Tym tematem zajmiemy się bardziej szczegółowo w najbliższym czasie. A oto najczęściej pojawiające się lub najciekawsze pytania zadawane naszym ekspertom podczas dyżuru. Jestem posiadaczem Opla Astry z oponami o rozmiarze 185/60 R 14.
Niestety, od pewnego czasu zauważyłem, że pogorszyła się kierowalność pojazdu, a ja mam wrażenie, jakby samochód płynął. Co może być tego przyczyną? Najprawdopodobniej przyczyną takiego stanu rzeczy jest złe ciśnienie w oponach. Należy je skontrolować i dostosować do aktualnego obciążenia. Jeśli to nie pomoże, polecam sprawdzenie układu zawieszenia w serwisie.
Przede wszystkim ich rozmiar, a więc szerokość, profil i średnica felgi, na jaką mają być zamontowane. Bardzo często jednak kierowcy zapominają jeszcze o dwóch ważnych wartościach, a więc o indeksie nośności i indeksie prędkości. Regułą jest, że można stosować zamienniki opon dotychczas używanych o takich samych indeksach lub wyższych. Stosowanie niższych (głównie nośności) nie jest zalecane.
Nie! Zawsze należy przestrzegać rozmiaru felgi, na jaką kupujemy oponę.Gdzie można znaleźć informacje o właściwym ciśnieniu powietrza w oponach w zależności od obciążenia? Najważniejszym źródłem informacji o eksploatacji każdego pojazdu jest książka obsługi. W niej znajdziemy wszystkie wartości, które są zalecane do naszego auta.
Jednak w większości współczesnych samochodów producent umieszcza specjalne wklejki informujące o właściwym ciśnieniu powietrza w oponach w zależności od obciążenia na specjalnych miejscach karoserii pojazdu. Najczęściej jest to pokrywa wlewu paliwa lub słupek drzwi przednich.
Może to być bardzo trudne, większość producentów nie ma już w ofercie tego rozmiaru.Mam założone na felgi 6- calowe opony 185/60 R 14, czy przy tej samej feldze mogę założyć rozmiar 175/65 R14?Przy feldze 6 cali lepiej jest zostać przy rozmiarze 185/60 R14 (zalecana felga 5 1/2 cala) niż zastosować 175/65 R14 (zalecana felga 5 cali). Od kilku lat używam opon, które nie są już produkowane.
Tu pytanie składa się z kilku elementów.Przede wszystkim, producenci opon, odmiennie od producentów samochodów, nie muszą po zaprzestaniu produkcji danego modelu opony wytwarzać jeszcze pewnej ilości na zapas.
Dlatego też, jeśli produkcję zakończono już jakiś czas temu, mogą być spore kłopoty z dobraniem tego samego modelu i rozmiaru. Dodatkowo warto pamiętać, że także i nie używane opony się starzeją i tracą swoje właściwości. Ich żywotność wynosi zazwyczaj 6 lat. Dlatego też w takiej sytuacji polecam wymienić cały komplet opon.
To utarta opinia, która jednak nadal ma swoje mocne uzasadnienie. Otóż w przypadku opon zimowych zastosowanie węższej opony niż używana w lecie pozwala rozłożyć obciążenie na mniejszą powierzchnię. Dzięki temu zimowa rzeźba bieżnika może mocniej "zazębiać" się na ośnieżonej nawierzchni. Inaczej jest w przypadku opon letnich.
Tu korzystniej jest, by opona miała dużą płaszczyznę styku z nawierzchnią. Łatwiej jest prowadzić samochód, najczęściej także budowa szerokich opon ułatwia efektywne odprowadzanie wody spod kół pojazdu.Chcę zmienić profil i szerokość opon, myślę także o kupnie większych felg aluminiowych.
W większości przypadków początkiem optycznego tuningu samochodu jest zmiana (obniżenie profilu i powiększenie szerokości) opon, a także zastosowanie felg aluminiowych o większej średnicy.I o ile nie ma większych problemów przy zmianie opon, z zachowaniem ich zewnętrznych parametrów (średnicę i szerokość), o tyle problemy pojawiają się, kiedy chcemy obniżyć profil opony i zastosować szerszą felgę. W pierwszym przypadku można posłużyć się specjalnymi tabelami zamienników opon (publikowanymi niedawno w numerach 13 i 14/2000 Auto ŚWIATA - przypis red.), które dostępne są praktycznie we wszystkich serwisach oponiarskich.
W drugim przed zakupem felg i opon najlepiej jest wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu lub firmy tuningowej, która dysponuje tabelami zakresu dopuszczeń zmiany szerokości felg do każdego modelu samochodu. Samodzielne dobieranie felg i opon jest o tyle niebezpieczne, że mogą one ocierać się o elementy nadkoli lub zawieszenia, doprowadzając nawet do ich uszkodzenia.
Liczbowe oznaczenie profilu opony jest stosunkiem (procentowym) pomiędzy szerokością opony a jej wysokością. Im szersza opona i niższy profil, tym mniejsza jej wysokość.
Opony zimowe zachowują swoje parametry do temperatury otoczenia wynoszącej około plus 7 st. Celsjusza. Ale ponieważ na wiosnę są dosyć duże różnice temperatur pomiędzy dniem a nocą (nierzadko w nocy są jeszcze temperatury minusowe), przyjmuje się, że jeśli maksymalna temperatura w ciągu trzech kolejnych dni oscyluje w okolicach +15 st. C, można wymieniać opony zimowe na letnie.Zdemontowałem już opony zimowe i mam zamiar przechowywać je w garażu, słyszałem jednak, że inaczej przechowuje się zdjęte gumy, a inaczej opony na felgach.
Rzeczywiście, po oznaczeniu (np. kredą) miejsca zamontowania poszczególnych kół w aucie (np. LT - lewy tył, PP - prawy przód), opony na felgach umieszczamy na specjalnych wieszakach lub układamy w stos jedna na drugiej. Opony bez felg układamy na bieżniku jedna obok drugiej, pamiętając o regularnym, mniej więcej co 4-6 tygodni ich przekręceniu (zapobiega to deformacjom opony).
Warto także pamiętać, aby opony trzymać w chłodnym (15?25 st. C.) i suchym pomieszczeniu. Bezwzględnie należy unikać trzymania ich w pobliżu źródeł ciepła takich jak kaloryfery czy grzejniki, a także unikać kontaktów z olejami, smarami, lakierami i paliwami. Jeśli mamy taką możliwość, pomieszczenie, w którym będziemy przechowywać opony, powinno być jak najrzadziej wietrzone. Bardzo zły wpływ ma także bezpośrednie działanie na gumę światła słonecznego.
OpracowałDariusz Kowalczuk