Auto Świat Klasyki Mercedes: Baby Benz ma 35 lat

Był wówczas najmniejszym modelem oferowanym przez Mercedesa, dołączył do tak uznanych braci, jak luksusowa klasa S, sportowy SL oraz modele klasy średniej, które później oznaczano literą E.

Czwarte dziecko w rodzinie Mercedesa, oznaczone W201, było zaplanowane i wyczekiwane. Prace nad nim trwały od 1973 r. (a więc rozpoczęły się 9 lat przed debiutem!).

Dla Mercedesa przygotowanie „małego" modelu było dużym wyzwaniem i ryzykiem. Klienci byli przyzwyczajeni, że auta z gwiazdą na masce to duże i luksusowe limuzyny. Impuls przyszedł z USA, gdzie zaostrzano wymogi dotyczące zużycia paliwa. Mercedes planował, że 190-tka zdobędzie rynek amerykański. Nie do końca te plany się powiodły. Za to w Europie Baby Benz zdobył wielką popularność.

Gdy 190-tka pojawiła się na rynku w 1983 roku do wyboru były dwa silniki benzynowe, 4-cylindrowe: jednostka gaźnikowa o mocy 90 KM (oznaczenie modelu – 190) oraz jednostka z wtryskiem paliwa o mocy 122 KM (oznaczenie modelu 190 E – E od einspritzung, czyli wtrysk).

Od 1983 r. oferowane były też wersje 190 z silnikami Diesla o mocy 72 KM (oznaczenie 190 D). W roku 1986 pojawił się 5-cylindrowy diesel o mocy 122 KM. W tym samym roku pod maskę Baby Benza trafiła benzynowa rzędowa „szóstka" o mocy 166 KM.

Klasą samą dla siebie była oferowana od 1983 r. wersja 190 E 2.3-16 z silnikiem benzynowym o mocy 185 KM (po raz pierwszy z głowicą z czterema zaworami na cylinder). Ten model już jako prototyp odniósł sukces: na torze w Nardo (południowe Włochy) 3 prototypy z silnikami 185 KM pod maskami ustanowiły długodystansowe rekordy świata. Pokonały dystans 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km ze średnimi prędkościami zbliżonymi do 250 km/h!

Topową odmianą W201 był model 190 E 2.5-16 Evolution II osiągający moc 235 KM. Zbudowano 502 sztuki – był to warunek, aby otrzymać homologację wyścigową. Na bazie tego modelu powstał samochód wyścigowy od 1990 r. startujący w DTM

Dziś model 190 E 2.5-16 Evo II jest niezwykle cennym, poszukiwanym klasykiem. Ceny egzemplarzy w stanie idealnym osiągają 300 tys. euro i więcej.

W okresie produkcji modelu 190, czyli w latach 1982-93 pod maski Baby Benza trafiło 20 różnych wersji silników benzynowych i diesla o mocach od 90 do 235 KM.

Za design modelu 190 odpowiedzialny był słynny stylista Mercedesa – Bruno Sacco. Z pochodzenia Włoch, pracował dla Mercedesa od 1958 do 1999 r. – ponad 40 lat. Oprócz modelu 190 był odpowiedzialny za stylistykę serii W123, W126, W140, kabrioletów serii SL (R129).

Seryjna produkcja W201 rozpoczęła się w zakładach Mercedesa w Sindelfingen, później Baby Benza produkowano także w fabryce w Bremie. Ta sama fabryka do dziś jest głównym dostawcą modeli klasy C.

Od grudnia 1982 do sierpnia 1993 wyprodukowano 1 milion 879 630 egzemplarzy modelu 190.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków