesa pokonał dystans "dookoła świata" w mniej niż osiem dni
- Rekordy zostały ustanowione na torze testowym w Nardo we Włoszech
Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX na legendarnym torze testowym w Nardò we Włoszech pobił 25 długodystansowych rekordów przejazdu. Wśród nich ten najważniejszy - rekord największego dystansu pokonanego kiedykolwiek przez pojazd elektryczny w ciągu 24 godzin.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Wybrali najbardziej wartościowe marki. Japończycy wygrali z Niemcami. Polaków to nie dziwi
Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX przejechał "dookoła świata" w mniej niż osiem dni
Poprzedni rekord wynosił mniej niż 4 tys. km. CONCEPT AMG GT XX pokonał go o 1518 km. Łącznie w 24 godziny udało mu się pokonać 5479 km, co daje wynik o 38 proc. większy, niż wcześniejszy rekord.
Koncepcyjny Mercedes-AMG miał też inny cel: przejechać "dookoła świata" w 8 dni. Ten przejazd był wymagający - zwłaszcza dla silników i akumulatora, które musiały podołać jeździe z dużym obciążeniem i cyklom szybkiego ładowania oraz oczywiście utrzymywać jak największe tempo przejazdu. Jak informuje Mercedes, Kierowcy utrzymywali stałą prędkość 300 km na godz., zatrzymując się jedynie na ładowanie z mocą około 850 kW – znacznie przekraczającą możliwości dzisiejszej infrastruktury.
Takie tempo ustalili inżynierowie, bo samo auto jest w stanie jechać jeszcze szybciej, ale właśnie utrzymywanie 300 km na godz. miało zapewniać optymalną równowagę między prędkością na torze a postojami na ładowanie.
Wczesnym rankiem 25 sierpnia 2025 r. okazało się, że misja została wykonana. CONCEPT AMG GT XX pokonał dystans 40 075 km w dokładnie w 7 dni, 13 godzin, 24 minuty i 7 sek. Pokonał, a dokładnie pokonały, bo w biciu rekordu uczestniczyły jednocześnie dwa Mercedesy-AMG. Na linii mety oba auta dzieliło zaledwie 25 km.
Łącznie od każdego pojazdu program wymagał przejechania 3177 okrążeń toru o długości 12,68 km, a kierowcy prowadzili te maszyny podczas dwugodzinnych zmian. Średnio jeden CONCEPT AMG GT XX przejeżdżał ponad 5300 kilometrów dziennie.
— "Mercedes-AMG i Formuła 1 to synonim innowacji, zaciętej rywalizacji oraz przesuwania granic technicznych możliwości. Układy napędowe naszej firmy odnosiły przełomowe sukcesy w pierwszych wyścigach drogowych w historii motoryzacji, ponad 120 lat temu, i od tamtej pory wciąż wyznaczają standardy. W latach 70. i 80. Mercedes-Benz regularnie gościł na torze Nardò, ustanawiając liczne międzynarodowe rekordy prędkości oraz tego obiektu – przede wszystkim dzięki modelowi C111, który był naszym wizjonerskim programem technologicznym. Demonstrowaliśmy wtedy możliwości innowacyjnych układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. Dziś, dzięki programowi technologicznemu CONCEPT AMG GT XX, wkraczamy w nowy wymiar osiągów – tym razem z napędem w pełni elektrycznym. Naszym celem jest ponowne zdefiniowanie granic technicznych możliwości dzięki przełomowym technologiom i innowacjom w erze elektromobilności. Nie pozostało nam nic innego, jak udać się w kolejną pogoń za rekordami. Zespoły Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Mercedes-Benz Mobility i nasi eksperci ds. silników F1 w Mercedes-AMG High Performance Powertrains przez cały okres przygotowań prezentowali niekończącą się motywację i zaangażowanie. Jestem niezmiernie dumny z bezprecedensowego osiągnięcia całej tej ekipy" – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, rozwoju i zamówień.
— "Maszyny AMG od zawsze były definiowane przez swój układ napędowy. Również w świecie samochodów elektrycznych nasz napęd musi być przekonujący pod każdym względem. Dlatego jesteśmy pierwszym producentem, który w swoich modelach w pełni elektrycznych zastosował silniki o strumieniu osiowym oraz bezpośrednio chłodzone akumulatory. Teraz w imponujący sposób udowodniliśmy, jak doskonałe są te technologie. Ogromna wydajność i niezwykle szybkie ładowanie były niezawodne i umożliwiły ustanowienie nowych rekordów. Dla nabywców naszych przyszłych modeli na prąd oznacza to, że otrzymają prawdziwe AMG – bez żadnych kompromisów. Wielkie dzięki dla całego zespołu – cieszymy się, że możemy liczyć na najlepszą ekipę w branży motoryzacyjnej również w dziedzinie elektrycznych osiągów" – dodał Michael Schiebe, prezes zarządu Mercedes‑AMG GmbH i szef ds. Klasy G oraz Mercedesa‑Maybacha.
