Niezmiennie od kilku już lat, rekordy popularności wśród Internautów poszukujących samochodu na rynku wtórnym bije Volkswagen, którego dotyczyło w pierwszym półroczu tego roku blisko 3 mln wyszukań przez użytkowników serwisu otoMoto.pl. Zarówno pod względem liczby zamieszczanych ogłoszeń sprzedaży, jak wysyłanych zapytań do bazy ofert, prym wiodą trzy flagowe modele niemieckiego producenta - Golf, Passat i Polo.

- Volkswageny - w szczególności właśnie Golf i Passat - należą do liderów sprzedaży na rynku aut nowych w swoich segmentach na kontynencie europejskim, nie dziwi zatem ich duża podaż również i na rynku wtórnym - mówi Wojciech Traczyk, redaktor naczelny serwisu mojeauto.pl, należącego do serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. Nasi rodacy, poszukując dla siebie auta używanego, eksplorują wszystkie niemal kraje Europy, stąd bardzo często w zasięgu ich wzroku przewijają się oba najbardziej popularne Volkswageny. Oczywiście nie tylko stąd wynika ten fenomen Golfa i Passata. Od wielu lat oba te modele posiadają bardzo dużą renomę wśród polskich kierowców, jako auta wysoce niezawodne i to bez względu na rok produkcji czy przebieg. Niska awaryjność, połączona z dużą dostępnością części zamiennych, oryginalnych i tzw. zamienników, powodują, że ich koszty eksploatacji są stosunkowo nieduże. A dodatkowo, przy starszych rocznikowo egzemplarzach, których nie trzeba podłączać do specjalistycznych urządzeń, samemu można dokonywać mniej skomplikowanych napraw - dodaje Traczyk.

Internetowa giełda samochodów

Wśród Internautów dużą popularnością cieszyło się również Audi - wśród najczęściej wyszukiwanych aut znalazły się aż trzy należące do tej niemieckiej marki modele - A4, A6 i A3.

- Swoja popularność, używane modeli Audi w dużej mierze zawdzięczają popularności Volkswagenów. W końcu obie te marki należą do tego jednego koncernu, a tym samym zbudowane są w większości na bazie tych samych podzespołów. Wielu posiadaczy Volkswagenów, chcących przesiąść się na lepszy model, stawia właśnie w pierwszej kolejności na modele marki Audi. Za nieznacznie większe pieniądze, dostaną oni znacznie wyższy komfort, jakość wykonania, a także bogatsze wyposażenie. Dlatego nie ma się też co dziwić, że wiele osób zdecydowanie woli kilkuletnie auta z wyższej półki, niż nowe, prosto z salonu, auta z niższych klas i słabiej wyposażone. - komentuje popularność Audi Wojciech Traczyk.

Bez niespodzianek

Nie od dzisiaj wiadomo, że Polacy kochają niemieckie samochody. Fakt ten potwierdzają dane opublikowane przez serwis otoMoto.pl, pokazujące, jakie samochody cieszą się największą liczbą wyszukań. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli, aż 9 to marki zza naszej zachodniej granicy. Oprócz samochodów VW i Audi, użytkownicy serwisu na rynku wtórnym bardzo często szukali odwiecznego rywala Golfa, czyli Opla Astry. Jeśli chodzi o BMW, nie zaskakuje pozycja serii 3 w pierwszej dziesiątce - to bardzo lubiane i cenione przez Polaków auto. Niespodzianką jest jednak obecność w zestawieniu modelu X5 - jako jedynego przedstawiciela segmentu luksusowych terenówek. X5 uplasował się wyżej nie tylko od popularnej "trójki", ale też Audi A3 i Skody Octavii. Ta ostatnia od lat jest liderem w Polsce, jeśli chodzi o sprzedaż na rynku samochodów nowych, jednak w tym zestawieniu pojawiła się dopiero na 8. miejscu.

Co w sieci krąży?

Porównując I półrocze 2010 i 2011 roku, pierwsza piątka najczęściej wystawianych na sprzedaż marek pozostała bez zmian - oprócz Volkswagena, najchętniej sprzedawane na stronach otoMoto.pl były Opel, Ford, Renault i Audi. W tym samym czasie, serwis otoMoto.pl odnotował duży spadek w rankingu Fiata, który w zeszłym roku uplasował się na 6 miejscu, a w tym roku spadł na ostatnią pozycję top 10 najczęściej wystawianych na sprzedaż marek. Z rankingu wypadła Toyota, a na 7 miejscu w zestawieniu pojawiła się nieobecna w zeszłym roku w pierwszej dziesiątce Skoda.

Octavia i Fabia znalazły się również w zestawieniu 10 najczęściej oferowanych na sprzedaż modeli. Czołowa trójka sprzedawanych w I połowie 2011 roku modeli również nie uległa zmianie w stosunku do I półrocza 2010 roku. Na czele wciąż utrzymuje się Opel Astra (3 pozycja), ale Opel Vectra odnotował mocny spadek - z 4 na 8 miejsce. Z zestawienia wypadł zupełnie Opel Corsa.

Średnie ceny najbardziej popularnych modeli

Spośród najczęściej wystawianych na sprzedaż modeli VW i Opla - Golfa i Astry, najwięcej oferowano egzemplarzy z 2001 roku. Więcej trzeba było zapłacić za Golfa - średnio 17,3 tys. zł, przy czym za Astrę życzono sobie średnio niecałe 14 tys. zł. Analogicznie, modele trzy lata starsze kosztowały 12,6 tys. zł za Golfa i 8,8 tys. za Astrę. Ciekawostką jest, że większy VW Passat z 1998 roku kosztował niewiele więcej niż Golf z tego samego roku - średnio 13,3 tys. zł. Za model z 2001 roku sprzedający życzyli sobie średnio 20 tys. zł.

Spośród modeli aut najchętniej wystawianych w serwisie w I półroczu bieżącego roku, najmłodsza była Skoda Octavia. Najczęściej sprzedawane roczniki to 2006 i 2007 - średnia cena ofertowa wyprodukowanych w tych latach modeli to odpowiednio 32 tys. zł i 36,7 tys. zł.

Kupujemy stare, ale jare

Według doniesień Samar, średni wiek samochodu jeżdżącego po polskich drogach to 12 lat. Dane serwisu otoMoto.pl nie wskazują, aby coś miałoby się w tej kwestii zmienić - w I połowie 2011 roku, na rynku wtórnym odnotowano największą podaż samochodów wyprodukowanych w latach 1998-2002.

Najczęściej szukamy samochodów z silnikami o pojemności 1.9 i 2.0. Zdecydowanie więcej pojawia się zapytań o diesle - były one wyszukiwane dwa razy częściej, niż silniki benzynowe. - Pojemność silnika w przedziale do 2 litrów jest najczęściej wyborem kompromisowym, pozwalającym na zredukowanie kosztów użytkowania auta - komentuje Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. - Moce uzyskiwane przez takie motory umożliwiają stosunkowo komfortową podróż i przyzwoite osiągi, przy zużyciu rozsądnych ilości paliwa. Na taki wybór wpływa z pewnością również fakt, że przy silniku o pojemności większej niż 2000 cm3 wzrasta koszt ubezpieczenia samochodu. Kupując kilkunastoletni samochód trzeba także brać pod uwagę możliwość jego serwisowania i napraw. Dlatego rolę przy decyzji o wyborze wielkości silnika będzie odgrywać także dostępność i koszt części zapasowych. Im popularniejsze silniki, tym koszt części zamiennych będzie niższy, a ich dostępność - większa.