Podczas pierwszego dnia zakończonej już wystawy branżowej w Genewie Fiat świętował na swoim stoisku 30-tą rocznicę od momentu debiutu modelu Panda, który dzięki łącznej sprzedaży na poziomie około 6 mln egzemplarzy zdobył czołowe miejsce w segmencie aut miejskich.

Co ciekawe, poprzednik obecnie dostępnego modelu również miał swoją premierę podczas genewskiej wystawy w roku 1980. W kolejnych latach Panda stała się często spotykanym autem w miastach i na prowincji nie tylko we Włoszech, zyskując wielu sympatyków przede wszystkim dzięki nieskomplikowanej konstrukcji oraz wysokiej wartości użytkowej.

Nawet dziś leciwa Panda oferuje w środku więcej miejsca niż niektóre auta miejskie najnowszej generacji. Fiat Panda z rocznika 1980 mierzyła 3380 mm długości, 1460 mm szerokości oraz 1445 mm wysokości, ważąc przy tym 700 kg.

W nowym wcieleniu Fiat Panda powrócił na rynek w roku 2003 i od razu zdobył jakże prestiżową nagrodę Car of the Year. Warto podkreślić, że w roku 2004 dwie pandy 4x4 były bohaterkami niebezpiecznego testu, który rozpoczął się w Katmandu (Nepal), a zakończył w bazie himalaistów u stóp Mont Everestu, na wysokości ponad 5000 metrów n.p.m. Było to wyjątkowe przedsięwzięcie, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że oba pojazdy zostały zmodyfikowane tylko nieznacznie (głównie centralka sterowania silnika), aby dostosować je do lokalnej benzyny.

Chyba nic bardziej ekstremalnego nie można było wymyślić, by przetestować możliwości oraz siłę małego pojazdu terenowego ze zintegrowanym napędem, który w czasie próby okazał się pojazdem całkowicie bezpiecznym i niezawodnym, prawdziwym i niestrudzonym towarzyszem podróży.

W nowym wcieleniu Fiat Panda wytwarzany jest w tyskich zakładach od roku 2003, a liczba egzemplarzy rokrocznie opuszczajacych fabrykę ciągle rośnie:

- rok 2003: 70 115 sztuk

- rok 2004: 206 638 sztuk

- rok 2005: 214 478 sztuk

- rok 2006: 262 178 sztuk

- rok 2007: 260 695 sztuk

- rok 2008: 247 131 sztuk

- rok 2009: 298 020 sztuk

Na koniec ciekawostka. Otóż 30 lat temu przeciętny Włoch, aby kupić egzemplarz Pandy, musiał wydać dziewięć swoich miesięcznych pensji (3 700 000 lirów). Obecnie, cena auta stanowi równowartość sześciu pensji.

Na roku przyszły planowana jest premiera modelu Fiat Panda kolejnej generacji. Szefowie koncernu jak na razie nie ogłosili jeszcze, czy model ten trafi do produkcji w Polsce, czy też do włoskich zakładów Pomigliano pod Neapolem.