W 1966 roku Philippe Charbonneaux oraz Gaston Juchet stworzyli pojazd o długości 3,85 m, szerokości 1,53 m. oraz wysokości 1,5 m, zachowując w ten sposób proporcje produkowanego od 1965 roku Renault 16. Wiosną 1967 roku pierwsze prototypy Projektu 118 wyjechały do testów drogowych. We Francji, Włoszech, Szwecji, Finlandii oraz w Afryce Północnej przejechały one ponad 1,8 miliona kilometrów we wszystkich strefach klimatycznych oraz trudnych warunkach drogowych.
Wreszcie w październiku 1968 roku samochód trafił do produkcji. Do jesieni 1970 roku Renault 6 było dostępne wyłącznie z 4-cylindrowym silnikiem 845 ccm o mocy 34 KM. Napęd na przednie koła był przenoszony za pomocą 4-biegowej, skrzyni, obsługiwanej krótką dźwignią, tzw. „rączką parasolki”, umieszczoną na środku kokpitu. Podczas testów miesięcznika „L’Automobile” Renault 6 osiągnęło prędkość 123 km/h. Średnie spalanie wynosiło 7,8 l/100 km. Pojazd mieścił maksymalnie 5 osób oraz bagaż o objętości 335 l lub 2 osoby i 900 l bagażu. Podobnie jak Renault 16, „szóstka” posiadała duże piąte drzwi, ułatwiające załadunek kufra.
W październiku 1970 roku podczas salonu paryskiego zaprezentowano model 6 TL. Z zewnątrz różnice były minimalne – dotychczasową jednostkę o pojemności 845 ccm zastąpiono silnikiem 1108 ccm. Rozwijał on moc 47 KM przy 5500 obr./min. Pojazd rozwijał prędkość maksymalną 135 km/h i zużywał średnio ok. 8 l/100 km. Z przodu zamontowano hamulce tarczowe. W roku modelowym 71’ obniżono położenie dźwigni zmiany biegów. Rok później wyposażenie seryjne poszerzono o pasy bezpieczeństwa oraz chromowaną listwę ozdobną na pokrywie bagażnika.
Na salonie paryskim jesienią 1972 roku zaprezentowano Renault 6 Rodeo. Auto należało do modnego wówczas segmentu tzw. samochodów rekreacyjnych z otwartym nadwoziem, składanym lub zwijanym dachem z tkaniny. Czteroosobowe Renault 6 Rodeo posiadało silnik 1.1/47 KM. Masa pojazdu wynosiła 745 kg. Osiągi były zbliżone do bazowej wersji Renault 6. Od końca lat 70. do Rodeo 6 wprowadzono silnik 1.3 o mocy 42 KM, pochodzący z modelu 5 GTL – karoserię budowała już firma Teilhol. Do 1987 roku zbudowano ok. 60 tys. Rodeo we wszystkich wersjach.
W 1969 roku firma Sinpar zbudowała prototyp Renault 6 z napędem 4x4, lecz nie rozpoczęto produkcji na większą skalę.
We wrześniu 1973 roku przeprowadzono lifting nadwozia Renault 6, które upodobniło się nieco do większego modelu 16. W silniku 1108 ccm (TL) podniesiono stopień sprężania do 9,5:1, lecz osiągi nie uległy zmianie. Okrągłe reflektory zastąpiono charakterystycznymi reflektorami H-4 w kształcie kwadratów. Przednie kierunkowskazy umieszczono w zderzakach. Wprowadzono także atrapę chłodnicy wykonaną z czarnego tworzywa sztucznego i zdobioną nowym logo Renault projektu słynnego grafika Victora Vasarely oraz nowe, większe klosze tylnych lamp. Nadwozie wersji 6 TL ozdobiły boczne listwy. We wnętrzu montowano z przodu bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.
W 1977 roku wersje eksportowe wyposażono w zagłówki przednich siedzeń i ogrzewaną tylną szybę. Renault 6 TL z rocznika 1979 posiadało już nowe siedzenia z Renault 5 oraz zewnętrzne lusterko wsteczne w kolorze czarnym. Produkcję Renault 6 we Francji zakończono w maju 1980 roku.
Jednak auto powstawało nadal za granicą. 29 sierpnia 1969 roku hale montażowe IKA-Argentina w Santa Isabel (Cordoba) opuścił pierwszy egzemplarz licencyjnej odmiany. Auto oferowano także z silnikiem 1.1/47 KM. Dość unikalnym pojazdem była wersja dostawcza ze zmodyfikowanym nadwoziem. Oferowano ją wyłącznie w Argentynie.
21 lipca 1971 roku uruchomiono licencyjny montaż w zakładach Sociedad de Fabricación de Automotores S.A. (SOFASA) w Envigado. Początkowo był to wariant TL (1.1/47 KM), a od 1976 roku również model z 55-konnym silnikiem 1.3. W sierpniu 1969 roku pierwsze egzemplarze Renault 6 opuściły hale FASA Renault w hiszpańskim Valladolid. Montowano silniki „Sierra” 956 ccm o mocy 44 KM.
W sumie w ciągu kilkunastu lat we wszystkich wytwórniach koncernu Renault wyprodukowano ponad 900 tys. egz. Renault 6.
Galeria zdjęć
Premiera Renault 6 odbyła się w 2 października 1968 roku podczas 55. Salonu Samochodowego w paryskim Porte de Versailles.
W sumie w ciągu kilkunastu lat we wszystkich wytwórniach koncernu Renault wyprodukowano ponad 900 tys. egz. Renault 6.
Samochód miał miękkie zawieszenie, przez co pochylał się mocno na zakrętach, ale za to resorowanie było komfortowe
Na salonie paryskim jesienią 1972 roku zaprezentowano Renault 6 Rodeo.