Skąd zabytkowe jednoślady w hucie żelaza? Sprawa jest dość skomplikowana i... wstydliwa zarazem.
Kolekcja zabytkowych motocykli jest własnością Muzeum Techniki w Warszawie. Muzeum na główną siedzibę w Pałacu Kultury i Nauki, a oddział motoryzacyjny miało w dawnej fabryce Norblina w Warszawie.
Jednak miasto sprzedało teren po dawnej fabryce Norblina i muzeum z cennymi eksponatami musiało się wnosić. Znaleziono tymczasową siedzibę w podziemnych garażach przy ul. Filtrowej w Warszawie.
Jednak tam eksponatom groziło zniszczenie – piwnice były zalewane podczas dużych opadów deszczu. Zabytkowe samochody i jednoślady musiały być przeniesione w bezpieczne miejsce.
I tu zaczyna się wstydliwa część tej opowieści. Okazało się bowiem, że władze Warszawy nie znalazły pomieszczenia na oddział motoryzacyjny Muzeum Techniki.
Wystarczyłaby hala o powierzchni min. 2 tys. metrów kwadratowych. I odrobina dobrej woli władz Warszawy. Takie hale na pewno są, nie ma natomiast dobrej woli i chęci pomocy ze strony Ratusza.
W tej syytuacji dyrektor Muzeum Techniki przeniósł pojazdy w bezpieczne miejsce – do Chlewisk koło Szydłowca, 140 km od Warszawy.
Jest tam zabytkowa huta żelaza i kilka wolnych hal. I teraz żeby odwiedzić warszawskie muzeum motoryzacji (na emigracji) trzeba wybrać się aż pod Szydłowiec, do Chlewisk.
Warto tam zajrzeć i zobaczyć ciekawe eksponaty dokumentujące historię motoryzacji. Oprócz kolekcji zabytkowych motocykli można zobaczyć także kolekcję polskich samochodów – przedwojennych i powojennych.
Galeria zdjęć
Ariel 550
Zabytkowe motocykle w Chlewiskach
Perkun
SHL
Motorower Żak
Motocykl Podkowa
Polska opona motocyklowa
Motorower Komar (czerwony)
WFM-ka
WFM-ka, z prawej SHL-ka
SHL-ka, Junak i skuter Osa
Junak i Osa
Zundapp
Skuter Osa i motocykl Gazela
Motorowery Romet
MW 750
Skuter Vespa i motocykl Jawa
Wojskowy DKW
Wojskowy Harley-Davidson
Phoenix i Sunbeam 500