• Pierwsze prace koncepcyjne nad Mustangiem rozpoczęły się w 1962 roku
  • Aby uzyskać jak najniższą cenę do budowy posłużyły podzespoły Fordów Falcon i Fairlane

Oczywiście, ceny tej nie można tak po prostu pomnożyć przez dzisiejszy kurs waluty. Po uwzględnieniu wartości i siły nabywczej dolara dziś za nowego Mustanga należałoby wyłożyć ok. 18 000 dolarów – nadal nie mielibyśmy nic przeciw temu. Prezentacja pierwszej generacji Forda Mustanga odbyła się 17 kwietnia 1964 roku. Bazujący na technice Forda Falcona samochód został zaprezentowany w wersji coupe i kabriolet. 

Ford Mustang - auto dla młodych gniewnych

Od samego początku samochód okazał się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”. Grupą docelową byli młodzi ludzie o zacięciu sportowym. Już pierwszego dnia sprzedaży Ford zebrał 22 tys. zamówień na auto, a w nadchodzący weekend salony Forda odwiedziło 4 mln Amerykanów. Do końca przedłużonego nieco roku modelowego sprzedano rekordową ilość 680 992 samochodów. O istnieniu tak dużego zapotrzebowania nie zdawał sobie sprawy nawet Ford – w centrali liczono, że rocznie uda się sprzedać ok. 240 tys. sztuk. Konkurenci jak Chevrolet Corvair czy Plymouth Barracuda nawet nie zbliżyli się do takiego wyniku. Oczywiście, zainteresowanie było podsycane umiejętnie przeprowadzanymi kampaniami reklamowymi. Nie bez znaczenia było też to, że oferta Forda umożliwiała doposażenie Mustanga w wielu dodatków, co sprawiało, że każdy mógł stworzyć auto według swojego gustu i potrzeb.

Ford Mustang - wyprodukowano ponad 1,5 mln egzemplarzy pierwszej generacji

Pierwsze Mustangi, wyprodukowane do września 1964 roku, miały pod maskami silnik V8 o pojemności 4,3 l z Forda Falcona. Na jesieni silnik ten zastąpiono jednostką 4.7 V8. Mustang był też dostępny z 6-cylindrową rzędówką (początkowo o pojemności 2,8, a później 3,3 litra). Właściwie co roku samochód przechodził większe lub mniejsze modyfikacje. Generacyjna zmiana nastąpiła w 1973 roku, gdy do produkcji wszedł Ford Mustang II.

Dziś Ford Mustang może się pochwalić tytułem najlepiej sprzedającego się sportowego coupé na świecie. I to kolejnych czterech latach. W 2018 roku do klientów na całym świecie trafiło 113 066 egzemplarzy najpopularniejszego sportowego coupé. W 2019 roku sprzedaż Mustanga w Europie wzrosła o ponad 27 procent. Obecnie, udział rynkowy Mustanga w światowym segmencie samochodów sportowych wzrósł o pół punktu procentowego w stosunku do roku 2018. W porównaniu do roku 2017 sprzedaż wzrosła o 15,4 proc. - głównie dzięki kultowej wersji Bullitt.