• Minęło już 45 lat od czasu, gdy w Polsce zmontowano pierwszy egzemplarz Fiata 126p
  • Jak na tamte czasy, Fiat 126p był autem nowoczesnym, z oszczędnym silnikiem i dobrze rozplanowanym wnętrzem
  • Problemem polskiej fabryki z unowocześnionym "bisem" była duża usterkowość aut, na czym ucierpiał eksport

Kosztował 69 tys. zł, a jego zakup w pierwszych latach umożliwiał system przedpłat. Zgodnie z wcześniejszym oczekiwaniem, zainteresowanie Polaków tym samochodem znacznie przekraczało ówczesne możliwości produkcyjne fabryki w Bielsku-Białej, a także dwa lata później uruchomionego Zakładu nr 2 FSM w Tychach.

W pierwszym okresie produkcji auto napędzane było dwucylindrowym silnikiem benzynowym chłodzonym powietrzem o pojemności skokowej 594 cm3. W 1977 roku do oferty dołączył silnik o pojemności zwiększonej do 652 cm3.

W 1987 r. do produkcji trafił znacznie zmodernizowany PF 126p o nazwie Bis. Miał leżący silnik chłodzony już nie powietrzem, lecz płynem, umieszczony z tyłu, pod podłogą utworzonego bagażnika, do którego można się było dostać po uniesieniu drzwi w tylnej ścianie nadwozia. Samochód wytwarzano głównie z myślą o zagranicznym odbiorcy. Niestety, nie spełniał pokładanych w nim nadziei handlowych (duża usterkowość) i po pięciu latach oraz wykonaniu zaledwie 190 tys. egzemplarzy w 1991 r. zaprzestano jego produkcji.

Wraz z zakończeniem produkcji Bisa w Tychach zakończono również wytwarzanie podstawowego modelu, czyli PF 126p. Rozpoczęła się era znacznie nowocześniejszego Fiata Cinquecento.

Łącznie wyprodukowano 4 671 586 sztuk Fiatów 126, z czego we Włoszech powstało 1 352 912 egzemplarzy. Z dwóch polskich zakładów wyjechało łącznie 3 318 674 egz., z czego w 1 152 325 powstało w Bielsku-Białej, a 2 166 349 w Tychach.

Produkcję Fiata 126p zakończono limitowaną serią 1000 egzemplarzy o nazwie Happy End. Ostatni z nich zjechał z taśmy 22 września 2000 roku.

Fiat 126 – najważniejsze daty:

1972: początek produkcji włoskiego modelu 126 w fabryce Cassino

1973: pierwsze egzemplarze 126p z włoskich części składane są w FSM w Bielsku

1975: rusza produkcja w Zakładzie nr 2 (Tychy)

1977: do oferty wchodzi silnik o pojemności 652 cm3

1980: zaprzestanie produkcji 126 we Włoszech

1985: wprowadzenie modelu FL. 1987: początek produkcji 126 Bis, z chłodzonym cieczą silnikiem umieszczonym pod podłogą bagażnika

1991: Bosmal wypuszcza wersję kabriolet (powstało ok. 500 egzemplarzy)

1994: wprowadzenie wersji el

1996: wyposażenie odmiany el w pochłaniacz par paliwa oraz katalityczny układ oczyszczający spaliny

1997: 126 el przejmuje potoczną nazwę „Maluch”

2000: seria 1000 egzemplarzy Happy End i zakończenie produkcji (22 września)