Konrad Adenauer był pierwszym kanclerzem Republiki Federalnej Niemiec, sprawował ten urząd przez 14 lat (1949-63). To twórca niemieckiego cudu gospodarczego, szybkiej odbudowy Niemiec po II wojnie światowej.

Jednym z przykładów niemieckiego cudu gospodarczego była firma Mercedes i zaprezentowany na salonie we Frankfurcie w kwietniu 1951 r. model 300. W 6 lat po II wojnie światowej Mercedes zaprezentował luksusową limuzynę, która była wówczas najszybszym i najbardziej komfortowym autem osobowym na świecie. Konrad Adenauer był gościem na salonie i właśnie wtedy wybrał model 300 (W 186) na swoją służbową limuzynę.

Auto zostało przekazane 8 grudnia 1951 r. w pałacu Schaumburg w Bonn – wówczas była to siedziba kanclerza federalnego. To był pierwszy Mercedes 300 Konrada Adenauera. Auto, oczywiście w kolorze czarnym, miało z tyłu składany stolik, na którym można było pracować podczas jazdy, nad tylną kanapą umocowano wentylator – Mercedes kanclerza nie miał klimatyzacji, tylna szyba zasłaniana była roletą.

W sumie do końca swojego urzędowania jako kanclerz w 1963 r. Konrad Adenauer miał 6 Mercedesów 300. Gdy Konrad Adenauer rozstał się z urzędem, nie rozstał się z ulubionym Mercedesem – pod koniec urzędowania, w 1963 r. odkupił auto i korzystał z niego już prywatnie, aż do śmierci w 1967 r. Ciekawostka – pierwszy kanclerz RFN nie miał prawa jazdy, musiał zatrudniać szofera. Lubił szybką jazdę i często wołał do kierowcy z tylnego siedzenia: "Jeben Se Jas!" (w dialekcie reńskim – "gaz do dechy").

Konrad Adenauer nie był jedynym znanym użytkownikiem Mercedesa 300. Jeździli nim lub byli wożeni królowie, prezydenci, premierzy, ministrowie, artyści i ówcześni celebryci. Lista jest długa: papież Jan XXIII, król Belgii Baudouin, król Maroka, szach Iranu Reza Pahlewi, cesarz Etiopii Haile Selassie, cesarz Japonii Hirohito, Clark Gable, Telly Savalas, Anthony Quinn, Gary Cooper, Bing Crosby, Maria Callas, Ella Fitzgerald, Muhammad Ali. Z Adenauerów korzystali także komunistyczni dygnitarze w Polsce, z pierwszym sekretarzem KC PZPR Władysławem Gomułką na czele.

Mercedesy 300 Adenauery produkowano w Stuttgarcie w latach 1951-62. W sumie w tym czasie zbudowano 10 728 egzemplarzy w wersji limuzyna. Dziś są to cenne i poszukiwane przez kolekcjonerów samochody. Egzemplarze w stanie bardzo dobrym wyceniane są na 85-100 tys. euro. Oczywiście auta mające udokumentowaną historię i sławnych użytkowników są znacznie droższe. Kilka lat temu na rynku kolekcjonerskim pojawił się Mercedes 300 Adenauer, którym w latach 50. podróżował komunistyczny przywódca Chin Mao Tse Tung. Ten egzemplarz wyceniono na… milion euro!