Wcześniej Skoda również produkowała luksusowe, prestiżowe modele, np. 25/100 na licencji Hispano-Suiza czy samodzielnie opracowaną limuzynę 860 z 8-cylindrowym silnikiem.
Jednak Superb był nowocześniejszy od poprzedników, poza tym miał seryjne bogate wyposażenie i był od nich znacznie tańszy (kosztował 61 900 koron, podczas gdy model 860 – aż 127 tysięcy koron).
Superb oferoany był jako 6-osobowa limuzyna, 2- lub 4-drzwiowy sedan, a także w wersji kabriolet i sanitarka.
Pod maską pracował rzędowy 6-cylindrowy silnik (lub wodlasty8-cylindrowy) o pojemności 2,5 litra lub 4 litry. Moc – 55 KM dla jednostki 6-cylindrowej i 96 KM dla „ósemki".
Auto w zależności od rodzaju nadwozia miało 5,5 lub 5,7 metra długości. Rozstaw osi wynosił 3,3 lub 3,4 metra. Waga auta – od 1600 do 2200 kg.
W 1936 roku Skoda zaprezentowała Superba II – z silnikiem o zwiększonej do 2,7 litra pojemności (moc 60 KM).
Kolejne wersje pojawiały się w latach 1937 i 1938. Produkcja Superba trwała do 1941 roku.
Po II wojnie światowej Skoda wróciła do przedwojennego modelu – pierwsze egzemplarze pojawiły się w roku 1947, a produkcja trwała do 1949 roku.
W sumie od 1934 do 1949 r. powstało ok. 930 Superbów w różnych odmianach nadwoziowych. Budowano też wersje wojskowe, ale ile ich powstało – nie wiadomo.
Do nazwy Superb Skoda wróciła w 2001 roku – zaprezentowała wówczas limuzynę o tej nazwie. Auto było duże, ale prestiżu nie zdobyło, gdyż za bardzo przypominało popularną Octavię.
Dane techniczne samochodu SKODA 640 Superb, 1934-36 (Superb 4000, 1939-41)
Silnik: rzędowy, sześciocylindrowy, (widlasty, ośmiocylindrowy), rozrząd dolnozaworowy SV (górnozaworowy OHV), wał korbowy podparty w ośmiu (w pięciu) punktach, chłodzony cieczą, chłodnica naporowa umieszczona z przodu pojazdu, umieszczony wzdłużnie z przodu, napęd kół tylnych.
Średnica cylindra: 72 mm (84 mm),
Skok tłoka: 102 mm (90 mm), objętość skokowa 2492 ccm (3990 ccm).
Zasilanie:gaźnik Solex (alternatywnie Zenith).
Moc maksymalna: 55 KM przy 3500 obr./min (96 KM przy 3500 obr./min).
Instalacja elektryczna: o napięciu 12 V, prądnica Scintilla (alternatywnie Bosch).
Układ smarowania: ciśnieniowy.
Skrzynia biegów: czterostopniowa, mechaniczna, synchronizacja 3. i 4. przełożenia (trójstopniowa z nadbiegiem).
Układ hamulcowy: na wszystkich kołach bębnowe, jednoobwodowe.
Nadwozie: konstrukcji mieszanej, drewniany szkielet, panele poszycia stalowe, różne wykonania: sedan, limuzyna, kabriolet, sanitarka (wyłącznie limuzyna).
Wymiary nadwozia: długość 5500 mm, szerokość 1700 mm, wysokość 1700 mm, rozstaw osi 3300 mm (długość 5700 mm, szerokość 1800 mm, wysokość 1750 mm, rozstaw osi 3400 mm).
Masa własna: 1600-2200 kg (2180 kg). Podwozie: rurowa rama nośna rozwidlona z przodu pod silnik, z poprzeczkami nośnymi nadwozia.
Zawieszenie: przednie – podwójne wahacze trójkątne, resor poprzeczny, tylne – półosie pędne wahliwe, dwa resory.
Ogumienie: 5,50x18, następnie 6,00x18 oraz 6,50x16 (7,50x16).
Prędkość maksymalna: 110 km/h (do 135 km/h).
Średnie zużycie paliwa: 14 do 17 l/100 km (20 do 24 l/100 km).
Liczba zbudowanych egzemplarzy: wszystkich odmian modelu Superb z lat 1934-49 – około 930 sztuk (bez odmian wojskowych).
Galeria zdjęć
80 lat Skody Superb
80 lat Skody Superb
80 lat Skody Superb
80 lat Skody Superb
80 lat Skody Superb
80 lat Skody Superb