Pierwsza generacja (1963 rok)Porsche 911 narodziło się w 1963 roku jako następca modelu 356. Samochód od razu zdobył serca miłośników aut sportowych. Prototyp o oznaczeniu 901 został zaprezentowany na salonie we Frankfurcie. Przed premierą rynkową w 1964 roku nazwę modelu zmieniono na 911 z powodu roszczeń firmy Peugeot, która miała prawo do używania zera w trzycyfrowych oznaczeniach swoich modeli. Chłodzony powietrzem, sześciocylindrowy silnik typu bokser generował moc 130 KM. Od 1965 roku oferowano słabszy model 912 z czterocylindrowym motorem. Rok później pojawiła się 160-konna odmiana S, wyposażona w charakterystyczne, kute felgi aluminiowe firmy Fuchs.
W 1967 roku zadebiutowała wersja Targa ze zdejmowanym panelem dachowym. W tym samym czasie auto otrzymało półautomatyczną skrzynię biegów o czterech przełożeniach. Potem oferta powiększała się o wersje 911 T, E i S, a Porsche stało się pierwszym niemieckim producentem, który spełnił wygórowane normy emisji spalin w Stanach Zjednoczonych. W następnych latach pojemność silnika rosła (w 1969 roku do 2,2 litra, a w 1971 roku do 2,4 litra), dzięki czemu „911-ka” stawała się coraz mocniejsza. W 1972 roku zaprezentowano model 911 Carrera RS 2.7 o mocy 210 KM i wadze poniżej 1000 kg. Samochód wyróżniał się charakterystycznym „kaczym kuprem”, który był pierwszym tylnym spoilerem w aucie seryjnym.
Seria G (1973 rok)Dziesięć lat po premierze 911, Porsche wprowadziło drugą generację modelu, produkowaną do 1989 roku – najdłużej ze wszystkich generacji. Samochód wyposażono w zderzaki spełniające ówczesne wymogi testów zderzeniowych w USA. Zadbano również o ochronę pasażerów, stosując w wyposażeniu standardowym trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i zintegrowane zagłówki.
Bardzo ważną datą w historii „911-ki” jest rok 1974, kiedy to pojawiła się wersja Turbo z trzylitrowym silnikiem o mocy 260 KM i wielkich rozmiarów tylnym spoilerem. Następny skok technologiczny miał miejsce w 1977 roku, gdy 911 Turbo 3.3 wyposażono w intercooler. Od 1982 roku można było zamawiać Cabriolet. W 1989 roku wprowadzono limitowaną serię Speedster, nawiązującą do legendarnego modelu 356 z lat pięćdziesiątych.
Typ 964 (1988 rok)Kiedy eksperci motoryzacyjni zaczęli przepowiadać koniec ery „911-ki”, Porsche wypuściło 911 Carrerę 4 (964) z 3,6-litrowym silnikiem o mocy 250 KM. Po 15 latach od powstania modelu samochód gruntownie zmodernizowano, wymieniając 85 proc. części. Z zewnątrz auto nie różniło się zbyt wiele (inne zderzaki, automatycznie wysuwany spoiler tylny). Największe zmiany tkwiły w środku. Auto stało się bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Pojawił się sytem ABS, skrzynia Tiptronic, wpsomaganie kierownicy i poduszki powietrzne.
Typ 993 (1993 rok)Porsche 911 o numerze wewnętrznym 993 było ostatnim z silnikiem chłodzonym powietrzem. Auto zyskało na elegancji. Wersja Turbo otrzymała podwójne doładowanie i mogła się pochwalić mocą ponad 400 KM. Kolejna innowacja pojawiła się w wersji Targa, której dach chowany był elektrycznie pod tylną szybą.
Typ 996 (1997 rok)Kolejny kamień milowy w historii 911 to generacja 996. Auto zachowało cechy charakterystyczne poprzedników, ale było zupełnie nową konstrukcją. Zaczęto stosować silniki o pojemności 3,4 litra, chłodzone cieczą. Stylistyka była inspirowana nowym, mniejszym Boxsterem. Wyróżnikiem tej generacji stały się reflektory zintegrowane z kierunkowskazami, które początkowo budziły wiele kontrowersji. Całkowicie przeprojektowano także wnętrze pojazdu. 911 w wersji GT2 było pierwszym samochodem z hamulcami ceramicznymi w serii.
Typ 997 (2004 rok)W 2004 roku Porsche rozpoczęło sprzedaż kolejnej generacji modelu. Auto nawiązywało do starszych „911-ek”. Powróciły owalne reflektory z oddzielnymi kierunkowskazami. Poza silnikami, wiele zmian zaszło w podwoziu. Odmiana Carrera S zaczęła być standardowo wyposażana w system PASM (elektroniczny system kontroli tłumienia amortyzatorów). W 2006 roku do sprzedaży wprowadzono 911 Turbo z silnikiem doładowanym turbiną o zmiennej geometrii. Nigdy wcześniej oferta modelowa nie była tak bogata (w sumie aż 24 odmiany): Carrera, Targa, Cabriolet, Turbo, GTS, GT, napęd na tylne lub wszystkie koła oraz liczne wersje specjalne, co zapewniło niespotykane do tej pory możliwości personalizacji auta do własnych potrzeb.
Typ 991 (2011 rok)Od 2011 roku w salonach Porsche dostępna jest najnowsza odsłona słynnej „911-ki”, która jest na jeszcze wyższym poziomie. Stalowa-aluminiowa konstrukcja, przeprojektowane zawieszenie, dłuższy rozstaw osi, zwiększony rozstaw kół, szersze opony, 7-stopniowa manualna skrzynia biegów, bardziej ergonomiczne wnętrze – to wszystko sprawiło, że samochód jest jeszcze bardziej sportowy i komfortowy. Porsche zapewnia, że to najlepsza „911-ka” w historii, aż do momentu debiutu kolejnej generacji modelu.
***Z okazji okrągłej rocznicy najpopularniejszego Porsche, 2013 rok u producenta z Zuffenhausen będzie stał pod znakiem „911-ki”. Nie zabraknie specjalnych wystaw w Muzeum Porsche, jak i imprez plenerowych. Oryginalne Porsche 911 z 1967 roku odwiedzi pięć kontynentów. Auto pojawi się m.in. w Pebble Beach, Szanghaju, Goodwood, Paryżu i Australii.
Galeria zdjęć
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat
Porsche 911 ma już 50 lat