Auto Świat Ferrari FXX K – 1050 KM z Maranello

Hybrydowe hiperauto z Maranello doczekało się ultratorowej wersji o skomplikowanej nazwie FXXK.

Pamiętacie ekstremalną wersję Ferrari Enzo FXX? Powstało tylko 31

sztuk dla klientów ze ścisłej czołówki najchętniej wydających kasę w

Maranello. Wyczynowe auto torowe ma silnik V12 o pojemności 6.2 litra,

który rozwija 800 KM. Waży tylko 1155 kg, do setki przyspiesza w 2,5

sekundy i daje namiastkę wrażeń prowadzenia bolidu F1. Projekt

świetnie się sprzedał, klienci z uśmiechem na twarzy jeżdżą z ekipą

Ferrari po torach i testują swoje auta. Dlatego sprytne umysły z

działu marketingu włoskiego producenta zaproponowały powtórzyć

sprawdzoną receptę. Tak narodziło się FXXK.

Ferrrari FXXK bazuje na LaFerrari, ale oficjalnie to po prostu model

FXXK. Ma ten sam silnik V12 z elektrycznym wspomagaczem, co drogowa

wersja LaFerrari, ale jest znacznie mocniejszy. Zastrzyk 101 KM daje

łączy wynik 1036 KM. 848 KM pochodzi z 6.3-litrowej jednostki

spalinowej, natomiast pozostałe konie mechaniczne z silnika

elektrycznego. Moment obrotowy wynosi aż 900 Nm!

Większą moc i wyścigowy charakter silnika uzyskano dzięki dość

radykalnym zmianom. Z racji tego, że FXXK to wyłącznie auto na tor,

inżynierowie mogli zaszaleć. Wymienili wałki rozrządu, przeprojektowali kolektor dolotowy i wydechowy, a mechaniczne popychacze zaworów zastąpiły tradycyjne hydrauliczne.

Całkowicie zmieniono także mapę silnika i układ wydechowy, wyrzucając

wszelkie zbędne „wyciszacze” i katalizatory. A to oznacza, że Ferrari

FXXK musi brzmieć obłędnie. Wystarczy posłuchać poprzednika FXX i

rozpłynąć się w melodii „V-dwunastki”.

Włosi nie wspominają ani słowem o przyspieszeniu od 0 do 100 km/h.

Biorąc pod uwagę modyfikację silnika, obuwie w postaci slicków Pirelli

i bardzo rozbudowany pakiet aerodynamiczny (przy 210 km/h generuje

siłę 540 kg), zakładamy że wynik 2.9 sekundy należący do drogowego

LaFerrari został mocno zaniżony. Jest więc szybko.

Należy także wspomnieć o systemie HY-KERS. W Ferrari FXXK został

zaprogramowany pod kątem jazdy torowej. Oferuje cztery tryby, które

wybiera się pokrętłem na kierownicy: qualify (maksimum mocy), Long Run

(równomiernie rozkłada moc), Manual Boost (manualne sterowanie) i Fast

Charge (tryb oszczędny).

Ferrari FXXK powstanie w limitowanej liczbie dla wybranych klientów.

Nie będzie żadnego pucharu wyścigowego, ani możliwości wypożyczenia

auta. Cena modelu nie jest jeszcze znana. Poprzedni model FXX

kosztował ok. 10 milionów złotych.