Był wówczas najmniejszym modelem oferowanym przez Mercedesa, dołączył do tak uznanych braci, jak luksusowa klasa S, sportowy SL oraz modele klasy średniej, które później oznaczano literą E.
Czwarte dziecko w rodzinie Mercedesa, oznaczone W201, było zaplanowane i wyczekiwane. Prace nad nim trwały od 1973 r. (a więc rozpoczęły się 9 lat przed debiutem!).
Dla Mercedesa przygotowanie „małego" modelu było dużym wyzwaniem i ryzykiem. Klienci byli przyzwyczajeni, że auta z gwiazdą na masce to duże i luksusowe limuzyny. Impuls przyszedł z USA, gdzie zaostrzano wymogi dotyczące zużycia paliwa. Mercedes planował, że 190-tka zdobędzie rynek amerykański. Nie do końca te plany się powiodły. Za to w Europie Baby Benz zdobył wielką popularność.
Gdy 190-tka pojawiła się na rynku w 1983 roku do wyboru były dwa silniki benzynowe, 4-cylindrowe: jednostka gaźnikowa o mocy 90 KM (oznaczenie modelu – 190) oraz jednostka z wtryskiem paliwa o mocy 122 KM (oznaczenie modelu 190 E – E od einspritzung, czyli wtrysk).
Od 1983 r. oferowane były też wersje 190 z silnikami Diesla o mocy 72 KM (oznaczenie 190 D). W roku 1986 pojawił się 5-cylindrowy diesel o mocy 122 KM. W tym samym roku pod maskę Baby Benza trafiła benzynowa rzędowa „szóstka" o mocy 166 KM.
Klasą samą dla siebie była oferowana od 1983 r. wersja 190 E 2.3-16 z silnikiem benzynowym o mocy 185 KM (po raz pierwszy z głowicą z czterema zaworami na cylinder). Ten model już jako prototyp odniósł sukces: na torze w Nardo (południowe Włochy) 3 prototypy z silnikami 185 KM pod maskami ustanowiły długodystansowe rekordy świata. Pokonały dystans 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km ze średnimi prędkościami zbliżonymi do 250 km/h!
Topową odmianą W201 był model 190 E 2.5-16 Evolution II osiągający moc 235 KM. Zbudowano 502 sztuki – był to warunek, aby otrzymać homologację wyścigową. Na bazie tego modelu powstał samochód wyścigowy od 1990 r. startujący w DTM
Dziś model 190 E 2.5-16 Evo II jest niezwykle cennym, poszukiwanym klasykiem. Ceny egzemplarzy w stanie idealnym osiągają 300 tys. euro i więcej.
W okresie produkcji modelu 190, czyli w latach 1982-93 pod maski Baby Benza trafiło 20 różnych wersji silników benzynowych i diesla o mocach od 90 do 235 KM.
Za design modelu 190 odpowiedzialny był słynny stylista Mercedesa – Bruno Sacco. Z pochodzenia Włoch, pracował dla Mercedesa od 1958 do 1999 r. – ponad 40 lat. Oprócz modelu 190 był odpowiedzialny za stylistykę serii W123, W126, W140, kabrioletów serii SL (R129).
Seryjna produkcja W201 rozpoczęła się w zakładach Mercedesa w Sindelfingen, później Baby Benza produkowano także w fabryce w Bremie. Ta sama fabryka do dziś jest głównym dostawcą modeli klasy C.
Od grudnia 1982 do sierpnia 1993 wyprodukowano 1 milion 879 630 egzemplarzy modelu 190.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
35 lat Mercedesa 190. Produkcja w latach 1982-1993
35 lat Mercedesa 190 – silnik 5-cylindrowy
35 lat Mercedesa 190 – kokpit
35 lat Mercedesa 190. Długość 4420 mm, szerokość 1678 mm, wysokość 1390 mm. Rozstaw osi – 2665 mm
35 lat Mercedesa 190 – kokpit
35 lat Mercedesa 190 – wspólczynnik oporu powietrza 0,34. W 1982 r. był to znakomity wynik
35 lat Mercedesa 190 – prototyp 190-tki w czasie próby bicia rekordu w jeździe długodystansowej na torze Nardo we Włoszech.
35 lat Mercedesa 190 – silnik Diesla
35 lat Mercedesa 190 – wnętrze wersji 190 E 2.3-16
35 lat Mercedesa 190 – silnik Diesla 2.5 Turbo
35 lat Mercedesa 190 – crash test
35 lat Mercedesa 190 – zwycięzcy w DTM
35 lat Mercedesa 190 – Bruno Sacco, stylista 190-tki