Celem akcji jest zwiększenie liczby osób regularnie zapinających pasy bezpieczeństwa podczas podróży samochodem. Będzie to pierwsza z cyklu kampanii społecznych "Włącz myślenie", poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego, realizowanych przez KRBRD. Kampanii towarzyszyć będą działania wspierające Policji, Krajowego Duszpasterza Kierowców oraz warszawskich taksówkarzy.

W 2004r. w Polsce wydarzyło się ponad 51 tysięcy wypadków drogowych, w których zginęło prawie 6 tysięcy osób, a ponad 64 tysiące zostało rannych. Najwyższy wskaźnik ofiar odnotowany został w przedziale wiekowym 18-24 lata. Młodzi stanowią aż 14% ogółu zabitych i 21% ogółu rannych.

Blisko 10% ofiar wypadków mogłoby uniknąć tragedii, gdyby 90% podróżnych regularnie zapinało pasy bezpieczeństwa. Wyniki badań przeprowadzonych w Europie dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują o blisko 50% ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń w wyniku wypadku drogowego. Według szacunków Komisji Europejskiej dzięki podniesieniu poziomu wykorzystania pasów bezpieczeństwa można każdego roku uratować życie około 4.000 obywateli Wspólnoty.

Badania przeprowadzone przez TNS OBOP wskazują, że w Polsce tylko niewiele ponad 70% kierowców używa regularnie pasów bezpieczeństwa. Kierowcy w Polsce nie zapinają pasów bezpieczeństwa, ponieważ: mają złudne poczucie kontroli nad tym, co może zdarzyć się na drodze i przekonanie, że panują nad ryzykiem oraz nie mają wyrobionego właściwego nawyku.

Kampania "Ostatni wyskok" skierowana jest do osób w wieku 18-24, ponieważ w tej grupie wiekowej pasy na tylnym siedzeniu zapina tylko 15,5% mężczyzn i 22,9% kobiet. Kampania potrwa od 15 września do końca października br. i będzie cyklicznie powtarzana, aby utrwalić pozytywną postawę i nawyk zapinania pasów bezpieczeństwa przez wszystkich podróżujących i w każdej sytuacji.