• Mille Miglia, czyli tysiąc mil z Brescii do Rzymu i z powrotem do Brescii
  • Około 400 załóg na historycznych maszynach z lat 1927-57
  • Jedyna polska załoga na Lagondzie M 45 Rapide z 1934 r.

W 2022 r. organizatorzy zmienili tradycyjną datę wyścigu – wcześniej odbywał się w połowie maja, teraz odbędzie się w połowie czerwca. Według ogłoszonego właśnie programu start w Brescii odbędzie się w środę 15 czerwca – tradycyjnie na głównej ulicy miasta – Viale Venezia. Dla Brescii, jej mieszkańców i tysięcy fanów klasycznej motoryzacji jest to wielkie święto, miasto żyje wyścigiem przez wiele dni przed startem, w czasie wyścigu i po jego zakończeniu.

Mille Miglia: cztery etapy w cztery dni

W pierwszym etapie z Brescii zawodnicy na swoich klasycznych maszynach pojadą w stronę jeziora Garda, a potem przez Mantuę i Ferrarę do Cervia – Milano Marittima.

Drugi etap – 16 czerwca zabytkowe auta popędzą z wybrzeża Adriatyku, przez San Marino do Rzymu, gdzie tradycyjnie odbędzie się nocna parada wzdłuż Via Veneto.

Etap trzeci – w piątek 17 czerwca – jest najdłuższy i najbardziej wyczerpujący i dla maszyn, i dla zawodników: z Rzymu przez Sienę do Parmy.

Ostatni czwarty etap w sobotę 18 czerwca jest najkrótszy: z Parmy przez Pawię do Monzy, gdzie na słynnym torze kierowcy sprawdzą swoje umiejętności, i meta w Brescii. I znów na Viale Venezia tłumy będą witać zwycięzców. Zwycięzców, bo wszyscy, którzy ukończą Mille Miglia tak mogą o sobie mówić.

Mille Miglia: polska załoga na Lagondzie M 45 Rapide

Tradycyjnie wśród uczestników Mille Miglia 2022 najwięcej jest załóg włoskich. Jest także wielu zawodników z Holandii, USA, Niemiec, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Japonii. Z Polski zakwalifikowała się tylko jedna załoga: Marcin Kubrak (kierowca) i Ewa Kubrak (pilot) – wystartują Lagondą M 45 Rapide z 1934 r.

Jest to jedna z trzech Lagond z lat 30. dopuszczonych do tegorocznego wyścigu. Znacznie więcej na trasie Mille Miglia zobaczymy Jaguarów XK 120 i XK 140 z lat 50., Alf Romeo 6C i 8C z lat 30., wystartuje też spora grupa Astonów Martinów, BMW, Bentleyów oraz 14 Bugatti z lat 30. Do tego kilkanaście Ferrari oraz Porsche z lat 50. oraz duża grupa Fiatów z lat 30. i powojennych. Trzeba też wspomnieć o ponad 20 Mercedesach – modelach 190 SL oraz 300 SL.

W historycznym Mille Miglia mogą wziąć udział samochody z lat 1927-57, a więc z okresu, kiedy rozgrywano pierwotny wyścig. Najbardziej cenione są te, które wówczas startowały.nbsp;

Udział w Mille Miglia jest marzeniem każdego kolekcjonera klasycznych samochodów, ale spełnienie tego marzenia jest dane tylko nielicznym. Auto oprócz tego, że ma pochodzić z lat 1927-57 musi mieć paszport FIA potwierdzający jego oryginalność. Z kilku tysięcy zgłoszeń z całego świata komisja techniczna wyścigu do udziału kwalifikuje ok. 400 aut. Naklejka Mille Miglia potwierdzająca udział klasycznego auta w wyścigu bardziej nobilituje i auto, i kierowcę niż nawet zwycięstwo w innych imprezach. Koszt udziału w Mille Miglia to ok. 15 tys. euro. A nagroda? Butelka szampana wręczana na mecie.

W galerii zdjęcia z Mille Miglia z lat poprzednich