Co ciekawe najsłynniejsze Porsche wcale nie miało nazywać się 911. Następca modelu 356 został zaprezentowany i skierowany do produkcji pod oznaczeniem 901. Nazwę zmieniono po sporze z firmą Peugeot, która stosowała trzycyfrowe oznaczenia z zerem w środku. Powstałe przez kilka tygodni egzemplarze modelu 901 zostały przemianowane i sprzedane już jako „911-ki”. Powyższa historia bezpośrednio dotyczy prezentowanego czerwonego coupe, wyprodukowanego w październiku 1964 roku z numerem 57.

Do tej pory w zbiorach Muzeum Porsche brakowało takiego rarytasu. Auto znaleziono niemal po 50 latach od jego wyprodukowania. Natknęła się na nie ekipa jednej z niemieckich stacji telewizyjnych kręcąca program o antykach, która znalazła w stodole dwa Porsche 911 z lat sześćdziesiątych. Okazało się, że jeden z nich (z podwoziem numer 300.057) należał do rzadkich egzemplarzy zbudowanych przed zmianą nazwy modelu. Porsche zdecydowało się je odkupić i odrestaurować.

{ "uuid": "fa64a586-b7aa-5dc5-b71a-82e736eb8970", "caption": "Porsche 911 (901) z 1964 r. przed renowacją", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YjI7MDA_/2ef0218285393c8ae5b871124edfa746.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "70a36469-fcb5-51f8-aae3-bc6123a2cec1", "name": "Porsche", "idref": "70a36469-fcb5-51f8-aae3-bc6123a2cec1" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "2ef0218285393c8ae5b871124edfa746", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 797, "width": 1200, "bytes": 227561 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Porsche 911 (901) z 1964 r. przed renowacją" }, "source": { "uuid": "bc7cf142-5c80-5e81-95b0-f02c8c7545e1", "name": "Porsche" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "2b755d3b-f599-5fe2-8d49-7f3a14357132", "name": "Porsche", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ffe714ba-af94-5dd4-a45b-0bd9b36f200c", "name": "Porsche 911", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "efd78c36-2192-5c60-9a44-f26f9faa4b1f", "name": "Coupe", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "e59c895c-fb29-580e-a7be-a5df89020052", "name": "Renowacja auta", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Porsche 911 (901) z 1964 r. przed renowacją
Porsche 911 (901) z 1964 r. przed renowacją

Zamiana stanu agonalnego w oryginalny trwała aż trzy lata, ale renowacji dokonano przy zachowaniu maksymalnej autentyczności. Specjaliści z Muzeum Porsche dokładali wszelkich starań, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów, takich jak: silnik, przekładnia, elektryka i wnętrze pojazdu. Najpierw starano się je naprawić, a dopiero później, o ile nie było to możliwe, wymienić. Do odbudowy mocno skorodowanego nadwozia Porsche 911 z 1964 roku wykorzystano autentyczne części z innego egzemplarza z epoki. W ten sposób stworzono samochód bezcenny dla historii marki.

Wyjątkowy egzemplarz Porsche 911 będzie można oglądać podczas specjalnej wystawy pt. „911 (901 No. 57) – A legend takes off”, organizowanej od 14 grudnia 2017 r. do 8 kwietnia 2018 w Muzeum Porsche w Zuffenhausen.