Spotkanie zorganizowane przy okazji targów "Infrastruktura 2009" stało się okazją do prezentacji dokonań i planów w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa tzw. niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli przede wszystkim pieszych i rowerzystów.

"Mimo symptomów poprawy wciąż zajmujemy niechlubne pierwsze miejsce w Europie jeśli chodzi o liczbę zabitych i rannych w wypadkach pieszych i rowerzystów" - przypominał dyrektor sekretariatu KRBRD, Andrzej Grzegorczyk. Dlatego właśnie w tym i w przyszłym roku, będąca organem doradczym premiera, rada postanowiła skupić swe działania na poprawie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Jak zauważył wiceprzewodniczący KRBRD, wiceminister infrastruktury Radosław Stępień część tych działań wynika z generalnych założeń przyświecających aktywności Rady. "Chodzi tu przede wszystkim o budowę ciągów pieszo - rowerowych służących tak potrzebnej w naszych warunkach separacji ruchu tranzytowego i lokalnego."

Ministerstwo i GDDKiA wybrały już krakowskie biuro studiów opracowujące założenia projektowe, które będą stosowane w całym kraju. "Chodzi tu przede wszystkim o eliminację przypadkowości i chaotycznych rozwiązań ścieżek rowerowych, które wciąż się spotyka" - powiedział Stępień. Na 15 listopada przewidziane jest otwarcie "miasteczka holenderskiego" w Puławach. W mieście tym przy budowie nowego osiedla oraz przebudowie odcinka drogi wojewódzkiej prowadzącej do Kazimierza Dolnego zastosowano rozwiązania stosowane na, uważanych pod tym względem za wzorcowe, drogach niderlandzkich.

Należy mieć nadzieję, że miasteczku przyjrzą się samorządowcy z całego kraju. Z danych KRBRD wynika bowiem, że do 72% wypadków dochodzi na obszarze zabudowanym. Na seminarium zapowiedziano kontynuację sprawdzonych już działań m.in. takich jak wyposażanie dzieci w światła odblaskowe czy też zwiększanie liczby przejść dla pieszych oraz budowę sygnalizacji świetlnej.