Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek
Youngtimer

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p
Youngtimer

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
FSO Polonez kontra VW Golf II - bestsellery lat 90. (z archiwum Auto Świata)
Youngtimer

FSO Polonez kontra VW Golf II - bestsellery lat 90. (z archiwum Auto Świata)

W marcu 2005 roku, a więc 15 lat temu, zamieściliśmy na łamach "Auto Świata" bardzo ciekawe porównanie dwóch ówczesnych bestsellerów polskiego rynku motoryzacyjnego: Poloneza Caro Plus oraz Volkswagena Golfa II. Tekst wzbudził wielkie zainteresowanie, przypominamy go teraz, pamiętając, że oba auta to już youngtimery.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
W tym aucie wady dominują nad zaletami - Polonez 1.5 SLE
Youngtimer

W tym aucie wady dominują nad zaletami - Polonez 1.5 SLE

Po wielu latach produkcji Poloneza w niemal niezmienionej formie Polacy chcieli czegoś nowego. Czy Polonez MR89, tzw. przejściówka, spełnił oczekiwania?

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę
Aktualności

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Ziemia jest płaska, a ogrzewające ją słońce to sztuczny twór obcej cywilizacji? Motoryzacja też ma swoje mity, które tylko mieszają w głowie i wprowadzają w błąd. Oto 10 nonsensów powtarzanych od dziesięcioleci.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii
Aktualności

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?
Oldtimer

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL
Aktualności

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane
Aktualności

To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane

Ostatni egzemplarz Poloneza, który został wyprodukowany 22 kwietnia 2002 r., zostanie wyremontowany. Jego obecny stan pozostawia sporo do życzenia.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Boisz się inflacji? Wydaj wszystko na stare auta!
Aktualności

Boisz się inflacji? Wydaj wszystko na stare auta!

Robert i Piotr rozmawiają tym razem z Robertem Brykałą, który na kupowaniu klasyków zna się, jak nikt inny. Robert Brykała jest nie tylko uznanym fotografem motoryzacyjnym, który zaczynał swoją przygodę w Auto Świecie, ale też właścicielem imponującej i cennej kolekcji aut, głównie z lat 90 i czasów PRL-u. Wiele z nich kupił za grosze, zanim stały się ponownie modne, inne uratował przed złomowaniem – teraz uchyla rąbka tajemnicy, jakie auta warto kupić dziś, zanim ich ceny pójdą w górę. Z rozmowy dowiecie się też o tym, co stało się z Muzeum Skarb Narodu i Wystawą Klasyki w FSO, której był współtwórcą i "wymarzycielem". Kiedy znów będzie można zwiedzać wystawę, która przez wielu uznana była za najciekawsze muzeum motoryzacyjne w Polsce?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
FSO Wars to ostatni udany projekt z FSO
Klasyki

FSO Wars to ostatni udany projekt z FSO

W żerańskiej FSO powstało wiele prototypów samochodów osobowych. Zdecydowana większość z nich nigdy nie weszła do seryjnej produkcji. Ostatnim projektem budzącym ogromne zainteresowanie i nadzieje był Wars.

Tańczący z Roverem. Test Poloneza Atu 1.4i 16V z naszego archiwum
Youngtimer

Tańczący z Roverem. Test Poloneza Atu 1.4i 16V z naszego archiwum

W 1997 r. Polonez miał już 19 lat i był – mówiąc szczerze – autem bardzo leciwym i przestarzałym. Próbą uatrakcyjnienia staruszka była wersja Atu, czyli sedan. Ale kanciaste kształty z poprzedniej epoki stylistycznej pozostały, więc atrakcyjność Poloneza była dyskusyjna, tym bardziej że bagażnik sedana miał zaledwie 300 l pojemności. Dopiero nawiązanie współpracy z brytyjskim Roverem i wprowadzenie pod maskę Poloneza nowoczesnego silnika 1.4i 16V pozwoliło reanimować staruszka.

FSO Polonez Truck - rynkowy sukces auta z Polski
Youngtimer

FSO Polonez Truck - rynkowy sukces auta z Polski

Polonez Truck jest jednym z niewielu przypadków, gdy polski samochód odniósł sukces zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowych.

Biały kruk motoryzacji z PRL odnaleziony. Polacy trafili na niego przez przypadek
Youngtimer

Biały kruk motoryzacji z PRL odnaleziony. Polacy trafili na niego przez przypadek

Polscy pasjonaci automobilizmu mieszkający w Wielkiej Brytanii uratowali unikatowego Fiata 125p Camper z zabudową kempingową Niewiadów. To jedyny, prototypowy egzemplarz kampera, który powstał w PRL. Wyremontowany biały kruk z powodzeniem wziął udział w rajdzie charytatywnym.

