Historia powojennej motoryzacji rozpoczęła się od legendarnej już Warszawy, produkowanej na radzieckiej licencji. Wybraliśmy 10. aut, których produkcja osiągnęła rekordowe granice.
Galeria zdjęć
Warszawa M20 (6 lipca 1951 - 30 marca 1973) - wyprodukowano 254 471 egz., z czego 72 834 na eksport. Pierwszy powojenny polski samochód produkowany seryjnie na licencji radzieckiego modelu GAZ M20 Pobieda. Do napędu zastosowano czterocylindrowy, dolnozaworowy silnik benzynowy o pojemności 2120 cm³ i mocy 50 KM oraz momentem obrotowym 122 Nm. Napęd przekazywany był na koła tylne poprzez 3-biegową manualną skrzynię biegów z I biegiem niezsynchronizowanym. Auto miało niezależne zawieszenie.
Syrena (20 marca 1957 - 30 czerwca 1983) - wyprodukowano 521 311 egz. Model stworzony przez polskich konstruktorów. W pierwszej wersji napędzany dwusuwowym silnik benzynowy typu S-14 o pojemności skokowej 690 cm³ i mocy 22 KM, współpracującym z 4-biegową manualną niezsynchronizowaną skrzynią biegów.
Mikrus MR 300 (1957-1960) - wyprodukowano 1 728 egz. Pierwszy polski samochód, który miał stać się produktem tanim i masowym. Produkt uboczny zakładów lotniczych WSK Mielec i WSK Rzeszów. Napędzany dwusuwowym, dwucylindrowym, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 296 cm³ i mocy 14,5 KM, ktory pozwalał na osiąganie prędkości maksymalnej do 80 km/h.
FSC Żuk (24 lipca 1959 - 13 lutego 1998) - wyprodukowano 587 500 egz. Samochód dostawczy opracowany na podzespołach Warszawy M20. Produkowany w Lublinie z różnymi zabudowami nadwozia.
Polski Fiat 125p (28 listopada 1967 - 29 czerwca 1991) - wyprodukowano 1 445 699 egz. z czego 874 966 na eksport. Sedan konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli 1300/1500 i 125. Napędzany czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1.3 i 1.5 l.
Fiat 126p (6 czerwca 1972 - 22 września 2000) - wyprodukowano 3 318 674 egz. (Bielsko-Biała - 1 152 325, Tychy - 2 166 349). Samochód produkowany na licencji włoskiego Fiata, który zmotoryzował Polskę i przez wiele lat był najczęściej spotykanym autem na polskich drogach.
FSO Polonez (3 maja 1978 - 22 kwietnia 2002) - wyprodukowano 1 661 807 egz. (łącznie z zestawami montażowymi, bez wersji Truck i Cargo).
Fiat Cinquecento (czerwiec 1991 - wrzesień 1998) - wyprodukowano 1 102 684 egz. Pierwszy samochód osobowy marki Fiat, którego produkcja odbywała się wyłącznie w polskiej fabryce w Tychach.
Fiat Seicento (22 września 1997 - 2010) - wyprodukowano 1 328 973 egz., z czego 1 039 671 na eksport.
Fiat Panda (czerwiec 2003 - 20 grudnia 2012) - wyprodukowano 2 168 491 egz. Pierwszy samochód osobowy produkowany w Tychach, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 2004.