Wszystko to sprawia, że coraz łatwiej o nich zapomnieć. Tymczasem w nowoczesnych silnikach są nawet ważniejsze niż kiedyś. Brak zapłonu choćby w jednym cylindrze nie tylko zakłóca pracę jednostki, lecz także powoduje, że do katalizatora dostaje się niespalone paliwo, niszcząc ten element.
Świece i przewody zapłonowe - usterkę czasem trudno zauważyć
Pierwszymi objawami wskazującymi na zużycie świec są słabsze osiągi i wzrost zużycia paliwa, ale kierowca może tego nie zauważyć, bo zmiany postępują powoli. Silnik czasem też coraz trudniej zapala lub nierówno pracuje na skutek tzw. wypadania zapłonów. Przypadki, kiedy świeca zapłonowa całkiem przestaje działać, zdarzają się rzadko i zwykle towarzyszy im poważna awaria silnika, spowodowana np. tym, że kawałek elektrody oderwał się od świecy i wpadł do cylindra.
Równie ważne jak świece zapłonowe są przewody wysokiego napięcia oraz cewki zapłonowe. W nowych konstrukcjach cewki montowane są wprost na świecach, nie ma więc potrzeby stosowania przewodów – chociaż, podobnie jak w przypadku starszych konstrukcjach, zdarzają się problemy np. z uszkodzoną izolacją.
Nowych świec zapłonowych nie wolno dobierać na oko. Muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Liczą się wymiary i kształt, a także tzw. wartość cieplna, która określa, w jakim zakresie temperatur świeca może pracować. W przypadku przewodów zapłonowych producenci zwykle nie podają interwału wymiany, ale na każdym przeglądzie należy sprawdzić ich stan.
Przeczytaj też:
- Jak wybrać i wymienić świece zapłonowe?
- Nigdy więcej awarii - co zrobić żeby zapłon dawał dobrą iskrę?
Zdaniem eksperta - przewody zapłonowe i świece należy wymieniać, ale na dobrze dobrane
Mimo całego postępu technicznego świece zapłonowe wciąż wymagają okresowych wymian. W większości aut nadal stosuje się świece standardowe, których trwałość producenci określają na 30 tys. km. Gołym okiem nie da się ocenić ich kondycji – z wyjątkiem sytuacji, kiedy ich uszkodzenia są ewidentne. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko przestrzegać zalecanych interwałów wymiany.
Bardzo ważny jest też odpowiedni dobór świec. Do naszego serwisu często trafiają auta, których silniki źle pracują, bo ktoś wcześniej zamontował nieodpowiednie świece. Ponieważ na oko nie da się też ocenić jakości świec, odradzam stosowanie tanich niemarkowych zamienników. Z powodu nieodpowiednich świec auto może znacznie więcej palić, a silnik jest narażony na poważne awarie.
Świece i przewody zapłonowe - o tym warto pamiętać
- Świece należy wymieniać kompletami, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu lub wytwórcy świec.
- W silnikach z LPG warto skracać okresy między wymianami świec nawet o połowę, a wraz z nimi wymieniać też przewody zapłonowe.
- Z wymianą świec należy zaczekać do momentu, aż silnik całkiem ostygnie.
Galeria zdjęć
Przewody zapłonowe muszą mieć właściwe parametry i nieuszkodzoną izolację.
Zawsze komplet: nigdy nie należy wymieniać pojedynczych świec zapłonowych.
Uszkodzona Izolacja oraz wypalone styki to częste usterki cewek montowanych na świecach.
świece należy dobierać według zaleceń producentów aut, a nie na podstawie tych, jakie były wcześniej zamontowane.
Mimo całego postępu technicznego świece zapłonowe wciąż wymagają okresowych wymian. W większości aut nadal stosuje się świece standardowe, których trwałość producenci określają na 30 tys. km. Gołym okiem nie da się ocenić ich kondycji –z wyjątkiem sytuacji, kiedy ich uszkodzenia są ewidentne. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko przestrzegać zalecanych interwałów wymiany. Bardzo ważny jest też odpowiedni dobór świec. Do naszego serwisu często trafiają auta, których silniki źle pracują, bo ktoś wcześniej zamontował nieodpowiednie świece. Ponieważ na oko nie da się też ocenić jakości świec, odradzam stosowanie tanich niemarkowych zamienników. Z powodu nieodpowiednich świec auto może znacznie więcej palić, a silnik jest narażony na poważne awarie.