Już sam wygląd Freemonta wzbudza zaufanie. Wymiary nadwozia (długość 489, szerokość 188 i wysokość 169 cm) przy pokaźnym, 289-centymetrowym rozstawie osi zwiastują ogrom przestrzeni wnętrza. Charakterystyczny design pojazdu, którego korzenie sięgają amerykańskiego Dodge'a Journey, wyróżnia się muskulaturą przodu karoserii w połączeniu z potężnym profilem i tylnymi światłami w technice LED. Wnętrze utrzymano w stylu modernistycznym, z szerokim udziałem materiałów miękkich w dotyku. Uwagę zwraca urozmaicona chromowanymi akcentami tablica przyrządów, nowy zestaw wskaźników oraz konsola centralna z dotykowym wyświetlaczem systemu infotainment.

Fiat Freemont AWD z napędem na cztery koła może być wyposażony w 170-konny silnik wysokoprężny 2,0 MultiJet II lub benzynowy 3.6 V6 o mocy 280 KM - oba współpracujące z nową, sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Nowa wersja 4x4 ma szansę dotrzeć do szerszego grona klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż tego modelu na rynku polskim, na którym samochody z napędem na 4 koła cieszą się niesłabnącą popularnością. W ciągu zaledwie sześciu miesięcy ten pierwszy Fiat produkowany w partnerstwie z amerykańską Chrysler Group zgromadził ponad 25 tys. zamówień, stając się bestsellerem w kategorii pojazdów 7-miejscowych na rynku włoskim. W Polsce od czerwca roku 2011 sprzedano 112 samochodów z napędem na przednią oś.

Fiat Freemont AWD posiada aktywny system napędu na cztery koła typu "on demand" sterowany elektronicznie, który w oparciu o wskazania układu czujników ocenia stopień przyczepności kół i decyduje o stopniu rozdziału mocy na oś tylną. System ten działa w sytuacjach obniżonej przyczepności (błoto, śnieg, lód, itp.) zapewniając maksimum trakcji bez względu na podłoże. W przypadku jazdy na asfalcie działanie AWD generuje dodatkową przyczepność, zwiększając bezpieczeństwa jazdy na zakrętach.

Modulacja dostarczanego momentu obrotowego odbywa się przy pomocy elektronicznego sprzęgła osiowego ECC, które działa bardziej elastycznie i dokładniej niż sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe) lub układ Torsen, współpracuje ponadto z systemami stabilizacji toru jazdy ESP i kontroli trakcji. Pracując z założenia w trybie 'on demand' system AWD Fiata Freemont nie powoduje nadmiernego zużycia paliwa. Producent deklaruje,że w cyklu mieszanym Freemont AWD z silnikiem Diesla spala 7,3 l/100 km. Auto z benzynową jednostką Pentastra na pokonanie tego samego dystansu potrzebuje 11,3 l.