Auto Świat Klasyki Oldtimer Z Londynu do Brighton. Piątego listopada kilkaset ponadstuletnich pojazdów wystartuje do słynnego rajdu

Z Londynu do Brighton. Piątego listopada kilkaset ponadstuletnich pojazdów wystartuje do słynnego rajdu

Co roku w pierwszą niedzielę listopada uliczki przylegające do londyńskiego Hyde Parku zapełniają się zabytkowymi pojazdami – to uczestnicy prestiżowego rajdu London To Brighton Veteran Car Run.

Mercedes Simplex 28/32 z 1904 r.Żródło: Mercedes-Benz
  • Pierwszy rajd zorganizowano w 1896 r.
  • Trasa liczy 60 mil, na jej pokonanie staruszki mają 9 godzin
  • Najmłodszy pojazd ma 119 lat, najstarszy - 131

Rajd organizowany jest dla upamiętnienia pierwszego przejazdu samochodów z Londynu do Brighton 14 listopada 1896 r. Okazją do tej imprezy było zniesienie przepisu z 1865 r. ograniczającego prędkość pojazdów na drogach Wielkiej Brytanii do 4 mil na godzinę, a na obszarach zabudowanych do 2 mil.

Londyn-Brighton: radość z podniesienia prędkości do 12 mil na godz.

W 1896 r. podniesiono dozwoloną prędkość pojazdów poruszających się po drogach do 12 mil na godz. (ok. 19 km na godz.). Dziś wydaje się, że była to prędkość niewielka, ale trzeba pamiętać, że pod koniec XIX wieku pojazdy miały silniki o mocy zaledwie kilku koni mechanicznych i nie rozwijały dużych prędkości.

W listopadzie 1896 r. grupa angielskich kierowców uczciła liberalizację przepisów, organizując rajd z Londynu do nadmorskiego kurortu Brighton. Trasa liczyła 60 mil (96 km), w rajdzie wzięły udział 33 złogi. W większości były to auta o napędzie spalinowym, na starcie pojawiło się też pięć lokomobili parowych oraz pięć pojazdów o napędzie... elektrycznym.

Rajd Londyn-Brighton 14 listopada 1896 r. Uczestnicy przd hotelem Metropole w Brighton
Rajd Londyn-Brighton 14 listopada 1896 r. Uczestnicy przd hotelem Metropole w BrightonŻródło: Mercedes-Benz

Ciekawostka: jednym z uczestników był Gottlieb Daimler. Pojawił się jako pasażer w produkowanym przez jego firmę Daimlerze Vis-a-Vis z silnikiem o mocy 3 KM.

W 1903 r. dozwolona prędkość pojazdów na drogach w Wielkiej Brytanii została podniesiona do 20 mil na godzinę (ok. 32 km/h), a rajd z Londynu do Brighton został wstrzymany. Imprezę wznowiono w 1927 r., od 1930 r. organizowana jest przez Królewski Automobilklub (Royal Automobile Club).

Twój pojazd ma 119 lat – możesz startować

Z czasem rajd Londyn-Brighton stał się bardzo prestiżową imprezą oldtimerową, corocznie bierze w niej udział ok. 400 załóg. Do startu dopuszczane są pojazdy dwu- trzy- i czterokołowe wyprodukowane przed 1 stycznia 1905 r. – muszą więc mieć minimum 119 lat i być w stanie oryginalnym (bez przeróbek). Rodzaj napędu – dowolny. Dopuszczane są pojazdy z silnikami benzynowymi, parowymi oraz elektrycznymi. Od kilku lat startować mogą także właściciele zabytkowych motocykli oraz rowerów. Zabytkowe pojazdy poruszają się w normalnym ruchu, trasa rajdu nie jest zamykana.

W tegorocznym London To Brighton Veteran Car Run weźmie udział ok. 400 pojazdów. Najstarszy z nich to startujący z numerem 1 Peugeot z 1892 r. (ma więc 131 lat) z Muzeum w Turynie.

Peugeot z 1892 roku
Peugeot z 1892 rokuŻródło: London To Brighton Veteran Car Run

To pojazd z nadwoziem typu Vis-a-Vis, z silnikiem 2-cylindrowym o mocy 2,5 KM. Dwa kolejne pojazdy to również Peugeoty, oba z 1895 r. Za nimi na starcie z numerem 4 ustawi się Panhard & Levassor z 1896 r. (silnik 2-cylindrowy o mocy 6 KM).

Panhard & Levassor z 1896 r.
Panhard & Levassor z 1896 r.Żródło: London To Brighton Veteran Car Run

Kolejnym autem będzie parowy Salvesen z 1896 r. z silnikiem rozwijającym moc 10 KM.

Salveson (auto parowe) z 1896 r.
Salveson (auto parowe) z 1896 r.Żródło: London To Brighton Veteran Car Run

Z numerem 11 pojawi się na starcie 3-kołowy motocykl Marot Gardon z 1898 r. z jednocylindrowym silnikiem o mocy 2,75 KM.

Motocykl z 1898 r.
Motocykl z 1898 r.Żródło: London To Brighton Veteran Car Run

Londyn-Brighton: Mercedes Simplex na starcie

W rajdzie Londyn-Brighton nie mogło zabraknąć najstarszej marki samochodowej, czyli Mercedesa. Firmę reprezentować będzie model Simplex 28/32 KM z 1904 r. z silnikiem o pojemności 5322 ccm i mocy 32 KM. Pojazd osiąga zawrotną jak na auto z początku XX wieku, prędkość 60 km/h.

Mercedes Simplex 28/32 z 1904 r.
Mercedes Simplex 28/32 z 1904 r.Żródło: Mercedes-Benz

Startujące w London To Brighton Veteran Car Run pojazdy mają na przejazd całej 60-milowej trasy 9 godzin. Wydaje się to dużo, ale trzeba brać pod uwagę, że ponad 100-letnie staruszki mogą trapić awarie, a silniki mogą się przegrzewać na podjazdach. Poza tym załogi muszą sprawdzać i uzupełniać olej i paliwo, czyścić gaźniki i często dokonywać drobnych napraw. Z dotychczasowej historii rajdu wynika, że nawet 1/4 startujących pojazdów nie dociera do mety w Brighton. Każda załoga, która dotrze w wyznaczonym czasie do mety, dostaje pamiątkowy medal i uczestniczy w balu organizowanym w siedzibie Royal Automobile Club.

Londyn-Brighton: Polacy startowali dwa razy. I dojechali

W rajdzie Londyn-Brighton startowały dotychczas dwie polskie załogi. W 1997 r. znany kolekcjoner i rzeczoznawca samochodowy Tomasz Skrzeliński wystartował na Peugeocie, a w 2011 r. ten sam zawodnik pojawił się na mecie wraz z Markiem Sankowskim – właścicielem Ramblera z 1903 r. W obu przypadkach polskie załogi dotarły do mety w Brighton.

Polska załoga w rajdzie Londyn-Brighton. 2011 r.
Polska załoga w rajdzie Londyn-Brighton. 2011 r.Żródło: Auto Świat

W galerii zdjęcia tegorocznych uczestników rajdu oraz z lat ubiegłych.

Powiązane tematy:OldtimerMercedesRajd
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków