William Hillman pracował w fabryce rowerów w Coventry. Tam w 1907 r. wraz z francuskim konstruktorem Louisem Coatalenem założył wytwórnię samochodów. Coatalen równocześnie skonstruował samochód, który wziął udział w wyścigu Tourist Trophy na wyspie Man

Firma Hillman Coatalen Motor Car Co. na początku wytwarzała duże samochody o długości około 4,5 m. W latach 1907-11 produkowała model 40HP napędzany silnikiem 6-cylindrowym o pojemności skokowej 9654 cm3, a od 1909 r. do 1913 r. model 25HP z silnikiem 4-cylindrowym 6436 cm3. Następne modele były mniejsze, a jeden z nich, wytwarzany w 1913 r., miał nawet silnik 2-cylindrowy.

Hillman Foto: Hillman
Hillman

Po odejściu Louisa Coatalena z firmy od 1910 r. nosiła ona nazwę „Hillman Motor Car Co. Ltd.”. W 1915 r. zatrudniono konstruktora A.J. Dawsona, który przygotował nowe samochody marki Hillman, np. model 11HP z czteromiejscowym nadwoziem i nowoczesnym silnikiem 4-cylindrowym 1594 cm3. Pojazd ten zdobył popularność i produkowano go do 1926 r.

W latach 1928-32 wytwarzano jedyny samochód marki Hillman napędzany rzędowym silnikiem 8-cylindrowym. Okres produkcji tego pojazdu przypadł na ważne wydarzenia w dziejach firmy. W 1928 r. została ona połączona z firmą Humber, a w 1932 r. obie weszły w skład koncernu założonego przez braci Rootsów – Williama i Reginalda. W 1932 r. pojawił się Hillman Minx, nazwa tego modelu przetrwała aż do 1970 r., wszystkie te auta miały silniki 4-cylindrowe.

Obok modeli Minx w 1963 r. rozpoczęto produkcję nowego auta, nazwanego Imp (diabełek). Było wytwarzane w nowej fabryce w szkockiej miejscowości Linwood. Budowano różne wersje nadwoziowe tego modelu – sedan, coupé i van (furgon dostawczy) – cieszyły się one powodzeniem, a Imp był wytwarzany aż do 1976 r.

Firma Hillman współpracowała z innymi brytyjskimi producentami – Humberem, Sunbeamem-Talbotem i Singerem. W 1968 r. osiągnęła spektakularny sukces: jej samochód Hillman Hunter, prowadzony przez załogę Cowan, Coyle i Malkin, wygrał maraton London–Sydney.

W 1967 r. koncern Rootes Group, wraz z firmą Hillman, przeszedł pod nadzór amerykańskiego koncernu Chrysler Motors Co. Nazwa „Hillman” jako marka samochodów istniała do 1977 r.