Jak regeneruje się części?

Auto Świat
Jeszcze 20 lat temu użytkownicy samochodów – i to zarówno Mercedesów, jak i poczciwych Polonezów – przerzucali się informacjami, po którym "szlifie" jest silnik w ich aucie. Dziś poważne naprawy mechaniczne jednostek napędowych przestały być "gorącym tematem". Stało się tak przede wszystkim za sprawą otwarcia na Zachód. Jeśli dojdzie do poważnej awarii, np. zatarcia czy przegrzania silnika, wszyscy mówią: po co naprawiać, za 1000 zł kupisz motor jak nowy.Jednak warsztaty zajmujące się obróbką mechaniczną nie zginęły. Ich najczęstszymi klientami są właściciele oldtimerów, pojazdów nietypowych i zabytkowych, a także różego rodzaju maszyn roboczych, koparek, łodzi motorowych itd., do których daremnie szukać by części na szrotach. Zdarzają się też wbrew pozorom stosunkowo często ludzie, którzy także po awarii silnika w wysłużonym Żuku czy Polonezie wolą zapłacić za profesjonalną naprawę niż za używany motor, który wcale nie musi być lepszy od tego, który się popsuł. W wielu sytuacjach naprawa silnika może być naprawdę rozsądniejszymwyjściem niż kupowanie jednostki w nieznanym stanie technicznym. Nie ma się czego obawiać! Motor po dobrze wykonanej naprawie będzie miał wartość użytkową w pełni porównywalną z nową jednostką. Może być nawet lepszy – to nie żart, w końcu profesjonalny tuning silników polega właśnie na poprawianiu oryginalnych elementówbądź zastępowaniu ich częściami dorobionymi, o lepszych własnościach. O wszystkim decyduje rachunek kosztów Dlatego warto skonsultować się z fachowcem, zanim zacznie się odwiedzać szroty. Ceny w warsztatach nie są szokujące – np. tulejowanie bloku silnika przeciętnego, 4-cylindrowego auta kosztuje ok. 500 zł (ale za motor Poloneza zapłacimy tylko ok. 350 zł). Około 50 proc. więcej zapłacić trzeba za tulejowanie bloku silnika samochodu dostawczego. Regeneracja wału kosztuje w granicach 200 zł.Decydując się na naprawę silnika, najlepiej działać kompleksowo. Inaczej może zdarzyć się, że po naprawie wału korbowego i złożeniu silnika dojdzie do awarii innych elementów. Sprawdzić trzeba wszystko (wałek rozrządu, korbowody) i to nie tylko dlatego, że części są już "na wierzchu".Zanim podejmiesz decyzjęW razie poważniejszej awarii silnika częsta dziś rada brzmi: nie naprawiaj, kup używany. Lepiej się zastanowić, czy to dobre wyjście. Profesjonalna naprawa może być lepszym rozwiązaniem niż zakup i montaż wyeksploatowanej jednostki!Nigdy nie namawiaj fachowca do naprawy zużytej części "na siłę", na zasadzie "może się uda". Jeśli mechanik mówi, że lepiej kupić nową część, to należy go posłuchać.Najlepsze rezultaty przynosi kompleksowa naprawa całego silnika. Cząstkowe często kończą się niepowodzeniem.

Katalog Samochodów Auto Świat