Historia Scirocco zaczęła się w 1970 r. Giugiaro, który był szefem Italdesignu, wpadł na pomysł, żeby oprócz Golfa opracować także samochód w wersji coupé. Jednak VW nie miał pieniędzy i skoncentrował się na kompaktowym modelu. Dlatego Giugiaro podjął współpracę z firmą Karmann z Osnabrücku. W 1974 r. rozpoczęto sprzedaż coupé, które stało się następcą Karmanna-Ghii.
Początkowo auto występowało z jednym z trzech silników do wyboru: 1.1/50 KM (wersje bazowa oraz L), 1.5/70 KM (L oraz LS) lub w wersji TS – 85 KM. W 1976 r. zadebiutowało GTI ze 110-konną jednostką 1.6. W 1977 r. pojawił się model po liftingu. Auto otrzymało wówczas plastikowe zderzaki z kierunkowskazami, trzystopniową dmuchawę i lepsze ogrzewanie.
Po wyprodukowaniu 504 153 egz. w maju 1981 r. wprowadzono drugą generację, jednak jej popularność była mniejsza – do końca produkcji w 1992 r. sprzedano 291 497 aut. Duch Giugiara jest wyczuwalny w każdym kancie i linii tego modelu. Przy długości nadwozia zaledwie 3,86 m szef Italdesign stworzył ikonę, która wykorzystywała technikę VW.
Największym problemem Scirocco jest rdza – może występować niemal w każdym miejscu. Najczęściej można się jej spodziewać na: progach, narożnikach karoserii, tylnych błotnikach, we wgłębieniu na koło zapasowe czy przy tylnej osi. Rdzę spotyka się również w okolicach przedniej szyby. Drzwi rdzewieją przeważnie u dołu. Technika jest solidna, ale mimo to mogą się zdarzyć awarie pompy wody. Jeżeli po odjęciu gazu za samochodem widać niebieski dym, to najpewniej doszło do zużycia uszczelniaczy zaworowych.
Volkswagen Scirocco GTI - części zamienne
Na początek dobra informacja – w przypadku silników, skrzyni biegów i zawieszenia dostępność części jest dobra, bo wiele z nich wykorzystano też w Golfie I. Gorzej jest w przypadku podzespołów typowych dla Scirocco. Nie znajdziecie zbyt wielu oryginalnych elementów nadwozia, listew ozdobnych ani wykończenia siedzeń. Na szczęście nadal są miejsca, w których można dostać niektóre podzespoły. Na przykład na volkswagen-classic-parts.de za 70 euro kupicie błotnik do wersji z lat 1974-77. Godny polecenia jest też werk34.de – za 249 euro można tam znaleźć używaną tylną klapę.
Volkswagen Scirocco GTI - sytuacja rynkowa
Jesteście fanami Scirocco? To nie mamy dla was dobrych informacji. Szansa na znalezienie porządnego auta w korzystnej cenie jest niestety niewielka. Nie ma jednak rzeczy niemożliwych. Trzeba jednak szukać na niemieckich stronach ogłoszeniowych (Mobile.de czy Autoscout24.de). W Polsce występują pojedyncze sztuki, których stan pozostawia wiele do życzenia, a ceny są i tak wysokie. Dobrym pomysłem jest skontaktowanie się z klubami zrzeszającymi fanów tego modelu. Najbardziej pożądana wersja to GTI, ale spotyka się ich wyjątkowo mało, bo wiele z nich zostało zepsutych przez amatorów tuningu. Za około 3000 euro można jedynie nabyć zniszczone auto do kompletnego remontu. Jednak jego odnowienie bywa nieopłacalne. Lepiej znaleźć dobrze zachowany egzemplarz z silnikiem o mocy 85 KM, ewentualnie 70- lub 75-konną wersję.
Volkswagen Scirocco GTI - nasza opinia: GTI to rarytas
VW Scirocco GTI z silnikiem o mocy 110 KM to rarytas bardzo trudny do znalezienia, nawet na rynku niemieckim. Warto szukać wersji z silnikami o mocy 75 lub 85 KM. Kluby: www.scirocco.pl; www.scirocco-club.pl; www.original-scirocco.de
VW Scirocco – dane techniczne:
Silnik | benz., 4-cyl. |
Pojemność | 1588 cm3 |
Moc | 110 KM przy 6100 obr./min |
Moment obr. | 140 Nm/5000 obr./min |
Napęd | na przednie koła |
Skrzynia biegów | manualna 4b (od 08.1979 r. - 5b) |
Dł./szer./wys. | 3855/1625/1295 mm |
Masa własna | 800 kg |
V maks. | 185 km/h |
0-100 km/h | 8,8 s |
Spalanie | 7,8 l/100 km |
Cena w 1976 r. | 16 125 DM |
Obenca cena | od 3000 euro |