Regeneracja blokuPodstawowa operacja, zwana popularnie "szlifem cylindrów", polega na powiększeniu ich średnicy tak, by skasowane zostały wady gładzi cylindrowej. Cylindry "rozwierca" się za pomocą wytaczarki, czyli urządzenia przeznaczonego do obróbki otworów o wysokiej dokładności wykonania. Następny etap to obróbka końcowa, czyli tzw. honowanie (szlifowanie krzyżowe). Służy do tego tzw. honownica wyposażona w głowicę roboczą, która jednocześnie obraca się i wykonuje ruch posuwisto-zwrotny. Po obróbce gładź cylindra ma specyficzną fakturę – pozostają na niej charakterystyczne ryski, które pozwalają m.in. na odpowiednie smarowanie silnika. Jeśli to konieczne (bardzo zniszczony blok), w bloku silnika można także umieścić nowe tuleje cylindrowe. Pozwala to powrócić do oryginalnych wymiarów cylindrów. Regeneracja wałówJeden z najczęstszych powodów zatarcia wału na panewkach to złożenie silnika "na brudno". Podstawowym narzędziem naprawczym jest szlifierka pozwalająca na obróbkę wałów o różnej długości i wielkości wykorbienia. Najlepiej, gdy szlifowanie wykonywane jest "z jednego mocowania" wału w uchwytach szlifierki, tzn. podczas całej obróbki wał nie jest wypinany i mocowany od nowa w uchwytach obrabiarki. Sposób ten gwarantuje stuprocentowe utrzymanie osiowości wału.Zawory i głowicaProfesjonalna regeneracja głowic, oprócz najpopularniejszego planowania, obejmuje m.in. sprawdzenie szczelności, wstawianie nowych gniazd zaworowych i ich obróbkę oraz montaż lub regenerację prowadnic. Weryfikacji poddaje się ułożyskowanie wałka rozrządu w głowicy, a w razie potrzeby głowica obrabiana jest na specjalnym urządzeniu. Kontroli zużycia trzonków i szlifowaniu poddawane są również zawory z regenerowanej głowicy. Detale do naprawyCo jeszcze można zrobić? Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że dorobić da się każdy element, temu przecież służy obróbka mechaniczna. Wszystko jest kwestią dostępności odpowiednich obrabiarek oraz – oczywiście – ceny za usługę. Mało kto zdecyduje się dziś na napawanie wałka rozrządu, ale np. regeneracja zacisku często będzie opłacalna.Posłuchaj fachowcaDo czynienia mam głównie z dwoma grupami klientów. Pierwsza to mechanicy, którzy przywożą do naprawy silniki i ich elementy wcześniej wymontowane z samochodów swych klientów. Zazwyczaj bez problemu można ustalić, co należy zrobić, choć czasem nawet mechanikom zdarza się zamawiać prace, których na pewno nie chciałbym wykonywać. Częsta jest nieznajomość zasady, że silnik traktować należy całościowo – korbowód jest równie ważny jak wał, a kiedy naprawia się wał, to trzeba też sprawdzić rozrząd. Układ smarowania jest wspólny i nie można o tym zapominać. Gorzej bywa z tzw. mechanikami garażowymi. Pół biedy, kiedy nie do końca rozumieją, na czym polega honowanie, że to nie może być "na gładko". Gorzej, jeśli okazuje się, że chcą naprawiać części, które nadają się tylko do wyrzucenia. Nie wszystko da się naprawić!Andrzej Trukawka, "Auto--Szlif", kobyłka k. W-WY
Galeria zdjęć
Jak regeneruje się części?
Jak regeneruje się części?
Jak regeneruje się części?
Jak regeneruje się części?