Jak szukaliśmy atutów w Polonezie Atu Plus
Youngtimer

Jak szukaliśmy atutów w Polonezie Atu Plus

Dziewiętnaście lat to może mieć narzeczona, ale nie samochód. Wtedy będzie atrakcyjna i pożądana. Polonez w 1997 r. był produkowany w FSO już od 19 lat i nie był ani atrakcyjny, ani pożądany. Model Atu Plus był próbą jego odmłodzenia. Mówiąc złośliwie – przypominał trochę próbę... pudrowania trupa.

FSO 125p kombi - klasyk, który zmienił historię
Youngtimer

FSO 125p kombi - klasyk, który zmienił historię

Włosi na mocy umowy licencyjnej przekazali polskiej stronie dokumentację modelu Fiata 125 kombi. Sami nigdy go nie produkowali, może dlatego wersje eksportowe – Break i Montana – cieszyły się tak dużą popularnością.

Nowy Maluch, Polonez czy Syrena, czyli motoryzacyjne marzenia Polaków
Aktualności

Nowy Maluch, Polonez czy Syrena, czyli motoryzacyjne marzenia Polaków

Wbrew pozorom polska motoryzacja nie ogranicza się jedynie do prób wskrzeszania dobrze znanych modeli z czasów PRL, czyli Fiata 126, Poloneza, Syreny czy Warszawy. W naszym kraju nie brak także projektów, które trafiają do realizacji. Część z nich służy w wojsku.

Daewoo Tico wygrywało z Fiatem Cinquecento. To był kandydat na polskie auto rodzinne lat 90.
Testy nowych samochodów

Daewoo Tico wygrywało z Fiatem Cinquecento. To był kandydat na polskie auto rodzinne lat 90.

Pamiętacie Daewoo Tico – malutkie miejskie auto mierzące tylko 3,34 metra? Jeśli tak, jesteście dojrzałymi czytelnikami "Auto Świata" i wiecie, jak wyglądała polska motoryzacja lat 90. Jeśli nie, warto przeczytać test Tico, bo ten model sporo namieszał w drugiej połowie lat 90., był nawet traktowany jako... auto rodzinne.

Polska podpisuje umowę z FIAT-em i co z tego wyniknęło?
Klasyki

Polska podpisuje umowę z FIAT-em i co z tego wyniknęło?

Centrala Handlu Zagranicznego Motoimport, reprezentująca polski przemysł motoryzacyjny (działalność tę przejęło w 1968 r. utworzone PHZ POL-MOT), w dniu 22 grudnia 1965 r. podpisała z FIAT-em umowę licencyjną dotyczącą uruchomienia w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych nowoczesnego samochodu osobowego. Dlaczego zawarto umowę licencyjną?

Polacy odnaleźli i sprowadzili fabrycznie nowego Poloneza Trucka z Cypru
Aktualności

Polacy odnaleźli i sprowadzili fabrycznie nowego Poloneza Trucka z Cypru

To prawdziwa gratka dla tych, którzy wzdychają na widok Poloneza — zwłaszcza takiego w dobrym stanie. Grupa Polaków odnalazła bowiem wyprodukowanego w 1995 r. — fabrycznie nowego — Poloneza Trucka. Odkrycie jest tym bardziej wyjątkowe, że doszło do niego na Cyprze, a samochód wrócił do życia po 26 latach spędzonych w garażu.

Fiat 125p - ostatni egzemplarz opuścił FSO 30 lat temu
Aktualności

Fiat 125p - ostatni egzemplarz opuścił FSO 30 lat temu

"Duży Fiat", "jamnik", "kanciak" czy "kredens" – tak można nazywać jeden model samochodu znanego z czasów PRL. W czerwcu mija 31 lat od zakończenia produkcji jednego z najpopularniejszych polskich aut. Ostatni egzemplarz FSO 125p zjechał z taśm FSO pod koniec czerwca 1991 r.

Z ziemi włoskiej do Polski — 20 lat temu z taśmy zjechał ostatni FSO Polonez
Aktualności

Z ziemi włoskiej do Polski — 20 lat temu z taśmy zjechał ostatni FSO Polonez

Zaprojektowany we współpracy z Włochami i oparty konstrukcyjnie na Fiacie 125p w czasach trudnego dostępu do zachodnich samochodów uchodził za najbardziej ekskluzywny spośród wszystkich aut produkowanych w krajach demoludów. Chociaż już w chwili debiutu był przestarzały, to przetrwał w produkcji przez 24 lata. 22 kwietnia 2022 r. minęły równo dwie dekady od momentu, gdy z taśmy FSO na Żeraniu zjechał ostatni Polonez.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.