— "Jako kierowca Formuły 1 jestem przyzwyczajony do eksploatowania technologii do granic możliwości – a CONCEPT AMG GT XX naprawdę mi zaimponował. Silniki o strumieniu osiowym reagują tak samo natychmiastowo i precyzyjnie jak układ napędowy (bolidu) Formuły 1, ale z wytrzymałością, jakiej doświadczyłem tylko w przypadku jednostek spalinowych. Ta technologia zrewolucjonizuje wrażenia z jazdy – zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze" – skomentował George Russell, kierowca zespołu Formuły 1 Mercedes‑AMG PETRONAS.
Rekordy CONCEPT AMG GT XX w kategorii pojazdów elektrycznych zasilanych energią z akumulatora
Liczba kilometrów | Czas | Liczba mil | Czas |
2000 | 08h:40m:34,22s | 2000 | 0d:14h:03m:10,25s |
3961 (dł. Route 66) | 17h:14m:42,06s | 5000 | 1d:11h:27m:03,47s |
5000 | 21h:54m:47,48s | 10 000 | 2d:23h:15m:45,04s |
7300 (dł. wszystkich GP F1) | 1d:08h:07m:58,11s | 15 000 | 4d:11h:52m:28,70s |
10 000 | 1d:20h:10m:00,45s | 20 000 | 6d:00h:23m:07,85s |
20 000 | 3d:16h:41m:52,75s | 25 000 | 7d:14h:09m:52,47s |
21 196 (dł. Muru Chińskiego) | 3d:22h:03m:22,22s | ||
25 000 | 4d:15h:44m:51,02s | ||
30 000 | 5d:14h:26m:53,71s | ||
40 000 | 7d:13h:02m:59,47s | ||
40 075 | 7d:13h:24m:07,10s |
Liczba godzin | Liczba kilometrów |
12 | 2749,924 |
24 | 5478,881 |
48 | 10 859,526 |
72 | 16 250,444 |
96 | 21 632,451 |
120 | 26 807,575 |
144 | 32 099,133 |
168 | 37 259,955 |
Zespół kierowców
Ralf Aaron | kierowca Mercedes-AMG Performance (GT Sport) | Estonia |
Marc Basseng | kierowca GT | Niemcy |
Colin Caresani | kierowca GT | Niderlandy |
Adam Christodoulou | kierowca Mercedes-AMG Expert (GT Sport) | Wielka Brytania |
Marvin Dienst | kierowca GT | Niemcy |
Cesar Gazeau | kierowca GT | Francja |
Marcel Marchewicz | kierowca GT | Niemcy |
Uwe Nittel | kierowca rajdowy | Niemcy |
Doriane Pin | Akademia F1 Academy, kierowca LMP2 i GT | Francja |
George Russell | kierowca zespołu F1 Mercedes-AMG PETRONAS | Wielka Brytania |
Dominik Schraml | kierowca GT | Niemcy |
Dominik Schwager | kierowca GT | Niemcy |
Tom Schwister | kierowca GT | Niemcy |
Luca-Sandro Trefz | kierowca GT | Niemcy |
Norbert Siedler | kierowca GT | Austria |
Luca Stolz | kierowca Mercedes-AMG Performance (GT Sport) | Niemcy |
Fabian Vettel | kierowca GT | Niemcy |
Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX - co to za samochód?
CONCEPT AMG GT XX w sumie generuje ponad 1360 KM z trzech silników elektrycznych zintegrowanych z elektrycznymi jednostkami napędowymi (HP.EDU). Zamontowane one są na przedniej i tylnej osi pojazdu. Jak podaje Mercedes, z tyłu pracują dwa chłodzone olejem silniki o strumieniu osiowym połączone z kompaktowymi przekładniami i falownikami. Przedni napęd z jednym motorem elektrycznym działa jako wspomagający i jest aktywowany tylko wtedy, gdy wymagana jest dodatkowa moc lub trakcja. Napęd ten powstał w kooperacji z brytyjskim specjalistą od silników elektrycznych, należącą w całości do Mercedesa, firmą YASA. Natomiast akumulator to nowa konstrukcja z całkowicie nowa konstrukcja z Affalterbach, ktora umożliwia często korzystanie z wysokiej mocy - zastosowano w nim nowe, cylindryczne ogniwa NCMA, zapewniające wysoką gęstość energii, przekraczającą 300 Wh/kg. Ogniwa są bezpośrednio chłodzone nieprzewodzącym prądu olejem. Wszystko to sprawia, że CONCEPT AMG GT XXładuje się mocą ponad 850 kW. W praktyce oznacza to, że W ciągu zaledwie 5 minut zasięg samochodu można zwiększyć o około 400 kilometrów.
- Przeczytaj także: Mocny "strzał" Audi, Volvo XC60 daleko. Sprawdziłem, które samochody premium kupują Polacy