Wybór optymalnego ogumienia na zimę w głównej mierze zależy od rodzaju auta i warunków, w jakich będzie ono użytkowane.

Opony najtańsze, z tzw. klasy budżetowej (cena od ok. 150 zł za szt. w rozmiarze 195/65 R 15), często bardzo dobrze spisują się na jednym rodzaju nawierzchni, np. na śniegu, a niestety, znacznie gorzej wypadają w innych sytuacjach.

Klasa średnia (cena od ok. 220 zł za szt.) stanowi zwykle rozsądny kompromis między osiągami opony a ceną. Jest to propozycja dla kierowców, którzy nie wymagają od opon ani auta sportowych osiągów, ale chcą się czuć bezpiecznie, nie wydając fortuny.

W przypadku samochodów z mocnymi silnikami lub eksploatowanych w ekstremalnych warunkach najlepiej kupić gumy z najwyższej półki. Charakteryzują się one dobrym zachowaniem na każdej nawierzchni, a często także wysoką trwałością.

Opony klasy premium mogą kosztować nawet 300-400 zł za szt. w rozmiarze 195/65 R 15. W samochodach poruszających się głównie po mieście, gdzie drogi są regularnie odśnieżane, lepiej nawet od zimówek sprawdzą się dobre opony całoroczne. Ich zakup pozwala też zaoszczędzić na sezonowej wymianie ogumienia.

Wymieniać opony czy raczej całe koła? - Niewątpliwą zaletą posiadania dwóch kompletów kół jest uwolnienie się od potrzeby przekładania opon. Wielokrotne zakładanie i zdejmowanie ich z felgi nadwyręża i rozciąga tzw. stopkę, czyli element stykający się bezpośrednio z felgą. W efekcie opona może się rozszczelniać. Ponadto przekładka kół jest znacznie szybsza niż motaż opon i konieczne wtedy wyważanie kół, a co więcej można ją wykonać samodzielnie w sytuacji, kiedy zaskoczy nas atak zimy.

Jakie felgi najlepiej sprawdzą się w warunkach zimowych? Większość kierowców sądzi, że dobrym rozwiązaniem są obręcze stalowe, bo alufelgi będą zbyt delikatne i mało odporne na sól drogową. To nie do końca prawda – markowi producenci obręczy oferują całe linie produktów specjalnie przystosowanych do użytkowania podczas zimy, a ceny nowych obręczy z lekkich stopów okazują się niewiele wyższe od cen felg stalowych.

Felgę w rozmiarze 14 cali można kupić za ok. 150 zł, za rozmiar większy zapłacimy o ok. 100 zł więcej. Oczywiście, jeszcze tańsze będą felgi używane, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nawet dobrze wyglądające obręcze mogą okazać się tak krzywe, że nie da się ich już naprawić.