Korzenie aut wielozadaniowych mają swoje korzenie wśród aut dostawczych. Zanim pojawiły się ich osobowe odmiany zdobywały popularność jako tanie (w zakupie i eksploatacji) minidostawczaki. A ponieważ w motoryzacji nie ma nic stałego także i te pojazdy ewaluowały. Obok typowych przedstawicieli tej klasy – Citroena Berlingo, Peugeota Partnera czy Renault Kangoo – ostatnio pojawiły się: budżetowa Dacia Dokker oraz wykraczający nieco poza klasę MPV – Ford Tourneo Connect. Ktoś zapyta: czym może się wróżniać się auto tej klasy?
Po pierwsze jako jedno z niewielu dostępne jest w wersji 5- lub 7-miejscowej. Pod drugie – to pierwszy w segmcie pojazd, który otrzymał maksymalną notę w crash testach EuroNCAP. Kolejną i chyba najistotniejszą cechą jaki oferuje jest zaawansowanie techniczne.
W klasie MPV ze świecą w ręku można szukać aut na pokładzie, którego znajdziemy takie rozwiązania jak: Easy Fuel – bezkorkowy wlew paliwa, systemy doświetlania zakrętów i kontroli ciśnienia w ogumieniu, czy układ zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach. Kolejną innowacją w tym segmencie jest znane z vanów dodatkowe lusterko pozwalające obserwować dzieci siedzące z tyłu.
Niektóre z tych elementów jest seryjna, inne dostępne za dopłatą, aleosoba potrzebująca tego typu auto do pracy nie musi kupować drugi pojazd np. vana by je posiadać.
Ford zadbał w Tourneo Connetcie nie tylko o bogactwo nowinek technicznych, ale także i o prowadzenie. Jego zawieszenie oferuje dobry komfort jazdy oraz pewne zachowanie na zakrętach. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym dynamiczna jazda wielozadaniowym Tourneo potrafi sprawić frajdę kierowcy. Bez wątpienia w dziedzinie prowadzenia wyznacza on teraz standardy w klasie.
Dynamicznej jeździe sprzyja także żwawy, 115-konny turbodiesel. Niestety z powodu wysokiej masy auta traci nieco tchu przy wyprzedzaniu i wyższych prędkościach. Ciężkie nadwozie także niekorzystnie wpłynęło na zużycie paliwa (6,5 l/100 km). Konkurenci w tej klasie potrafią spalić nawet 1,5 l/100 mniej. Turneo Connect w obydwu rzędach foteli zapewnia dużo miejsca. Nie brakuje go także w bagażniku, ale są rywale, którzy potrafią przewieźć więcej i to cięższe ładunki.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.bdiesel R4/16 |
Pojemność | 998 |
Moc. maks. | 115/3600 KM/obr./min |
Moment | 270/1750 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 520-1030-2410 l |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4418/1835/1854 mm |
Przysp. 0-100 km/h (test.) | 9,7 s |
Napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maks. | 165 km/h |
Średnie spalanie (test.) | 6,5 l/100 km |
Cena (Titanium) | 95 202 zł |
Galeria zdjęć
Jego zawieszenie oferuje dobry komfort jazdy oraz pewne zachowanie na zakrętach.
Otworzenie pokrywy bagażnika wymaga użycia dużej siły.
Niespotykane w tej klasie rozwiązanie ułatwiające tankowanie Easy Fuel.
Dużo światła zapewnia dach panoramiczny (seryjny w Titanium). Półka nad głowami nie imponuje wielkością.
Tempomat zawiera regulowany układ ograniczania prędkości (seryjny w Titanium).
Kamera cofania w lusterku wstecznym to wygodne rozwiązanie (1230 zł).
Jakość wykończenia i użyte materiały są na wysokim poziomie. Dwuczęściowe lusterka zapewniają doskonałą widoczność.
W drugim rzędzie pasażerowie mają do dyspozycji dużo przestrzeni i wygodne siedzenia.
Bagażnik ma regularne kształty, ale nie imponuje pojemnością (520 l do linii okien).
Wersja osobowa to Tourneo Connect, dostawcza – Transit Connect (van lub kombi). Wszystkie występują w odmianach krótkich lub wydłużonych.