Winowajcą za kłopoty z zaparowanymi szybami i nieprzyjemnym zapachem bywa zazwyczaj zapchany filtr kabinowy (przeciwpyłowy), który jest odpowiedzialny za oczyszczanie zasysanego powietrza do wnętrza auta. Kierowcy lekceważą filtr kabinowy z dwóch powodów: po pierwsze nie wszyscy wiedzą o jego istnieniu, po drugie zwyczajnie o nim zapominają
Mechanicy często mają do czynienia z samochodami, w których filtr kabinowy nie był wymieniany od chwili wygaśnięcia gwarancji, a propozycja zamiany go na nowy traktowana jest jako próba naciągnięcia na „zbędny” wydatek. Jednak bagatelizowanie roli filtra nie tylko obniża komfort podróżowania i niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie, ale powoduje również przeciążenie silnika dmuchawy. W skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do jego przegrzania, co wiąże się z kilkakrotnie wyższymi kosztami naprawy niż wymiana filtra.
Filtr kabinowy - kiedy wymienić?
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. km lub - w przypadku mniejszych przebiegów - raz w roku. Jeśli poruszamy się po drogach szutrowych, warto zajrzeć do niego wcześniej - w większości samochodów dostęp jest prosty. Filtr zazwyczaj znajduje się w podszybiu (dojście od strony komory silnika) lub w schowku po stronie pasażera, a demontaż nie wymaga użycia żadnych kluczy. Niestety istnieją też auta, gdzie producent bezmyślnie (być może umyślnie) utrudnia wymianę tego podstawowego elementu. Np. w niektórych modelach Fordafiltr znajduje się w tunelu środkowym od strony kierowcy. W efekcie do jego wymiany potrzebny jest klucz typu torx i... odkręcenie pedału gazu.
Filtry kabinowy dobrej jakości składają się z kilku warstw o odmiennej strukturze włókien. Każda z nich zatrzymuje zabrudzenie innego typu. Włókienne bariery wyłapują większość pyłków roślin, sadzę i kurz. Jeszcze bardziej efektywny jest filtr z węglem aktywnym. Do zadań dodatkowej warstwy węglowej należy pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów, przede wszystkich tych wydostających się z rur wydechowych innych pojazdów (m.in. węglowodory i związki siarki).
Gąbczasta struktura węgla, wytwarzana ze spalonych skorupek orzecha kokosowego, potrafi zatrzymać cząsteczki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego włosa! Mimo iż, węglowe odmiany filtrów kabinowych są zazwyczaj dwukrotnie droższe od standardowych, to naprawdę warto zastanowić się nad ich wyborem, zwłaszcza jeśli poruszamy się głównie po zatłoczonych arteriach miejskich.
Filtr kabinowy - objawy zapchania
Nadmierne zaparowanie szyb po uruchomieniu wentylatora - spowodowane kumulowaniem się wilgoci w kurzu i innych zanieczyszczeniach nagromadzonych w filtrze kabinowym.
Zapach stęchlizny wydobywający się z kratek wentylacyjnych - pochodzi najczęściej z gnijących resztek organicznych zbierających się w filtrze.
Obniżona wydajność nawiewu - spowodowana zmniejszeniem przepustowości zapchanego filtra przeciwpyłkowego. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr kabinowy przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy!
Galeria zdjęć
1/10 Filtr kabinowy
1/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
2/10 Filtr kabinowy
2/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
3/10 Filtr kabinowy
3/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
4/10 Filtr kabinowy
4/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
5/10 Filtr kabinowy
5/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
6/10 Filtr kabinowy
6/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
7/10 Filtr kabinowy
7/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
8/10 Filtr kabinowy
8/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
9/10 Filtr kabinowy
9/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
10/10 Filtr kabinowy
10/10
Żródło: Auto Świat
Jak naprawić wentylację (wymienić filtr kabinowy)?
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.